Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Saturday, March 19, 2011

Resepi: Madeleines

Jap! Aku cuba nak ingat bila aku beli acuan madeleines nih..rasanya dekat setengah tahun jugak laaa dah bertapa dalam kabinet tuh.. Ha'aa laa..betul laa tuu..lama laa jugak kan! Masa jumpa acuan nih memang terbayang2 kuih ni dan teruja amat nak mencuba..bila dah ada acuan tu cam biasa laa,tangguh2 aje di samping mencari resepi yang berkenan di hati..ngeheee..alasan ko sueee..kemain lagik!carik resepi kununnn..dah malas tu cakap je malas! ;P

Teringin juga nak merasa bahulu orang barat nih..1st time tengok orang makan kuih nih kat cerita Transporter...yang pelakon utamanya siapa namanya tuu..err,Jason Statham dengan Sue Que kan?Kalau salah tolong betulkan hamba yer..bukan hafal sangat nama diorang nih..tapi masih ingat lagi the moment dia masakkan madeleines nih untuk polis tu thru buku recipe yang baru dia tengok pagi tu jugak..haha..tak ke senang namanya tu nak membuatnya!
Lepas tu polis tu pulak cakap kuih ni nostalgia kepada dia sebab ibu dia selalu buat masa kecik2 dulu...ala,maksudnya macam kita orang melayu laa kot..mak2 selalu buat bahulu nih kan..cuma kat Sarawak ni memang dulu2 aku jarang jumpa orang buat bahulu..huuu..

So petang ni berkesempatan laa merasa kuih ni ikut resepi yang dikongsikan Ros atau namanya di myR, onigiri..Terima kasih ye Ros kongsi resepi nih..akhirnya terasmi juga acuan tu..hehe

Sedap tau! Rasanya tu(kalau ikut resepi ni laa yer) macam kek mentega..kejap2 macam kek oren pun ada..sebab aku parutkan kulit buah oren..pastu teksturnya lembut dan agak moist juga..gebus lak tu..

Yang ada acuan madeleines tu meh try resepi nih..yang nak mencuba gak tapi belum ada acuan tu,boleh jer hentam guna bekas muffin ke, paper cup ker..acuan bahulu pun belasah aje..hehe..
Acuan kuih ni ada pelbagai corak di pasaran kan..aku jumpa corak ni jer yang se tray..yang satu persatu ada sebijik jer jumpa..lenguh gak tu kalo guna satu2 nak bakar kan..lagi2 dapat ke aku yang tak berapa rajin nih..ahaks!

Kalau ikut bekas acuan Ros boleh hasilkan 18 biji...aku lak 12 biji jer..isi terlampau banyak kot..tak pun acuan aku lebih besar..tak kisah lah,janji masak n sedap! :D

Madeleines
Resepi: Ros/Onigiri@myresipi.com
Sharing By:sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan

* 125 gram telur ( lebih kurang 2 biji telur saiz M)
* 90 gram gula
* 125 gram tepung gandum
* 125 gram butter ( cairkan)
* 4 gram baking powder (1 sudu kecil)
* 25 gram madu (1 sudu besar)
* sedikit parutan kulit lemon atau kulit oren

Cara-cara

1. Ayak tepung gandum bersama baking powder, kemudian cairkan butter, parut sedikit kulit oren, glis acuan madeleines dengan butter dan tabur sedikit tepung gandum atas permukaan acuan madeleines tadi.
2. Pukul telur dan gula hingga agak kembang, dan masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit, gaul sebati, masukkan parutan kulit Oren serta madu, akhir sekali baru masukkan butter yang telah dicairkan.
3.Kacau sebati dan perap adunan dalam 20 minit, biar lebih sedap dan bagi tujuan menaikkan aroma. Scop adunan dah isikan 80% dlm acuan. akhir sekali panaskan oven 180 darjah dan bakar selama 14 minit, Ok dah siap, sesuai untuk minum petang, bentuk pun comel je.
4.Jika tiada acaun madeleines ,boleh juga letak dalam papercup muffin dan kalau mahu pelbagai rasa boleh variasi kan adunan ini, tambah koko ataupun ape juga perasa kegemaran anda, nak tambah coklat cip pun boleh. Selamat Mencuba.

Tengok teksturnya nih..macam kek mentega jer kan..rasanya pun lembut jer..moist gak n berperisa oren.. Kalau nak perisa coklat tu boleh laa tambahkan serbuk koko seperti dinyatakan dalam resepi tapi pastikan dibancuh air panas sedikit terlebih dahulu supaya lebih sebati..

Jom makan madeleines..!*tergeliat lidah melayu aku nyebutnya.. :D
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

17 Komen Di Sini:

lina_pg said... [Reply to comment]

salam sue, camana rasa madelein(betul ke ejaan tuh) cam baulu ke?

HaSue said... [Reply to comment]

@lina_pg
w'kumsalam kak... rasa dia lebih kepada kek mentega kalo ikut resepi ni..hehe..tapi mmg sedap! akak try laa..nak buat pun simple tu

tun_telani said... [Reply to comment]

hmmmm... musykil nih.. kak sue.. bukan ke acuan medelains nih bentuk cengkerang ke? kalu ikut buku resepi tun, bentuk cengkerang (saje dengki nih... kui kui..)
ps: buku resepi tu dh 2 tahun dlm simpanan, x buat2 pon lagi.. hahaha

tun_telani said... [Reply to comment]

pps: jap2.. acuan kak sue pon dh ada rupa cengkerang.. maksud tun cengkerang yg bujur2 sket.. (nak jugak cari perbezaan die.. nyahaha)

♥LOVE2COOK♥ said... [Reply to comment]

WOW...cunlah your madeleines Sue!!! :D

How r your kids doing??? Nak cubit all of them lak! ;)

Hehe, Ashika dah makin slim now. But still getting pinches.

Yeah, seronok dpt jumpa reader. Tak rugi letak gambo kids dlm blog kan. Ada jugak yang boleh cam. Hehehe! :D

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
muahaha...akak ade lg satu acuan tu mcm cengkerang ke apa ntah..tp satu tu jer laa bkn dlm bentuk tray..ingat nak tmbh bila stok baru sampai..dah jumpa yg tray tu x cari dah..hehe..
penjual kate acuan madeleines,akak pun rembat jer tun..wpun bentuk sotong skali pun..kekeke

P/s: Tu belum campur bila dah ada acuan lg kang...simpan resepi 2 thn..simpan acuan 2 thn gak ek..hahaha

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
cam acuan yg Ros guna tu ek?cube klik kat link resepi tu..bukan ke acuan nya pelbagai rupa?meh sini akak sekeh sikit..hahaha

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue..tentu sedap n harum je madelienes..tergeliat lidah nk nyebutnya..ejaan pun akk dh tiru tu..tp kalo salah tlg maafkan hehee.

tentu ank2 suka, bentuknya cute je

Deliah's Deli said... [Reply to comment]

sue..nk bt jg la,nk buh perisa semangka..hehe..tipu2 je :))))lama dah teringin nk bt tp biasa aku kan..entah bl2 ntah br leh dpt mkn...:(

HaSue said... [Reply to comment]

@♥LOVE2COOK♥
thanks love.. :D
My kids doing great love..thanks again 4 asking..
ashika getting slimmer but still cute lor love.. geram!

Lain kali letak gambar owner blog pulak..lagi sng nak confirm..hihi

HaSue said... [Reply to comment]

@Kak Rosaliza
w'kumslm kak.
macam nak sebut nama Madeline jer kan..dulu2 ms sekolah selalu jer nama tu utk knk2 perempuan..hehe

Bdk2 kat umah ni makan sikit2 jer kak..kite jugak 'ter'makan byk...suke lak mkn sbb lembut jer..hehe..tapi harus control gak..takit makin debab lak..tekejut hb balik kang..haha

HaSue said... [Reply to comment]

@Deliah's Deli
Haa..jangan teringin jer..sila2 ler..hehe..tu buat muke monyok nak ngendeng laa tuu..nah amik laa seketui..cukup laa kan..hee ;P

Zaliedana said... [Reply to comment]

Kak sue,lambat sampai rini,mesti bahulu omputih nih dah abis kan,sebut bahulu kan sang ckit,ngee..Kak sue ce tunjuk ckit acuan tuh,ngee.Comey noh letak lam acuan camtuh,bebudak n mak budak nak ngap pong sonang..

HaSue said... [Reply to comment]

@Zaliedana
Tak kire..nak sebut madeleines gak..ekeke..degil x tentu fasal jek..hehe..
acuan tu ek?esok lusa akak tyg boleh?malas bebeno nih nak kuarkan senapang gjh akak tuh..hihi..

a'ah laa ct,akak rasa kalo buh kek biasa pun mesti best jek.hehe

penaGlow said... [Reply to comment]

lawanyer kuih tu...ermmmm...

Scarlett O'Hara said... [Reply to comment]

Lama dah cari resipi ni.Pernah buat masa kat sekolah dgn cikgu dulu.Cuma guna acuan macam muffin.Pastu bila dah keluarkan dari acuan, cikgu sapu jem limau kat atasnya.Tq share ye.

Mas said... [Reply to comment]

sue, aku tak pernah buat lagi kuih ni...
acuan tu kau beli kat mana sue,
agak2 kau ingat lagi tak..he..he..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...