Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Sunday, July 19, 2009

Popiah Seaweed Chips with sesame seeds

Nih projek yg sering tertangguh juga walaupun nak membuatnya tu senang sangat dan hasilnya sedap dimakan...Kalau buat sorang2 memang lambat banyak ler..nak perabiskan memang laju jerr..hehee..
Hubby n anak2 memang suuukaa sangat makan snek nih..sihat ler berbanding keropok kat pasaran yg diawet tuh kan..ehee

Kenapa ya popiah,bukan popia? Nama resepi asal gitu.kite ikutkan jer laa..huhuuu.agaknya chinese yg letak nama gitu kot..hehe

Resepi nih boleh juga lihat kat SINI

Bahan-bahan ( Leh makan ramai2 )
  • 1 bungkus kulit popiah
  • 1 bungkus besar dried seaweed (yg sedia dmakan begitu sj tu)
  • 1 biji telur
  • 2-3 cawan minyak masak utk menggoreng

Cara-cara

  1. Pecahkan telur dlm mangkuk kecil dan pukul sedikit menggunakn garfu
  2. Sediakan sekeping kulit popiah. Sapu rata telur td di atas permukaan kulit popiah hingga mnutupi kseluruhannya
  3. Susun dried seaweed di ats kulit popiah yg sudah dsapu telur td dan tutupkan dgn sekeping kulit popiah lg. Ulang langkah yg sama sehingga kulit popiah/dried seaweed habis
  4. Gunting kulit popiah yg sudah ber'inti' td mengikut bentuk dan saiz yg dsukai. Pnskan minyak dlm kuali dan goreng sehingga kulit popiah agak kekuningan.. Angkat dan toskan.Naahhh..sdh sedia utk dmakan begitu saja atau bersama sos/topping kesukaan anda..kalo x habis leh simpan dlm bekas kedap udara.. SELAMAT MENCUBA! :)
Nih masa baru diangkat,masih nampak berminyak gitu..makan panas2 sedap gak tu...hehe
>Kali nih sue sapu sedikit telur dan tabur biji bijan sebelum digunting dan digoreng.. :)
Rasanya takde laa beza sangat..hehe

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Crispy Popia Skin

Haaa..yg nih bila dah MALAS nak meng 'inti' kan tuuu...gunting2 dan goreng!rangupp gituu...ingat nak sira pedas,tp makan gitu pun sedap juga..lgpun dah tinggal sikit jer lagi..hehe

Nak tambah rasa,letak seaweed,digaul bersama...laju juga habisnya....dah berkurangan laa isi kandungan peti es ku itu...tp masih tak banyak ruang.Hermmmm...

Nih tangan si kakak laa nih,tak sempat2 tunggu kite siap amik gambo..ekeke
Terima kasih juga pada mereka yg dah mencuba resepi mudah nih yer..macam2 rupa homemade chips nih..gambar2nya pun cantik2 belaka :)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 Komen Di Sini:

CINTAMANISZ Lite said... [Reply to comment]

Leh wat kepek raya ni, hehe..

TQ kongsi idea..

HaSue said... [Reply to comment]

CINTAMANISZ Lita>betul tuuu...hehee.. ur welkam..selamat mencuba ya :)

nanti kalo buat,ambik laa gambar ek.leh tumpang tgk..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...