Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Tuesday, March 8, 2011

Ikan Salai Goreng Berempah

Ni menu orang lama nie..sebab apa aku kata orang lama..menu nih diperkenalkan oleh arwah MIL(mother-in-law) aku dulu2 dah..
Aku memula tengok biasa2 jer tapi bila dah merasa adehhh laaa sedapp banget makan ngan nasik. Kiranya seangkatan laa dengan lauk pauk yang sedap dimakan sebagai bekal gi ke sawah bendang..cuma yang ni rasa dia lebih best dan istimewa gitu..

Nak dinamakan serunding tak sama kot..adik beradik pun bukan..tapi kalau ada pun,bau2 bacang ngan serunding ikan laaa gamaknya..cuma depa nih tak pernah bertegur sapa jer sebab tu masing2 tak mengaku saudara..heh :P

Psstt..*duk simpuh
Sebenarnya,menu nih..laki haku yang masakkk..kikiki..*gelak tutup mulut
Dia bab masak menu nih dia memang tera(terer)..aku pulak tak kondifen(konfiden) nak masak menu ni haaa..
Pah tu kalo aku masak,ada jer yang kurang bagi tekak aku nih..maklum laa..darah keturunan resepi nih mengalir dari mertua aku kuttt..tu laa laki aku lagi tera nak masak niii..hihihi*gelak kaver mulut ngan tgn sambil sebelah tgn lg tolak bahu mas

Hishh..jangan laa kata aku nih suka2 jer puji laki sendiri lak...tak baekkk tau..tapi sapa nak puji laki sendiri kalo bukan bini dia kan..kakaka..!
Tapi memang puji gak laa dia kekadang memang turun dapur nak masak2 nih kalau ada kelapangan..so swetttt!lahaiii laki sapaaaa laa tu kan...*tu puji masa laki rajin masak
Kalo suami takde masa..kebizian dengan kerja2..hobi2nya..harus set mode pasrah(pinjam ayat izah) ajer laaa kan...laki sapaaa laa tu jugak..kehkehkeh..


Eh..aku lupa laa pulak tanya resepi nih sepenuhnya kat beliau..haha..nanti aku tanya balik sukatan dier ek..yg pasti ada guna serbuk kari laa..bahan pun simple2 aje..yang penting ada ikan salai..aku malas tengok dia masak sepenuhnya..kang kalo aku reti masak menu nih,tak pasal2 aku lak kena masak lenkali..*baek punya alasan
Jadi,kalau aku tak tengok.. tak reti la nak buat menu ni kan..jadi bila aku tak reti,dia laa jugak harus turun padang kan..
haaa,bijak tak aku?kakaka..bini sapaaa laa ni kan..ngeheheee..

Aku ada tengok sebenarnya tapi aku memang nak jugak dia masak.sebab secara jujurnya aku memang suka kalau dia yang masak menu ni..best jek bila suami tolong masak2 nih..betul tak para isteri seluruh alam sekalian? *tengok para suami yang tak suke masak ketaq jer bace nih ;P

Aduii laaa...kalo untuk bekal ngan nasi tanak guna beras baru tuai tu..waaaa..dengan nasik lembut makan lauk nih pun dah selera makcik, nakkk.. Ikan ni tahan lama ni,sebab tak buh air pun..huhu..
Kali ni guna ikan mayong..sedap2!
Mekasih buat suamiku..ecece..x abis2 jer kan! Laki orang masak hari2 untuk bini dia tak bising2 pun..kehkehkeh.
.oit2,yang tuu bukan laki dia memang chef ke? ;P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

13 Komen Di Sini:

Kak Sam said... [Reply to comment]

Assalamualaikum...
punya le duk scroll sampai ke bawah. konon nak cnp resepi. tapi kicewa. Minta sepinggan boleh?

Mas said... [Reply to comment]

cepat tempek resepi sue...
aku dah tergoda nengoknya..
rajin betoi laki kau tu...

HaSue said... [Reply to comment]

@Kak Sam
waalaikummussalam kak..
Lahai kak..tunggu hb balik dulu nak confirm sukatan ni sbb dia yg masak..hihi... sepinggan ye kak?boleh jer,dlm mimpi ye.. ;)

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
sbr yer mas..aku lum gode pun ko dah tergode ye..nanti aku paksa dia bg resepi ye..ekeke

Anna Qawina said... [Reply to comment]

sabo jela aku baca nih..siap tolak2 bahu mas lagi tu haa...kekeke....Sue..ko tulun komen sikit kek lapis aku tuh..sikit je tau, takyah buat karangan berjela, penat aku nak baca nanti..heheeh

cik cek said... [Reply to comment]

Hebatnya bila para suami masuk ke dapo...he he...bila boleh share resepi ek....

izahdaut said... [Reply to comment]

Mek sue.. Kalu laki keje chef pun, balik rumah nak rasa masakn isteri gak.. Itu pengakuan spupu aku yg chef la. * nak jugak ngaku besedara ngan chef.. Hahaha...

Aku mode pAsrah je bab masak ni. Ada la dulu laki aku masak charkueteow. Tapi mungkin dia tengah mimpi masa masak tu kot.. Ke aku yg ngigau.. Hahaha..

tun_telani said... [Reply to comment]

haha.. ada2 je kak sue nih.. kalu tun, time wiken bila malas wat2 pening kepala sikt, pastu wat2 ngantuk, nnti ada laa org keletang-keletung masak bekfes kt dapur.. hahaha...

ps: xkira, pasni sila bawak buku nota ngadap hubby kak sue sambil salin resepi, ye.

Zalieda Zaliedana said... [Reply to comment]

Kak sue,wah bestnye laki rajin + pandai masak no,laki sy masak maggie pandai la,tu pong tuang ayaq panas jer..ngee..PsTT best la baca karangan akak,dulu msti karangan dpt A1 kan kan kan..Ngee..Mai cini ashik nak tergelak jer,siap Bahu kak mas pong da enteprem..muahaha..

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue...bestnya hb rajen msk. emmm abe akk ni rajen goreng nasi je, itu pun time dia lapar je...tu pun setahun sekali pun payah huhuhu..pasrah mcm izah.

nnt tepek la resipi tu ya sue. nmpk sedap je..yg hitam2 tu apa sue, asam keping ke

UmmiSyarni said... [Reply to comment]

sue,bila en suami sudi memasak mmg bangga sangat.legaaa sgt2 bila balik keje penat2 xyah nak sibuk2 kat dapur.huhu...

Nor said... [Reply to comment]

wah menarik ni, bukan senang nak tgk para suami masuk dapur masak kan? (yg mmg tukang masak tu tolak tepi la..)hehe...tak sabar nak tgk resepi warisan ni, nanti share la ye?

HomeKreation said... [Reply to comment]

Untung nya cik hubby yg masak...hehe. Ni pun lauk fevret Along, pun lauk keturunan MIL. Belajar mkn ikan salai ni kat Swk tp sori ler hb ku nak ke dapur.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...