Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Saturday, March 12, 2011

Kuih Rengas @ Kuih Kacang Hijau @ Kuih Kasturi

Sunyi jer hari ni..baik di alam nyata mahupun alam cyber..mesti masing2 kebizian dengan hal sendiri kan..
Aku lak tetap di sini..melayan karenah beruk ekor panjang nih. Berodband nih agak laju juga hari ni walaupun belum pulih seperti biasa..

Bercakap pasal menu,nih menu peberet cik abe nie..dan tadi baru aku tahu abanglong pun menyukainya..mula2 tu banglong tengok kuih nih sebelah mata ajer..dah dia rasa sikit..haaa,amik. taknak berhenti makan..sedap katanya,lembut..tak macam yang dibeli. Si kakak pula makan gitu2 jer..tak berapa nak berebut..hehe

Aku buat kali nih tak letak kelapa coz cik abe tak suka..
Aku suka jer kalau buh kelapa,menambah rasa2 lemak gitu..nanti lemak pun bebas bermastautin dalam badan.huhu..
Di waktu itulah baru buat muka insaf balik sebab kononnya termakan benda2 berlemak.ahak

Dah lama juga sebenarnya cik abe aku request kuih nih sebab dah lama tak makan.. aku memang nak buat tapi tak terbuat2 gak..ada jugalah kacang hijau yang jadi makanan tongsampah sebab dah bertukar warna.ngeee..

Dulu2 kitorang panggil kuih kacang hijau jer...baru tahu nih namanya adalah kuih rengas rupanya ek.. dah tau pun,masih gak panggil kuih kacang hijau gak!thihihi..
Err..kat Sarawak nih aku tak pasti panggilan kuih ni apa..huhu..siap laa kena buang negeri kalau tak tau gak..

edited:baru ingat nama lain kuih nih adalah kuih kasturi..mekasih Kak Bee tolong ingatkan..hihi..banyak sungguh nama kuih ni kan?

Resepi pula aku guna cara sendiri aje..adunan batter pun buat macam yang biasa aku buat untuk pisang goreng,roti goreng dan sebagainya..
Aku suka tepung salutan tu nipis ajer..kalau tebal2 macam tak best jer..

Kalau yang dijual tu kadang2 memang keras je kacangnya..lagi dasyat kalau dapat penjual/pembuatnya yang tak reti bezakan kacang tu dah masak ke belum..memang stress laa kalau terbeli kuih nih yang kacangnya masih keras atau belum masak lembut sepenuhnya.kan kann...baik buat sendiri,puas ati.. :D

Aku suka intinya nih lembut jerr..sebab cik abe tak suka buh kelapa parut,aku pun x letak kelapa parut..ehee..lenkali laa aku nak buh kelapa sebab aku suka! Eh,aku rasa macam dah bagitau tadi tapi malas nak delete balik..takpe laa kan.hee

Sibbaik cik abe sempat gak merasa banyak kuih ni tadi sebelum bertolak ke Miri untuk perlawanan badminton antara pekerja sesama mereka.aheh

Sedap sangat!

P/s:sebenarnya aku tak sukat2 pun bahan2 masa membuat kuih ni...rasanya semua pun tau buat kan..ala,cam buat bubur kacang jer.. ada ke yang tak tau nih? Kalau tak tahu jangan malu2 bagitahu yer.. ;)



Wahh,ngantuknye!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

19 Komen Di Sini:

Mas said... [Reply to comment]

sue...cantiknya kuih rengas kau ni...
aku suka kuih ni..
lsma dah tak buat..
terliur lak nengok kuih ni..
nak sepinggan....
aku nmpk ada lagi tu bawah tudung saji..wakakaka...
tak baik kedekut tau..

Era Khairani said... [Reply to comment]

baru jer pagi tadi makan tapi beli la. tak buat. Salam perkenalan... u r in my blog list.. just want to let u know...

Sheila Shafeareen said... [Reply to comment]

Salam Sue wah ada kuih regas betul kata mas lama x mkn kuih ni...sdp ni.. lemak2 kacang hijau...

yelah sunyi je kan hari ni...nasib ada Sue bagi meriah sikit heheheh..nak 5 keping kuih regas..

LiNa_Pg said... [Reply to comment]

sedap tu kuih kcg..dapat lak yang 'kulit' rangup lagi best..tumpang minum petang kat sini la..

Zalieda Zaliedana said... [Reply to comment]

Assalam kak sue,Awat intro cam janji ngan kak izah jer,sedap la mkn kuih kacang ijau nih ptg2 nih sambilpekena teh ka kopi kan..Nak ckit leh x.?Pstt akak rjin masak la walaupong ank kcik2 lagi,ngee..Xmasak xmkn lak kan kak,muahaha..

izahdaut said... [Reply to comment]

mek...kakakaka..
awat ko sunyi ke mek?kiki..ke mode pasrah..haha..
eh aku angkat tangan..aku buat sik keras je kuih ni.suami ai yang lomantik tu suke kuih ni.die pun same la ngan suami ko tak suke letak kelapa.in fact kuih kelapa2 hidup ni dia memang tak suke.ko paham ke kelapa idop tu cemana?pastu ko tak reti reti ke nak share resepi kejadian kuih ko yang lembut neh?aku pernah je nak buat lembut kan, tapi jadi lembik lak, susah nak bentuk.kalau letak tepung, jadila rasa dia bertepung sangat lak..jadi,,,laki aku redha je la makan kuih kegemaran dia yang agak tak lembut itu..hahaha.. cemana ni? cepat tulun aku..aku cam nak buat je kuih ni kalau kejadian semurni kuih ko ni..dah berapa patah perkataan dah weh?pas tak karangan spm aku neh?ngeeeeeee

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
hahaha..mas,ko terbuat lawak secara x sengaja laa mas.. aku ingat sapa laa Isma yg dah lama x buat kuih rengas utk ko..kot2 org yg jual kuih kat situ nama isma ke,kan..rupa2nya ko typo td ek..ko nak taip 'lama' rupanya..hahaha..tergelak tergolek aku sensorg..kakaka..adeh2.. mmg sedap laa mas kuih nih..ko suh isma buat sana!

HaSue said... [Reply to comment]

@Erani Zuhran Mohd Nor
Salam perkenalan juga..sedap x kuih beli td?hehe..best gak tu kalo kena yg sedap..kalo kena yg masih mentah,kire sedekah duit jela kan..hihi.. mekasih add yer..nanti kite jenguk balik

HaSue said... [Reply to comment]

@Sheila Shafea
Kak Sheila..kuih rengas ke kuih regas nih kak..aa,konpius lak..kot2 ade nama lain lg..ke akak typo gak cam mas?adeh..mcm guru bhs melayu lak arini..boring katekan..hihiii...

akak x gi memana ke cuti2 nih?baby camner kak?

HaSue said... [Reply to comment]

@lina_pg
guna adunan nih mmg rangup lembut jer kulitnya kak...sukeee..jek. hihi..meh2..minum2 jela ek.kuih dah laris td..

HaSue said... [Reply to comment]

@Zaliedana
waalaikummussalam..tu laa pasal.. pas n3 baru gi merayau2 td tup2 bace intro n3 mek ijah lebih krg jek..maklum ler,sama2 kena tinggal..muekeke..
Alaa...ct lg rajin tu..siap buat roti bagai..akak nih yg simple je akak buat..alah,yang silat tung tang tung tang dah siap..kalo yang harus lama2 kat dapo tu mmg xleh la kot..ngee

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
Hahaha..suami u yg lomantik itu pun x suke kelape parut rupanyer yer..
kejadian lembik tu mungkin sebab air rebusan kcg ijau tu belum kering sepenuhnya..dia dah ujung2 nk kering tu mmg harus rajin sikit la..sentiasa kacau/gaul agar x hangus/melekat.lepas disahkan kering oleh mohor2 diraja,baru ko letak gula..jgn skali2 gatai tgn ltk gula awal2..no!no!no!bukanlah ia menyebabkan sembelit atau sebagainya,tapi ini akan menyebabkan adunan ko susah nak betul2 kering disebabkan gula yang mencair itu..lepas tu pastikan inti dah betul2 sejuk baru la buat kuih ni..

Nak bentuk lak,boleh guna bekas bulat yang di alas plastik untuk mudah nak keluarkan..

Tapi cara aku nih aku bulat2kan saiz bola pingpong pastu penyek2kan sikit bagi leper sebelum gebdebur masuk dalam adunan tepung dengan perlahan dan gemalai..jangan kasar sangat laa..nanti terburai.kate lembut kan..heheee..

kira pass laa gak karangan ko tuh..ermm,bole laa,cukup makan..hahaha...ada apa2 soalan lg?kot2 ada part ko x phm ke kan.. ko kan x malu,tanye laa...keskeskes

Suzi said... [Reply to comment]

alahai hasue, comel je kuih kasturi tu posing...tergoda!
akak teramat jarang buat kuih ni..sbb hubby n akak je yg mkn, anak2 tak suka...

Kak Sam said... [Reply to comment]

Assalamualaikum..
tak pernah buat. makan pun gitu2 jer. paling tak suka kat terlebih manis memang tak boleh masuk

tun_telani said... [Reply to comment]

kak sue.. tun pon suke benor makan kuih kacang nih.. tp xpenah nk wat sediri. inti tu blh guna yg sama mcm yg wat pau tuh. tp xterpikir lak nk guna aduan crispy fried bread utk salut (sbb selama ni xtau adunan utk salut.. hehe).. org biasa letak kelapa ke kt dlm inti? xtau laa pulak.. (ni pesen telan sesuka ati tanpa pikir apa isi kandungan kuih...)..
emmmmm.... xtau nk tulis ape.. hajat ati nk challenge karangan kak izah, tp kehabisan idea. kui kui..

HaSue said... [Reply to comment]

@Suzi
kat umah ni pun jarang kak..tp dah buat nanti buattt jek sampai bosan..pastu di musim akan dtg baru buat lg..haha

HaSue said... [Reply to comment]

@Kak Sam
waalaikummussalam kak..
Dulu2 memang beli jer..bila rajin buat sendiri mmg x best jer rasa yg dibeli tu..buat sendiri ni boleh ejas jer nak manis ke sedang2 kak..sebab sukatan gula tu kite leh ejas

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
kalo guna inti yg dah siap2 untuk buat pau tu kire main celup je laa ek tun?versi ekspress tu..hihi..
lenkali cube laa guna batter tu ek..akak apa2 jenis yg digoreng mmg guna gitu aje laa..
ni nak bertanding karangan tp x tau nak tulis apa pun ade ke?muehehe..

AIZURA said... [Reply to comment]

letak la resepi kuih nie...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...