Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Saturday, July 2, 2011

Resepi: Butter Cream ..

Salam hujung minggu,
Ingat lagi tak masa besday aku aritu aku ada buat kek tuu..sebenarnya kek aku tu tak siap deko sepenuhnya sebab aku malas nak tambah adunan buttercream..di samping aku ni memang tak kreatif dan tangan keras kejung nak mendeko,ditambah lagi ngan malas nak gi godek2 lagi nak tambah adunan buttercream..ahaha...pastu aku peram jer dalam esbok..last2 nak tulis pun malas.Kalo ikutkan buleh jer nak tulis guna blueberi filling ke,kan..tapi haihh segan makcik nak tulis hepi besday kat diri sendiri.hahak..

Niat hati aku tu nak tiru kek kat bakeri laa,yang diorang deko tak smooth2kan kat tepi tu..tapi orang buh 2 layer la BC nya,aku nyer 1 layer jek..sememeh laa kejadiannya..lenkali baru guna kaedah rendam spatula ngan air panas lak. P/s:tak terfikir lak nak guna scrapper yg bergerigi masa tu.haha

Last2 makciik kecik dua orang berebut nak potong dan last2(tadi kata dah last) ,bagi sorang satu pemotong kek tu,bagi diorang potong jer..abis citer.
Lagipun tak bersungguh laa aku nak buat kek besday nih memandangkan dah ada orang belikan kek juga kann..tapi opkos laa kek nih lagi sedap dari beli punya..awww..

Nak tau kek apa?? Jejengg.. ngade korang nih,bagi laa aku tayang butter cream nya dulu..
kang aku tayang kek terus mesti korang tak nampak deko aku nih kannn.. rugi tau tak tengok deko orang tangan kayu...hakhak..

Nih deko tocang namanya..hikhik..
Tu jelah terlintas kat paler otak aku masa tu..dah macam ulat tersepit pun ada aku tengok. Tapi kaler tuu yang penting kann..hee~
Resepi buttercream nih dalam koleksi dah lama dah..baru laa rajin nak mencuba..di samping saja2 nak guna nozzle yang terperam je tu kan..
Rasanya untuk sebiji kek,sedang2 jer..deko simple2 gitu.mesti cukup..kalau nak buat bunga rose kena tambah gula aising lagi rasanya sebab adunan ni agak lembik. Sedapp!!

Resepi ButterCream
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan2:
400 g mentega tanpa garam
100 g marvello /shortening
190 g gula aising-ayak 2 x
1 tsp esen vanilla

Cara:
Pukul mentega bersama shortening sehingga gebu. Kemudian masukkan gula aising sedikit demi sedikit. Masukkan esen vanilla dan pukul lagi dengan kelajuan perlahan-sederhana sehingga benar2 sebati,gebu dan halus.


P/s: Nak teka tak kek apa tuuu???^_^
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

17 Komen Di Sini:

LiNa_Pg said... [Reply to comment]

minta kek besday sepotong..ngan teh o sekali ya

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue,dah cantik deco tu, kalo akk toncang pun lum tentu jadinya heheheh..cantik kaler biru tu, brand apa sue pakai, kalo star, warna dia tua sikit heheh

Ida,Japan said... [Reply to comment]

sue...cantik le deco tocang tu..mintak simpan resepi butter cream ni ye sue...alah, kek apa erk?..tak cakap pun

cik cek said... [Reply to comment]

Sue...cantik dah deco tu...bekenan kak cek deco tocang kat atas kek tu ....menarik....kaler pun cantikkkk....

nOOrsha said... [Reply to comment]

SODAPNYE KEK BIRU..KEK APE TU? KEK CEKLAT? KEK SEPAN? KEK BALDU BIRU? KEK AISKRIM? KEK LAPIS? KEK BATIK? KEKEKEKEKEKEKE??? HEHEHEH...

asal aku tulis gune font besau nih...uhuhuh

Mas said... [Reply to comment]

peerhhh...kek biru kau...
cantikkkkk......
sue..aku gak tak pernah try kek cream macam ni..
macam tak yakin jerk membuatnya..kikikiki

tun_telani said... [Reply to comment]

nak teka! nak teka!! slice cheese cake! betol tak? akak mcm suka je mkn kek tu.. hehe..

deco tocang tu 1st time tun nengok. hihi

Deliah's Deli said... [Reply to comment]

cantik sey ulat2 tersepit tu..aku suka ni,sambil2 mendeko blh nyanyi lagu 'ada sang ulat bulu' aeiou tu!:)))

Acik Erna said... [Reply to comment]

Assalam HaSue..acik tak pernah buat deko2 ni..kalau nak cuba buat..cairkan cekolat..curah kat atasnya..guna buttercream tak pernah lagi..
acik ambil resepi ya..nak cuba jugak nanti

K.Nor said... [Reply to comment]

cantik tocang biru tu :)

Unknown said... [Reply to comment]

sue..
aku ingat sangat2 ttg kes kek ko..
walau dah lama..
still terlipat dalam ingataku..
time tu.. teringin nak tengok

ingat kempunan..
sekali..

tu dia.. mmg gebu dan cun lah, awat ko kata tangan kayu.. nie tangan seni.. siap ada toncang lagi..
hehehehhe

Nuwairani said... [Reply to comment]

kak sue...dah cantik kek tu...apsal la tak kasi habis...baru nk belajar deco mendeco..bah...pasni leh la buat tutorial deco buttercream pulak..

HomeKreation said... [Reply to comment]

Ewah, anyam2 lagi kat tepi tu....hebat...hehe. Maceh respi roti goreng, dah buat byk kali dah.

Ummi said... [Reply to comment]

Sue....amboiii cantiknya mendandan...biru lak tuu...mentang2 blue fan eh...hehehee...

Trying To Be Muslim.. said... [Reply to comment]

Ha sue...mmm mcm kak nor kate la...toncang tu comey........owh...blue fan yer....:)

Unknown said... [Reply to comment]

sue, cantik dah la tu...saya ni bab mendeco memang tak pandai juga takut nk mencuba sama...hehe nantila cuba.:)

lina said... [Reply to comment]

salam sue - baca comment pun dh menghiburkan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...