Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Friday, August 14, 2009

Happy Birthday Kakakkkk....


Yeyyy..kakak dah 5 tahun hari niii...
Happy birthday to youuuuu..
Happy birthday to youuuu...
Happy Birthday to Kakak Amylda...
Happy Birthday To youuuuuuuuuuuuu....

Semoga kakak jadi anak yang mendengar kata,adik yang dengar kata abang dan seorang kakak yang menjadi contoh kepada adik(atau bakal adik2 nanti..insyaAllah :) )

Pengalaman melahirkan c kakak berbeza dari banglong..(siapa sudi baca,mekasih byk2 eh)
Maklum dah ada pengalaman melahirkan anak sulung.
Masa nih aku duk kampung,hubby takde di sisi...
Tiap hari duk bergayut telefon ngan hb di kala berjauhan nih..
Due bersalin 28hb sebenarnya..sebab tu bila hubby kata ada kursus di Sibu takda laa kisah sangat..
Semalam jer kan..
Dari Miri ke sibu jauh gak tuu..dalam 3-4 jam perjalanan.
So kitorang kate..takkan laaaa baby nak kuar masa tuh gak kan...awal lagi nih..
Kalo banglong kuar lebih kurang 10 hari lebih awal..
Tak sangka yg nih keluar 2 minggu lebih awal dari jangkaan

Dah hari Jumaat malamnya tu,hubby dah ke Sibu.
Aku tidur cam biasa...(nak pendekkan cerita sependek mungkin nih yer)
Dah pukul 4 gitu terjaga sebab nak buang air kecil kan..tengok2 ada tanda..waduhhh,
Siapa pernah keluar tanda memang tau rupa tanda tuh kan.
Aku kedua2 anak kuar tanda tuh..cam darah berlendir sket(sori yer kalo bhs krg enak)
Pastuh aku ketuk pintu bilik kakak aku..
Dia kata nape..aku kate laaa..macam nak beranak jer rasanya nih..
Pastuh dier dah panik tanya camner nih(dia ada lesen keta,tp x berani nak drive ke hospital atau area bandar)
Dia pun kol abang aku yg masa tuh keje area Suai(1 jam perjalanan dari kampung).
Waaa...abang aku pun baru jer tido sebab malam tuh diorang gi nembak udang(nyelam ler)
Tapi dia balik gak..Aku dah kol hubby gak ms tuh tp dia serba salah nak balik ke tak sebab dia pun tmpang kawan jer masa tuh..sekali jer..x pakai keta asing2...takkan nak balik sorang2 pakai keta orang kan..

Dah pukul 8 lebih kontraksi makin kerap..aku siap tengok jam..dari sejam sampai kontraksi setiap 15min aku masih di rumah lagi.
Rupanya tayar keta abang aku pancit lak dalam perjalanan..
Lepas siap segala,kitorang pun gi ler hospital..
Dalam perjalanan tuh khuatir aku tengok abang aku cam ngantuk jer..huu..sibbaik x apa2.

Dah kat spital tuh lom nak kuar gak..tp dah 4cm rasanya masa tuh.
Kena admit kat wad 9. Aku baru ingat selusuh yang mak bidan bekalkan suh minum masa nak bersalin..aku minum sikit jer sebab tak dahaga.ada kaa..patutnya minum 1 botol kecik tuh jer terus..huuu..
Pastuh memang aku rasa sakit bersalin tuh datang mendadak(tak tau laa kebetulan ke apa kan)
Dan terus laa bagitahu nurse dan dipendekkan cerita terus ke wad bersalin..
Lepas tuh,kat wad bersalin ramai laa pulak cik misi yg sedak praktikal...huu..
Siap salah cucuk lak kat tangan aku tuh.iskh2.sabor jelaaa...
Pastuh sorang adik misi tuh tanya...
"kak,tak sakit ke kak?"mungkin sebab muka aku cool jer kan...
"Kalo kata tak sakit tuh tipu laa..tp ok laa kan" senyum jer aku kat dia..
Dah tiba saat melahirkan tu aku teran2 tak bleh plak kuar..
Rupanya aku salah pesen laa meneran..hakhak.
Maklum laa jarak usia anak pun 5 tahun kan...lupa..ekeke
Dah melahirkan tu memang seronok dan terharu sekali..

Yang aku gelihati,masa cik misi semua tu duk timbang baby2 yang adaa..ada yang 3 kg lebih 2 kg lebih.ada laa beberapa kali depa sebut 2.89kg kan..aku ingat eh kecik jer anak orang tuh..sebab aku jangka anak aku mesti 3kg lebih at least sebab perut beso bena masa tuh...
Rupanya masa kat wad lepas bersalin tuh anak aku ler yang beratnya cuma 2.89kg.hahaha...

Tengok ler badannya kecik jer.hehe..
Alhamdulillah,kini kakak semakin membesar dan boleh membaca dengan lancar sekali...
Semoga semakin ceria melalui hidupmu wahai anakku...

Posing macam nak nyanyi lagu negaraku....hehe

U/p: Dulu sebelum beradik,panggilan "dedek' untuknya..dah ada adik,xnak dipanggil dedek dahh..huuu.kira naik pangkat laa tu :)

P/s:Gambar kek kat atas tu beli kat bakery lagi daaa..hari nih kena buat kek2 untuk besday family nih..yg sambut bulan ogos-abang,kakak n babah..huuuu....

Kira kek kat atas nih back up ler...kalo kek aku wat tak jadik.ehehh...
Semalam gi shopping untuk jamuan besday esok....

note: nak je taip kisah melahirkan nih pepanjang..huuuu...takpe,sapa sudi baca..nantikan laa dah besday eyana september nanti..pasti sesuatu yg agak berbeza juga untuk dibaca.hehee
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

19 Komen Di Sini:

CT Delima said... [Reply to comment]

HAPPY B'DAY BABY GIRL... semoga cerdik setiap masa, panjang umur, cute dan manisss setiap masa.dan yang penting jadi ank yang baik untuk kedua ibubapa ya..aminnn

Watierman said... [Reply to comment]

Happy Birthday...Kakak...Amylda...Wah dah besar dah 5 tahun Untie suka sebab kakak dah pandai membaca yer...moga Amylda sihat...panjang umur...menjadi anak yang taat pada perintah Tuhan & ibu bapa serta...berjaya dalam hidup..Amin!!!Muuuaaah!

hana said... [Reply to comment]

yeaa yeaaaaa kakak sulah lima taunn!! kakak sulah besaa!! epi besday kakak!!! lawoooo kek kakak! kompom mlm td mak ko tk tdo wat mickey, wat flag, wat mintang, wat pokok.... kretipnyerrr mak kakak yer!! hakhakhak.... ngeeee...

Softtouch [Hanim] said... [Reply to comment]

hepy besday kakak....semoga jadi anak yg baik n solehah...sy suka je bc pengalaman bersalin sue tu...

Ummi said... [Reply to comment]

Happy Birthday kakak...wahh sudah manyak musaat la ini budak...sula moleh muat melantu aaarrr...tantiiikk, tantiiiik...Itu kek ala lagi kaaa? Auntie mau lase laaa..kasi itu mintang, mulan semua moleh??? Hehee...Auntie sesat ni...Sue, cantik anak dara..cuppp eh..hehe...Moga pandai dan jadi anak bertuah selalu...

mummyseri said... [Reply to comment]

hepi birthday kakak..smoga jd anak yg solehah..
lain anak lain pngalmnnya kan kak..:)

Eyna's said... [Reply to comment]

happy birthday amylda...comelnya kakak ni....

HomeKreation said... [Reply to comment]

Selamat Hari Jadi Kakak.... Semuga jadi ank solehah & belajar rajin2 k. Sue, comel leh wat menantu mek kelak, mek ada 3 org ank bujang tuk, pilih mana suka.hehehe

eriey said... [Reply to comment]

happy besday kakak Amylda..dah besau yer kakak..nti boeh tlg ummi masak..hehehe

pn-iena said... [Reply to comment]

Happy Birthday bby Amylda...
Moga ceria2 selalu ya! cutenya dia..
sebaya ngan marissa rupanya bln 10 ni 5thn..ehehehe =)

c-idah said... [Reply to comment]

happy bsday kakak....
kecik2 pun xpelah,janji sihat walafiat..

mesti meriah nie majlisnye!!!
tepek pic nye t...
jgn x tepek!

saat melahirkan tu indahkn..
walaupun sakit..
kekekeke..

Maiyah said... [Reply to comment]

salam.. hepi bidday kakak.. jadi anak yang baik, dengar cakap mak tau

Anonymous said... [Reply to comment]

Heheh... macam2 pengalaman bersalin ni ye kak.. nie kite baru baca yg ada tanda2 darah tue..risau lak... selalu lah skrg ni bangun kol 4-5 pg nak terkucil... risau plak kang bangun pagi karang ade tanda cenggitu..huhuhu... tak blh nak digamborkan cemane nak pegi wad bsalin tuh...huhu

Anonymous said... [Reply to comment]

Esh lupe plak..nak wish kakak happy birthday sebenarnya... tersasul ckp sal beranak plak.hehehe... anyway, Happy Birthday little princess!!! semoga jd anak dara yg solehah, selalu dengar cakap mama tau... :D

Cikmin said... [Reply to comment]

hepi belated besday to kakak ye..semoga jadik anak yg mendengar kata org tua..semoga berjaya dalam kehidupan..

ctzura said... [Reply to comment]

Happy Belated Besday Kakak Amylda.
Sori auntie lmbt wish..

Auntie harap kakak membesar sihat bagai juara!! heheh..Menjadi anak yg solehah, cemerlang dunia & akhirat... Jgn nakal2 tau!!

Salam sayang dr Kakak Alya...semoga ada kesempatan berjumpa lg!!

Love2cook Malaysia said... [Reply to comment]

Belated Birthday wishes to baby Amylda! Wish U lotsa happiness in Ur life...Have a dashing birthday party hari nih yer!
To Sue:- Love baca setiap line yang Sue type...mcm2 aksi masa nak bersalin kan...hehe ;)

HaSue said... [Reply to comment]

Semua yang wish > Terima kasih sebab sudi wish besday kat kakak..sue bagi kakak baca sendiri...yang pastinya nanti dia besar akan berpeluang sekali lagi baca wishes kalian semua..tq2..

HaSue said... [Reply to comment]

Ijan > biasa laa tuh ijan..ijan kan tunggu hari kate org.hehe...dah sampai masanya nanti akan ada naluri mengatakan..'inilah masanya.'hehe...

Love > thanks love..to let me know that u read every single words..rasa tak sia2 tulis panjang2..hihi..mmg mcm2 pengalaman bersalin nih kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...