Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Friday, August 14, 2009

Sambal Belacan Mempelam Muda

Haaa..nih satu lagi menu yer...
Kerabu?ahaa..adik beradik dier laa nih.
Tak ku sangka masih ada juga buah mempelam muda sekarang nih..
Nih bukan MANGGA MUDA OKEH,TAPI MEMPELAM... :)

Sedappp nihhh..pedas2 masam..pehhh!! (saje nak bakar korang :P)


Bahan2:
  • 2 biji mempelam muda-cincang dan hiris halus/nipis
  • 2 tangkai cili merah+5 cili api(boleh tambah/kurang ikut selera)
  • 1-2 ulas bawang merah
  • Segenggam ikan bilis
  • 1 sudu penuh belacan
  • Garam,gula dan perasa ikut selera
Cara2:
  1. Kisar menggunakan pengisar bahan kering semua bahan2 kecuali mempelam muda./Tumbuk lumat menggunakan lesung batu.
  2. Gaul rata,sebatikan rasa dan sedia dihidangkan.
Bila makan nih.hubby tiba2 kata,
"I dont want to talk about it"lorr...x sedap ker kan..
"why?"(macam skrip lakonan lak ek)yelah..nak gak tau,dier tak suke ke...x sedap ker...
"It's remind me somthing...."Uhh..baru aku ter 'remind jugak...

Ada satu menu yang memang kitorang hidang bersama sambal nihh..uuuu...takleh ingat lama2.
Kena cari mempelam muda lagi..iskhhh2...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

5 Komen Di Sini:

Watierman said... [Reply to comment]

Sedapnya Sueee...tapi dah tua cam gini akak ni tak paham2 ape bezanya mangga & mempelam muda ...kalau akak mangga tu mempelam gak lah!Lainlah yang mangga...kat pintu pagar tu..

ima said... [Reply to comment]

wah...boleh buat air liur meleleh nih...memang menambah selera makan...

c-idah said... [Reply to comment]

wahhhh!!!
meleleh beb.....

terasa dh masam2nye....
slerrrpppp...:)

HaSue said... [Reply to comment]

Kak Watie > kalo kat sini,mempelam tuh yg bujur dan agak bulat tp x bulat betul ler...camna nak xplain eh.kalo mangga tuh panjang sikit buahnya kak..dan aroma kedua nih pun berbeza..hehee...tuh yg kitorg kat sini ler.sue pun heran gak masa rakan sue org semenanjung sebut mempelan tuh sebagai mangga.hehe...mungkin bg sesetgh org ader takde bezanya kot

kak ima > memang menambah selera makan kan kak...

c-idah > sure meleleh kalo pekena nih.pedas2 lak tuh.hmm..

Anonymous said... [Reply to comment]

sedap kan bekenu pun musin mempelam sedap sedap sedap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...