Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, August 17, 2009

Pulut Kuning Harijadi

Sebenarnya buat pulut kuning nih khas untuk encik suamiku untuk celebrate belated besday nya bersama 2 orang anak kami tuu...
Kan hari tu babah dah potong kek,kali nih potong pulut kuning lah pula kan...
Sebenarnya pulut2 nih peberet babah n kakak...
Suka makan pulut cicah sambal tumis atau kari
So antara hidangan semalam tuh kari ayam pun ada,daging masak hitam manis pun ada..
Suka jer dapat makan kan...

Dan tajuk jadi pulut kuning pengantin tuh pulak sebab kali nih ikut cara2 resepi pulut kuning pengantin asal dari chef paih yang merendam ngan asam n serbuk kunyit n pewarna kuning terlebih dahulu..cara yang sama macam MIL aku buat..tp menantu dia nih malas sket nak merendam2 ni..mau dikukus jer terus ngan serbuk kunyit..hik hik...
Kalo MIL lak,bukan kukus..dia tanak jer pulut tuh.heeee

Tapi wat cenggini(campur asam) memang lagi terserlah la kuningnya lagi kot...

Sapa2 nak wat pulut kuning menggantikan kek harijadi atau perkahwinan tuh bleh laa cuba cara begini yer...cuma tang mengukus tuh aku tetap guna cara sendiri sebab dah terbiasa..ahaks

Bahan-bahan ( 3 tingkat )

  • 5kg beras pulut
  • 1kg santan pekat
  • 1 sudu besar serbuk kunyit
  • 2 sudu besar
  • pewarna kuning telur
  • 3 keping asam keping
  • garam secukup rasa

Cara-cara

  1. basuh beras dengan 3 kali air. rendamkan beras bersama asam keping, serbuk kunyit dan pewarna selama 3-5 jam. selepas 3 jam kukus beras pulut di dalam pengukus selama 1/2 jam. bila beras dah 3/4 masak gaulkan beras dengan santan dan garam. masak lagi sehingga pulut menjadi lembut
  2. bila pulut dah masak, masukkan ke dalam loyang yang anda rasa ok. contoh hiasan seperti di dalam gambar di atas.
*Aku kukus terus dengan santan dan garam..santannya tu letak lebih sedikit dari paras beras pulut. Sebab tak rendam lama pun,dalam 30min-1 jam pun dah ok..pulut kembang cantik jer :)

P/s: Dah macam sambutan deepavali lak pulut kuning tuh disusun choc chip gitu ek..ekeke :P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

7 Komen Di Sini:

Ummi said... [Reply to comment]

HaSue..cantik pulak pulut tu..lg terserlah sebab letak choc chips tu..akak mmg kukus pulut rendam dulu 3 - 4 jam dgn serbuk kunyit dan asam keping..supaya pulut kelihatan berkilat bila dah masak..yg tanak x berapa suka..hehee

mimie loma said... [Reply to comment]

amboi hasue ......pulut kuning dh kena make up cam gitu nmpk cantik lah pulok...

Bijak-bijak......hehehe

Softtouch [Hanim] said... [Reply to comment]

kreatif sue...sedap ni mkn ngan rendang ayam.daging...yummy

blogresipi said... [Reply to comment]

Kak HaSue.. cantiknye pulut kuning bertingkat akak tuh.... siap ade mentuk2 love tu.... tingin jgk nk makan, tp takot sakit orat... hehehe...

LOVE said... [Reply to comment]

Belated Birthday wishes to Mr HB...Sueee pulut kuning menggoda lerrrr! ;)

umi_e said... [Reply to comment]

tentu seronok orang yg diraikan ya...

HaSue said... [Reply to comment]

k ummi > sue kalo tanak kat rice cooker jer kak..MIL tuh guna dapo gas,x suka guna rice cooker..huhu..tp mmg lg cantik yg kukus.heee

K mimie loma > hehee..melambung sgt akak puji tuh.sue main ikut suke jer mekap tuh kak..hehe..anyway,tq yer :)

Hanim > makan ngan kari ayam pun sedap sangat tuh..hehe

blogresipi/Ijan > takpe jan..tak lama lagi abis pantang beberapa minggu pastuh leh laa makan yer..hehe

LOVE > Thanks love... ader cam deko ms deepavali x love?hihi

K umi_e > seronok gak ak...lgpun penggemar pulut tuh.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...