Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Sunday, August 30, 2009

Sambal Goreng Mempelam Muda

Sambal mempelam yang ditumbuk dan digoreng bersama belacan nih memang 'kaya' dengan rasa masam2 dan pedas2 juga terserlah ke'belacan'an nya..hehee..
Pendek kata,penggemar semua perasa yang disebutkan tadi pasti terbuka selera bila merasai menu nih...
Ohh..sebenarnya menu nih peberet kitorang adik beradik(yang pompuan) kat kampung.
Memang menyelerakan tambahan lagi kalo lama tak merasa..

Bahan2:
  • 2 biji mempelam muda(bukan mangga muda ya)-kupas dan potong/hiris
  • 2-3 cili merah
  • 5-10 biji cili padi/api
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih-kalo suka
  • Segenggam ikan bilis yang dah dikupas
  • 1 sudu makan (penuh) belacan-bakar dulu jika suka
  • 1 sudu kecil garam dan sedikit perasa
  • Sedikit minyak untuk menggoreng/menumis
Cara2:
  1. Tumbuk cili sehingga agak lumat,masukkan bawang,tumbuk lagi,ikan bilis dan belacan. >boleh juga kisar semua bhn menggunakan pengisar bhn kering kecuali mempelam dan pindahkan ke lesung batu barulah tumbuk mempelam bersama
  2. Masukkan juga mempelam muda dan tumbuk semua sekali sehingga agak lumat.
  3. Panaskan minyak dalam kuali,masukkan semua bahan2 yang sudah ditumbuk dan tambahkan garam dan juga perasa.
  4. Kacau goreng hingga bahan2 kelihatan sebati an bertukar warna.
  5. Sedia untuk dihidangkan panas2
Kalau adik aku yang sorang tuh pulak siap perahkan jus limau kasturi lagik...suka tul benda2 masam nih..hehe
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 Komen Di Sini:

blogresipi said... [Reply to comment]

Sambal pon boleh goreng ye kak..macam best pulak nie..huhu

HaSue said... [Reply to comment]

blogresipi/ijan > memang membuka selera nih ijan..terutama kalo suka sambal masam2 nih...bestt :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...