Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Sunday, August 9, 2009

"Kelas" Biskut Raya Ke Ni??!!

Salam hari ahad!
Percaya atau tidak malam tadi terjadinya satu "kelas" membuat biskut raya..
Kejadian yang mengundang kegelian hati itu telah dihadiri oleh adik aku dan 2 orang kawan2 beliau..
Pada mulanya aku berhasrat bersungguh2 nak buat tart nenas gulung nih..
Duk telek2,belek2 cari resepi yang berkenan di hati untuk dicuba.
Tertarik nak cuba resepi yang dikongsi oleh sunkist/ida(nanti aku bg link eh,server mengong yg amat laa skrg) kat myR..
Pastu ada laa kekeliruan sikit..hihi..aku gi carik tok guru nih..
Setelah merentas bukit bukau,gunung ganang..menebas semak samun merentas paya..sungguh gumbira hatiku terjumpa tok guru yg tengah bertafakur kat YM..hihi...

Dipendekkan cerita yang mula memanjang nih..
Aku pun mula menguli..dan bestttt sangat..sekejap je dah siap uli dan adunannya..waduh2,lembuttt banget!ehee..
Pastu,dah siap menguli sedia untuk ditekan guna acuan..
Terbayang2 aku acuan yg aku beli beberapa bulan lepas...
Cari duk cari...jumpa acuan donut..acuan lompang..acuan itu..acuan ini...eh?acuan nih pun ader aku beli rupanya..uik?yg nih bila lak aku beli nih...laaa,yang nih dah ada gak rupanya..sibbaik tak beli balik aritu...dan akhirnya aku tak jumpa pun acuan tart gulung ku itu..huuuu
Orang yang menjadi saspek tak lain tak bukan, carta no SATU tukang sepah buat masa ini iaitu Eyana...anak gadis aku berusia hampir 11 bulan yg suka meneroka seluruh umah.. :) dah pandai plakk bukak kabinet sekarang nih...kena lebih peka terhadap pergerakan beliau..hehe..macam dah nak keluar tajuk pulak nih..patah balik!

Dipendekkan lagi cerita..
Dah tak jumpa acuan tart gulung tuh,aku pun cuba laa menerap cam buat acuan biskut biasa...
Yang sadisnya bila dibantu oleh anak2 dara nih..
Macam2 pesen tart yg kuar haaa..meh laa jamu mata korang dengan tart nenas gulung versi baru nih..
Sapa2 yang nak order tuh baik pikir dua kali yer..hehe

Nih antara yang sedia untuk dibakar..hehehe...(cantik plak gamba nih kan.perasan! :P)
Nih lagi laa dasyat..dah tak macam rupa tart dah haaa...
Yang nih ader iras2..laa ek..ader kan?baik korang cakap ader!sebab aku yg buat...hahak!ader gak yg diorg buat bentuk gini..hehe :P
TADAAAAA....!!!dah siap dibakarr...tuh siap bentuk huruf lagii.."kreatif" tul diorang nih yer... sibbaik aku takde lemah jantung atau kencing manis..hehe
Close-up laaa sikit..kot2 korang nak order ngan diorang nih kan...hehehee
Jadi dipendekkan cerita lagik...
Aku akan beli lagi acuan tart gulung tuh sebab dah berputus asa nak carik...dah selongkar kabinet semua tak jumpa..dijangkakan mungkin dah terbuang ler gamaknya.sebab acuan tuh kan ke kecik jer..ehehe...
Nanti bila dah buat semula aku post resepi eh...mana tau,lagi cantik sket dr nih..ehehe

*nih 1st time aku nguli adunan tart..sibbaik jadik..best!tq to ida / sunkist..lebiuuu..muahhh! :D

U/P: Memang lembut adunan nih..yang penting 'pengkritik tetap' sukaaaaa...balik dr main badminton malam tadi banyak gak beliau makan...terutama yg ader iras2 tart nenas tuh.hehe..

So...ader sesapa nak order tak??! ehek :P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

9 Komen Di Sini:

Neeza.Areef said... [Reply to comment]

alamak..sedapnye bau kuih tart...baru feel rasa nk raya..

eh..blom pose dh amek feel raya

Anonymous said... [Reply to comment]

Ayyo... macam2 bentuks ade tue... awal nye buat semekut.sempat tahan ke sampai raye? hehhe

Fiza Nordin said... [Reply to comment]

hasue,akak minta ampun...akak tgelak terbahak2 tgk ruper bmacam2 tat yg mu tayang tu...tp klu adunannye dikatekan berjaya tentulah sedap.jadi abaikanlah rupernye yang 'gitu2' tu kan...

Maiyah said... [Reply to comment]

salam.. hehe mood raya, dah lama tak wat kuih raya.. asyik beli jer

Datin El said... [Reply to comment]

hasue..hehe terpanggil pulak nak main uli2 tepung buat sikut raye...mood raye dah mai..

Anonymous said... [Reply to comment]

salam...
awat jd lagu tu rupa tart tu...

tahun lepas sy&adik wt tart gulung..guna cetak kuih samperit..menjadi ar plak..comel je...pnah wt bskut samperit x?...

HaSue said... [Reply to comment]

neezareef > amik feel tuh mesti tau... :)

blogresipi/ijan > nih praktis dulu..bukan tuk raya la ijan..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

Fiza Nordin > haaa..gelak..gelak..sebab sue pun gelakkan gak hasil gdiorg tuh..hehe..tp ras mmg sedap kak..kalo takde aral nak wat lagik la petang nih

k maiyah > sama laa kite kak..selalu beli je..huuu

HaSue said... [Reply to comment]

Datin El > meh ler main2 tepung.hehe.....

reen > biskut semperti pernah wat..dulu2.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...