Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, August 20, 2009

Sesame Balls a.k.a Kuih Bom


Kalau kat bakery seketul dijual dengan harga RM0.70 - RM0.80 ..
Nama tertulis sesame balls..kuih bom nih nama tempatan kan?hehe...
Dengan bahan2 yang tak seberapa modalnya nih..leh menghasilkan beberapa ketul..tinggal nak injek multivitamin R jer dalam tubuh badan..hehee

Kuih nih buat pepagi buta tadi..
Dari malam tadi nak membuatnya tapi asyik2 tertangguh jer..huhu
Nih dah tercapai gak hajat..
Aku buat inti kacang merah jer.yang aku gi "buat" kat bakery..hihi.
Kalo inti kelapa bebudak nih kurang gemor..

Alhamdulillah tak terjadi letupan2 kurang menyenangkan..aheh...
Tapi standby gak tuh nak berpencak silat kot2 meletup tetiba kan..haha


Resepi c n p dari Myresipi..Thanks to Noreen

Bahan-bahan ( 10-11 biji )

  • 50-60gm bijan
  • Minyak utk mengoreng
  • Bahan-bahan doh:
  • 200-240gm tepung pulut
  • 1 sudu makan tepung gandum
  • 1 sudu teh air kapur
  • 190-200ml air
  • Sedikit garam
  • Bahan-bahan inti kelapa:
  • 60g gula melaka/gula merah
  • 20g gula pasir
  • 50ml air
  • 1/2 biji kelapa parut

Cara-cara

  1. Jerang gula melaka/merah, gula pasir dan air hingga larut
  2. Tapiskan ke dalam kuali kemudian masukkan kelapa parut
  3. Kacau atas api sederhana hingga inti agak kering
  4. Dalam mangkuk besar, gaul tepung pulut, tepung gandum dan garam
  5. Masukkan air kapur dan sedikit demi sedikit air uli menjadi doh
  6. Ambik sedikit doh, bentukkan bebola dan leperkan sedikit
  7. Bubuh inti ditengahnya dan tangkupkan semula
  8. Golek bebola dengan bijan supaya elok melekat
  9. Masukkan minyak yg banyak dalam kuali dan gorengkanlah kuih bom hingga kekuningan
  10. Dan siap untuk dimakan
  11. Petua utk kuih bom tak meletup dan tak merekah: 1. Minyak mesti banyak biar kuih bom terendam. 2. Minyak jgn terlalu panas. 3. Jgn menggoreng terlalu lama. 4. Terus menggoreng selepas siap dibuat jgn dibiarkan pada suhu bilik.
Sedap niii...sapa2 tak pernah buat sendiri tuh sila2 laa buat yer..tuh pun kalo suka makan ler..hehe
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 Komen Di Sini:

Jieda said... [Reply to comment]

Rajinnya HaSue letakkan dalam paper cup hehehe

Datin El said... [Reply to comment]

Hasue..akak mmg minat gile kuih ni tapi tak penah buat oleh itu ape kate sue pos kat akak barang sepinggan..hehe

Ahliahnizam said... [Reply to comment]

Huaaaaa, tabik springggg le kat awak, hehehehe :D Saya memang suke makan kuih ni. Tapi buat masa ni pandai makan je, lom pandai buat lagi, hiksss.

blogresipi said... [Reply to comment]

Uwaa...sedapnye kuih nie....lama benor tak makan.. memang mudah meletop ye kak time nk goreng nye tuh. teringat mak kite goreng time pose meletop segala, ayah kite plak tolong kutip makan.. huhu... blh dia lupe die pose.hehhee... selamat berpuasa kak hasue dan keluarga :)

maiyah said... [Reply to comment]

salam.. sy pernah tercekik makan kuih nih hehehe.. tapi teruskan gak belasah jer.. sy suka makan inti tu manis

Taxi Lai said... [Reply to comment]

Sungai Long , RM0.40

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...