Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Tuesday, July 14, 2009

Jem Nenas


Nih projek nak ngabiskan stok nenas dalam esbox yg dah hampir menopos..
Walaupun ader lagi stok jem nenas dalam esbox tuh..

Err..sebenarnya kan,pestaim ler buat jem nenas sendiri nih..
Kalo kat kampung 'tolong' tengok jer..ahak :P
Yang stok dalam esbox tu pun beli yg dah siap ajer..huehueee..<--pengakuan ikhlas nih.. hahaa
Nak buat bukan ler susah mana sebenarnya..
Tapi kalo dah M,usahkan jem nenas..mengupas nenas pun tak terbuat..ekeke..

Resepi hanazmanis dr myr..c n p jek..thanks yer :)

Bahan-bahan ( 700-800 gram )

  • 3 biji nenas saiz besar
  • 4 cawan gula pasir (nak manis lagi tambah)
  • 1/2 sudu serbuk kulit kayu manis (kalau x de letak jer kayu manis 1 btg)
  • bebrapa titis warna kuning/oren (bagi seri)
  • 1 sudu besar tepung gandum/jagung
  • secubit garam

Cara-cara

  1. parut halus nenas dan tapis buang airnya
  2. masukkan dlm kuali bersama bahan lain kecuali tepung
  3. masak hingga kering dan berkilat..baru taburkan tepung...kacau sebati hingga betul2 kering
  4. sejukkan dulu baru simpan dlm bekas bertudung dan simpan dlm peti sejuk utk jangka hayat yg lama... boleh la nak buat tat ke apa2 kuih yg berkaitan...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 Komen Di Sini:

♫ ♥ farah ada ♫ ♥ said... [Reply to comment]

sekali tengok jem pon dah terliur..
haha..

~ h a n i m h u s i n ~ said... [Reply to comment]

teringat kenangan masa tolong arwah mama wat jem nenas ni..tolong kacau..klu tak nnt hangit..heee..

shedapppp!

lagi satu jem rambutan...hee..

miss da moment!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...