Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, August 17, 2009

Nostalgia Daging Masak Hitam Manis

Daging masak hitam nih juga menjadi salah satu pilihan menu untuk majlis harijadi mereka hari tu Sebenarnya,masakan daging nih ada nostalgia tersendiri..

Menu daging nih menjadi satu menu yang selalu menjadi pilihan untuk majlis2 kenduri apa sahaja kat kampung.. kenduri makan tahun, kenduri orang kahwin..makan doa selamat..budak2 bersunat.hehe..Ia bukan sahaja sedap dan tak pedas,tapi kuahnya yang agak pekat dan sedap di hidangkan dengan apa sahaja jenis nasi tuh yang pastinya memikat selera tak kira usia.

Nak dijadikan cerita, ia juga menjadi salah satu menu di hari perkahwinan kami hampir 11 tahun lepas.. Tiba saat makan nasi tamuan(nih nama acara tuh ler..alaa..yang pengantin bersuap2 tuuu)
Yang part makan nasi tamuan tuh nanti laa aku cerita bila dah annivesary kitorang yer. Bila??scroll ler ke bawah sekali...kat hujung blog nih ader tuh haa..hehehe...dekat2 ngan besday eyana :)

So lepas makan nasi tamuan tu..kena laa makan nasi betul2 kan..pengantin pun lapo apa.
Dah ler lepas kena make up ala2 opera cina...eheh(sibbaik laki aku masih kenal..ekeke)
Dah aku tengok salah satu lauk tuh adalah daging peberet...nak aja aku cedok banyak..ratah sedap nih..sampai menjilat jariii..hihiii...
Pastuh makan pun kena laa kontrol ayu..pengantin baru katakan...ngunyah pun slow sangat ler..tengok hubby makan selama jer kan..dia takpe laa,orang laki...hek hek

Dah makan tuh cedok daging pun sikit2 ja..nasik tuh tak kesah ler tak letak pun takpe..ehehe..
Pastuh nak tambah memang segan sangat..sumer orang tengok pengantin kan...adehh,sikit lagi lupa aku rupanya yg jadik pengantin ms tuh.huahuaa...
Dah tuh aku nekad taknak tambah..lepas bersanding kang ler aku makan puas2..huhu..

Dah orang balik sumer kan...sesi beramah mesra dah abis segala..aku pun dengan mekap opera cina(baju jer dah tuka) carik daging tuh kot2 ada laa orang bawak untuk pengantin makan kali ke 2 ke..heheee..
Alangkah frust pengantin pompuan masa tuh sebab tak puas makan daging msk hitam..ahahahak...Sebabnya semua makanan datangnya dari balai raya,di sana tempat merewang..masak2 makan2...so makanan pun import dr sana laa untuk santapan pengantin..
Balai raya tuh tak ler jauh,dalam 50m jer dr umah.hehe

Pastuh dah petang baru ada daging tuh sampai umah sebab memang ada belen makanan kenduri tuh haa..ada juga yg diagihkan kepada penduduk kmpung.
Pastuh memang nak makan banyak2 tapi segan laa pulak lagi sekali sebab sedara mara duk lepak kat umah sampai malam..pastuh siap usik2 jangan makan banyak sangat..gi tido awall...amboiii!

Nasib ko ler daging itam..tak menjadi santapan pengantin secara drastik masa tu..
Sekarang nih dah pandai masak sendiri..boleh laa melantak puas2..hihii..Nih pun hasil aku mengejas resepi dr kakak aku baru menepati citarasa aku tuh..heeee

Make up nih diolah oleh adik2 yg baru belajar nak buat bunga cili.hehe...
Nak resepi ke daging masak hitam nih ek? masa nih aku masak 2kg skali..so kalo ada sapa2 nak resepi siler2 laa tampil ke depan ek..leh tuka kpd sukatan untuk hidangan keluarga..

Lagi satu,selalunya orang rebus dahulu daging untuk mendapatkan daging empuk sebelum memasaknya menjadi 1 masakan .
Bagi aku ler, masakan daging nih lebih enak kalo dimasak terus dengan bahan2nya agar bahan2 tersebut lebih sebati bersama daging. Cuma pastikan jangan guna api yang kuat sangat jer.nanti isi daging keras... :) Pendapat masing2 tak sama kan...mungkin ada yang sependapat dengan aku ke.hehe...
Sebab tu daging yang direbus begini lebih sesuai menggunakan daging biasa ak perlu nak guna daging batang pinang...
Kalo jumpa daging batang pinang sayang jer nak rebus gini kan..goreng lagik sedap..hihi

P/s:Kalau malu bukan jer sesat jalan..tapi nyesal jer tak dapat makan apa diinginkan tuh puas2..eekeke
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

5 Komen Di Sini:

CINTAMANISZ Lite said... [Reply to comment]

Nak tanya..resepi ni dah penah masuk ke kat sini? Maleh ler nak cari..terus tanya tuan blog aje, hehe. Kalo ada..baru gi cari..

Bukan pe..nak tgk..sama ke ngan resepi lain, hehe. Ada taruk lada itam tak?

Softtouch [Hanim] said... [Reply to comment]

sedap sue nak2 kalu daging tu lembut jer......mana resepinya...dah ada ke?rase mcm xde lg kot...

blogresipi said... [Reply to comment]

Aih... terkenang mase dolu2 ye kak... hehehe... time makan beradap tuh memang ler tak leh mkn byk.kang kena kutuk ngn tetamu plak..hehehe... skrg kalo n masak sekilo daging tuh pon org tak leh kate ape... heheh

maiyah said... [Reply to comment]

salam.. daging masak hitam manis.. sama ker ngan daging masak kicap heee, sy tau makan tapi bab masak ni suker nengok

HaSue said... [Reply to comment]

CintaManisz Lite > kak lom taruk lagi rasanya. yang nih tak taruk lada hitam kak..rasa masakan nih manis2 sket. kalo nak letak lada hitam memang boleh...tp anak2 sue x suke..hehe :)

Hanim > nanti sue taruk yer...

blogresipi/ ijan > betul tuh ijan..kalo kat sini makan beradap tuh dipanggil nasi tamuan..hehe

k maiyah > wkumsalam..tak sama kak..yang nih kuahnya lagi pekat..hehe...nengok lagi senang sket dr masak eh kak..hihi :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...