Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Tuesday, March 22, 2011

Resepi: Tepung Pelita Moden

Sebenarnya..panjang dah senarai resepi yang masih berbaris menanti giliran untuk aku cuba sendiri.. Dalam list tu kalau ikut kategori lak ada pelbagai jer.. tu tak termasuk menu ulangtayang yang malas dah nak masuk blog..ehee..tapi tu bukan dalam 'must try list' dah..tapi yang dah out of list but i put it back into my list because it was delicious n so yummy namanya..hakhak
Haa..kategori puding salah satu kategori yang aku suka nak cuba selain daripada kek dan kuih muih..
Nih pertama kali laa aku buat tepung pelita sendiri nih..rasanya ni bukan kategori kuih kan..lebih kepada puding..siapa setuju,sila angkat tangan macam sayerr..

Tepung pelita ni kuih yang cukup femes jer kat semenanjung malaysia malah kat sarawak pun ramai dah kenal..dulu masa kecik2 dan remaja aku tak kenal pun kuih nih...kasihan kan..meh kesian kat aku jap..hmmmmmmm...ok, dah!

Pernah makan yang dijual kat bazaar2 ramadhan tapi macam takde apa pun rasanya yang best sangat kan..*ayat sombong tak bertempat
Ataukah mungkin penjual tu yang buat tak sedap?haha..tak baik kutuk orang tau..biasa laa orang bisnes ada yang suka2 je nak untung lebih..takpelah,baik buat sendiri jer..jangan komplen2 lebih kalau malas buat kan..

Nih resepi dah peram lama gak..hasil penyekodengan kat dapur kak rosaliza nun..yang agak sibuk menguruskan dak comel n montel tu sekarang..weee..amani,meh auntie cubit sat pipi montok tuh..!Opps!berbalik kepada resepi..
Err..antara faktor lambat nak buat resepi nih adalah seperti berikut:
  1. Takde bekas kecil2 nih sebab belum beli lagi..lepas tu kalau dah gi kedai selalu jer lupa..macam tak boleh nak buh dalam list barang,kan
  2. Hari tu kan dalam pantang,jadi takut sejuk..sebab menu nih kategori puding
  3. Sebab tak ada stok tepung beras
  4. Dah ada stok tepung beras,lupa lak kapur sirih tu stok lama..takde kapur sirih takut tak jadik.. :D
  5. Pengukus dah simpan elok2 dalam gobok,leceh je nak keluarkan balik
  6. Sebab aku malas sebenarnya,sebab tu tercipta alasan2 di atas..hahaha <-uik?sapa taip nih
Ok..jangan panas2 baca alasan2 tak berapa nak munasabah tu ok..meh aku suap sikit ngan tepung pelita yang sedap nih..ngangaaaa...ngaaa.. tak payah nganga beso2,sudu kecik je nih..
hurmmm..yumm2..cedappnye!rasa lemak2 dari pati santan dan manis2 lapisan hijau tu kalau digabungkan memang sedap!

Dah mamam tu meh cekedaot resepi simple lak..ironinya,aku betul2 takde kapur sirih masa nak buat nih...puas aku mengingatkan diri sendiri bila masa aku makan sirih guna kapur tu sampai habis kan..rupanya aku dah buang aritu sebab stok lama pastu lupa nak topup balik.eheh..
Akhirnya aku terjumpa laa tepung hoen kwee putih stok kat dapur..jadi untuk adunan hijau aku guna laa tepung tu..resepi ada kat tiub botol tepung tersebut..Aku ada amik gambar tepung tu tapi tak upload lagi..harap korang tau rupa tepung tersebut(malas betul laa..haha)

Ni Aku kongsikan resepi kak rosaliza yang lebih kurang gak caranya cam guna tepung hoen kwee tu..pastukan,aku tak kukus2 dahh..ahaks!

Tepung Pelita Moden
Source: Rosaliza@embunrosaliza.blogspot.com
Sharing By: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan2:
Lapisan Hijau
1 cawan tepung beras
4 cawan air
sedikit pewarna hijau
1 sudu besar air kapur

~ Di dalam bekas satukan kesemua bahan2 di atas. Tapiskan kedalam kuali dan kacau hingga agak pekat. Sila guna sudip/ spatula besi agar tidak berkerak n melekat didasar kuali. Gunakan api yang sederhana.

Lapisan Atas ( Putih )
1/2 cawan tepung beras
3 cawan santan - 1 cawan santan pekat + 2 cawan air )
Garam secukup rasa - rasa lemak2 sikit
~ Satukan kesemua bahan ini didalam periuk kacau sehingga pekat.

Daun pandan
Gula secukupnya

Penyediaan:

~ Sediakan cup kecil / loyang atau apa2 bekas. Potong daun padan anggaran 2 inci. Letak dibahagian bawah , selepas itu masukkan sesudu kecil penuh gula. Kemudian diikuti adunan berwarna hijau ( masukkan menggunakan sudu ). Selepas itu masukan lapisan atas Putih ). Kukus lah selama 10 ~ 15 minit dengan menggunakan air yang telah mendidih.


Nah..amik sebekas sorang..nanti dah makan tu sila pulangkan bekas tu balik yer..kakakaka...adehh2.. :D
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

12 Komen Di Sini:

Mas said... [Reply to comment]

wehhh..banyaknya tepung pelita kau sue...kasi aku 6 bekas....aku tak mo satu, wat lekat celah gigi jer...wakakaka...
aku pun tak berapa gemar yg dibeli..kekadang tak sedappp....memang frust bila makan..
baik buat sendiri..kan sue.....he..he...

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
aaa..cube ko ulang lagi sekali ayat ko yg terakhir tu mas..suke aku bace!ekekeke... mmg best dari dibeli.. byk gak kejadiannya aku buat nih..hehe..maklum la,tamak katekan..nak mkn puas2.. :P

HALAMANKU said... [Reply to comment]

SAlam Sue.. sedap.. suker.. mkn sejuk2 kalau Johornyer stail ader buh sengkuang kat bhg, Ijo tu.. time mkn rasa rangup2 he he he ader lapi meh 3 bekas...he he eh

izahdaut said... [Reply to comment]

Kire ni kue org rajin kategori malas la ek. Ko dah tak kukus2 dah kan. Kiki.. Aku shari ke shari nak try kuih ni. Ari tu tengok resepi kak yani cam best je. Tunggu la puasa nanti, aku try buat. Ehee

HaSue said... [Reply to comment]

@HALAMANKU
w'kumsalam..haaa,baru kat fb tadi sebut2 pasal nih..hihi..tak pernah jumpa lg laa erma..kalo yg letak jagung tu sama gak ek?

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
ni kuih org rajin yg mmg rajin tapi buat2 malas sebnrnya..aheh..
ko tunggu bulan puasa?agaknya masa tu aku dah try 3 resepi tepung pelita kot?haha..rajin katekan.. :P

tun_telani said... [Reply to comment]

kak sue.. ni kategori kuih laa.. cuba google kuih tradisional, kompom ada.. apa2 pun tun tumpang bersimpati sbb lambat beno kenal kuih ni.. rasa2nyer yg letak sengkuang tu nama dia kuih tako kot. kalau x silap laa.

Zalieda Zaliedana said... [Reply to comment]

Kak sue,ya mmg betoi ckp tun telani,nih mmg kategori kuih,Fuhh sedap n nyaman tekak ngap puding,eh kuih akak nih..Cantik aje posing yer,dah la kale ijo lak tuh,kale feberet tuh..Dah puji2 mehla 3 bekas utk kami 3beranak,syifa xyah dia xpandai mkn,suh dia g men jauh2 ngan dak zhariff yg sepet cam anak cina ittew,muehehe..Akak nih kedekut toi la,bekas palstik tuh pong suh pulangkan blk,nah la amk blk bekas 0 nih..hehe..

K.Nor said... [Reply to comment]

apasal tak letak kaler biru.. baru tepung pelita lain dr yg lain hehe

Daniera said... [Reply to comment]

Nyam3...sedapnya tepung pelita. lau bulan puasa time blaja dlu, ni kuih wajib carik. seminggu 3,4 kali beli. tahun ni kena buat la nampaknya :)
kak sue, kalo sudi time2 free tuh, ada award kat blog sy nak kasi kt akak :)

Deliah's Deli said... [Reply to comment]

dekut ah..bekas baper sen tu nk balik eh..hehehe x pe2,sebab sedap sgt kan kuih ni, sok bt lgk tau..pakai bekas ni balik..x baik membazir kan..kan.kan :p

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue..byk menu kat umah hari ni..best..tak jemu2 akk masuk umah sue.

Cantik kaler ijau tu...jernih je. mekasih sue promot akk kat sini hehheh muahhhhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...