Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, March 3, 2011

Resepi: Puding Belang

Seronoknya tekak kita kalau dapat makan puding di kala cuaca panas ni...cuaca panas memang alasan yang baik untuk makan sesuatu yang sejuk..kalau cuaca sejuk nak makan puding juga apa salahnya,tetapi itu lebih disifatkan sebagai tekak mengada2..ehee

Anda sekalian melantak apa petang2 ini? *bajet pakai baju orang berpidato
Diharap anda semua terus setia menonton entri ini walaupun dengan perasaan tak berapa rela yer..

Pada petang ini saye akan hidangkan anda dengan puding yang amat sedap sekali,saya ulangi,eh! malas lak saya nak ulang,sila baca balik apa saye taip tadi ye..

Oh!sebelum terlupa,sebenarnya ini adalah 'Puding tidak tetap pendirian' namanya..
Kisahnya begini,pada mula hendak membentuk 'belang' puding ini,saye sudah terbayang hendak membuatnya menggunakan skill INI(klik kalau nak tengok) tetapi saye tertarik juga nak mencuba cara lain agar terbentuk seperti penyumbang resepi yang boleh di lihat di SINI(klik sini lak kalo nak tengok yang ni), Jadinya pendirian saye berkecamuk(dasyat sungguh nak buat puding pun boleh berkecamuk kan)..lantas saye pun cuba juga buat skil 1,tiba2 saye tak puas hati..saye tuang balik ke adunan coklat..Jadinya adunan warna coklat jadi lebih banyak dari adunan kuning. Saye teruskan usaha murni saye nak membentuk guna skill no 2..walaupun saye sedar diri saye seorang yang tidak berapa sabar kalau buat benda2 yang lambat siap nih

Baik punya letak kaler coklat,saye tunggu ia mengeras sedikit..dah keras sedikit(pada hemat saye waktu itu lah)saye mula membuat corak warna kuning di atasnya...di kepala otak saye sudah terbayang cantiknya puding ini bila dibintik2 antara lapisan seperti puding kak jun.
Sedang saye sibuk membentuk belang mengikut kreativiti saye,saye dikejutkan dengan suara bayi menangis yang pastinya bukan dari rumah jiran..Kalau anak jiran yang menangis bolehlah saye buat derrkk aje,kan..huuu

Akhirnya angan2 saye nak membelang puding dengan cara2 tadi musnah..kalau cerita kartun kan,retak pastu terbelah yang diangankan gitu..
Jadi saye apa lagi,terkocoh2 menyiapkan puding ini dengan menuang aje laa puding nih sewenang-wenangnya dengan menghasilkan corak yang hanya orang berseni boleh faham..muekekeee

Dengan cerita agak panjang itu tadi,marilah kite hayati sama2 rupa paras puding ini..Remaja di bawah usia 18 tahun mungkin perlu bimbingan ibubapa untuk terus menonton..hahaha

Inilah corak 'mentari diselubungi kepekatan malam..'

yer,saye faham jika anda tidak dapat mentafsir corak ini..kerana seperti saye katekan tadi..hanya orang seni yang tahu..kekeke..


Ini corak 'Purnama mengambang dikala awan berkabus'

Kelihatan di sana corak ' menggapai sinar di langit biru...'
Walaupun takde kaler biru,tak tau laa kenapa dinamakan begitu..akakaka..hadehh2.. :D


Udah2 ler eh..saje nak ilang2 boring pepetang nih...wat2 ilang mengantuk..
Mekasih laa pada yang sudi baca kisah merapu tu...tapi kisah benar tuu..cuma disasterakan agar lebih menarik..hah?sastera ke tadi tuh?hak hak hak..bukan nak hancuskan bahase,saje untuk suke2... jangan laa cikgu2 (cikgu Zana,ade x?)yang terbace nak piat tinger saye yer..saye budak baik..ngeee *wat muke comel ^_^

Nih haa resepi puding ni..puding nih amat sedap dan lazat!Kalau tak suka manis boleh kurangkan gulanya sedikit ya..Dikongsikan oleh kak junjs11@myresipi.com..mekasih kak Jun..Pstt,lawa woo puding kak Jun..tskk..tskk.. T_T

PUDING BELANG >> junjs11@myresipi.com

Bahan-bahan ( 1 acuan sederhana )

* 10gm serbuk agar2
* 200gm gula
* 2 1/2 cawan air
* 1 tin susu cair
* 3 sudu besar butter
* 3 sudu besar tepung jagung
* 2 biji telur
* 1 sudu besar serbuk koko dibancuh dgn sedikit air panas (jun guna coklat emulco)-hasue ltk dua2 skali
* sedikit pewarna kuning

Cara-cara

1. Masak agar2 dengan air dan gula hingga hancur.
2. Telur dipukul, masukkan tepung jagung dan susu cair. pukul sebati. tuangkan kedalam agar2 tadi.
3. Masukkan butter. mendidih, tutup api. bahagi kepada dua.
4. Satu bghn dicampur pewarna kuning dan satu lagi dicampur koko.
5. Tuang sesenduk warna kuning, sejukkan sekejap, tuang pula warna coklat dibahagian tengah sedikit..ulang hingga habis.
6. Sejukkan dan hidangkan.


Yang ini.. corak 'sepetang di kaki bukit'

Heh.tak abis2 lagi ghupenya yer..hak hak..

Selamat mencubaaaa..sedappp sangat wooo...simple lak tuh! =)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

22 Komen Di Sini:

DJ Dayang said... [Reply to comment]

kacak nar juak puding belang ktk tok. mintak kmk 1/2 loyang lok. Ada kek sikit tok pakey balas. diet?? hehe...lupakan saja :D

Zaliedana said... [Reply to comment]

wakakaa,hahaha..Lawak toi baca n3 nih..SONOK gak bace n3 nih d kala buhsan2..Mcm2 toi la akak nih..Tula kak kalu da dak kecik ssh toi nak wat resepi2 yg mncabar n lmbat siap nih..Kak puding kak tu lawo pa..Msti yummy gak kan,ngeee..

HaSue said... [Reply to comment]

@DJ Dayang
kacak ka?hahaha...ya pesen sembrono sbb nak cepat siap ya..stgh loyang?lam mimpi jak laa k..ekeke..diet terbengkalai jap :P

Amy Syaquena said... [Reply to comment]

menariknya rupa dia. mesti sedapkan.nak cuba la hujung minggu nie.amy hantu puding tapi kalau buat selalu x jadi huhu...


p/s: jemput join contest sinar raudah

http://sinarraudah.blogspot.com/2011/03/contest-resepi-pilihan-sinar-raudah.html

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue..lawak betul sue ni..akk sue tulis apa2 pun akk akan baca

Macam puding batik pulaknampaknya, hari ni hari khamis goment pkai batik hhehe..sedap ek sue, akk tak cuba lagi resipi ni

HaSue said... [Reply to comment]

@Zaliedana
memang mencabar sikit kan kalo ada baby nih..tapi dah nak merasa tu ada baby ke takde baby,tak terhalang gak nak buat..cuma kejadiannya sukar hendak dijangka laa..haha..kalo nak 'pause' membelang tu takut puding keras lak..malas nak ulangtyg..hihi

HaSue said... [Reply to comment]

@Amy Syaquena
kenapa lak x jadik tu?puding bertuka jd kek ke?ok ape,masih bleh makan..ngee :D

K.Nor said... [Reply to comment]

abis dia merapu meraban yg nak kaber lain puding yg tak menjadi tu ya.. hihi

HaSue said... [Reply to comment]

@Kak Rosaliza
Waalaikummussalam kak.. akak mmg best!hihi..dr dulu pembaca setia je ek..walaupun sue merapu ntah apa2 kan..ekeke..mekasih kak..lebiuuu muahh! mmg sedap puding nih..akak try ah ada masa nanti

Mas said... [Reply to comment]

wakakaka..tergelak aku baca n3 kau ni sue....merapu2 jerr...he..he..
ok la tu sue..dah cantik dah....
janji sedappp...he..he..
ada lagi ke..kasi aku sepinggan...

HaSue said... [Reply to comment]

@K.Nor
hahaha...puding sedap!rupa x penting(kaver2..ekeke)

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
Ko ingat mcm makan nasik ke makan puding ni berpinggan2?oowh,ko nak banyak laa maksudnya ek..takde2..dah abis!ngeee..ko wat sendirik sana..anak2 nak makan

Kak Sam said... [Reply to comment]

Assalamualaikum...
Tak kisah le kan apa skil sekalipun yang digunakan. Janji lehmasuk ke tekak dengan selamat.. hua..apa skil yg aku ada?

tun_telani said... [Reply to comment]

lama dh x makan puding nih.. nk kene gi cari agar2 powder lah..

ps: sy suka corak yg paling atas.. ada nmpk bintik2.. hihi

Alimaz-Kembara Terasing said... [Reply to comment]

wow... boleh tiru gaya ini..... balik ak buat jugak ler... tu pun kalau rajin

izahdaut said... [Reply to comment]

boring betul ko pepetang ni ye sue..ngaaaaa.. aku nak buat gak lah..banyak tak dapat satu adunan ni..aku kedekut sikit telur...esok aku buat..nanti aku bersastera pulak ek..eh ko sastera musti dapat 1 neh..bueerrkk..ngaahhaaha..

eh apa motif aku buat bueerrkk tu?

anymz said... [Reply to comment]

hari ni den tak makan puding..kat rumah den hujan lobek boto ni hah..kalau makan bondo sojuk kang sojuk pulak porut den,langsung masuk angin pulak.dah lah mlm ni mlm jumaat..wakakaka..

saja nyakat ko sue..pening tak pale baca bahasa akak nih?..
sah..sah..ko boring tahap gaban dah ni ya..tu yg merapu meraban habis dah tu..hehe

hana said... [Reply to comment]

dtg ngaco makcik loyangggg! muekekeke... nak kaber la tuh cter pjg2 padahal rak jd tiru kakjunn.. zariff nanges kunun! wakakakakakaaaaa.... sebenonyer aku pong dr dulu pelik camner belang kakjun tuh agak pelik sket... ko kakjun guna ilmu sastera ker ilmu sains? kikikikikikiki...

cik cek said... [Reply to comment]

Emmmmm....terasa nyaman je masuk kat tekak ni.....

Jiya said... [Reply to comment]

ni mesti teknik kuda belang hutan. akekekeke *nyuruk.

nko kasik kat aku jer la hasue.. bleh gak makan. ada apa ngan rupa. ahaks

HomeKreation said... [Reply to comment]

Salam Sue cayang. Kalo tak cakap, sure orang heran camna dapat pesen belang2 tu... dah citer tak payah tanya lah lagi...hehe

ct rahani said... [Reply to comment]

owh sedapnya puding.. leh try resepi akak nih.. :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...