Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, March 9, 2011

Kacang Buncis Tumis Udang Kering

Haduhh2...kenapa yer line celcom kembali membingung aje kebelakangan ni..aku bukak blog orang rata2 tayang petak kosong ajer..bukan laa mereka entrikan petak kosong tapi tenet aku tak kesampaian nak loading gambar yang mereka tayangkan..aku kalo takde gambar memang aku tak tau sangat nak komen apa...dah laa aku ni pemalu orangnya. Aku pun tak tau apa kena mengena aku cakap aku nih pemalu dengan gambar yang tak abis loading...

Dari aku mengomel panjang lebar pasal line tenet baik aku tayang gambar sayur je kan...walaupun ada sok sek sok sek kata.. ala,sayur pun nak tayang kat blog ke..tapi aku tak kira!aku jumlahkan aje.heh..

Bukan apa,resepi2 mudah gini memang mudah bagi yang dah pandai...cuba ko masa belum pandai masak dulu haaa...ko kenal ke kacang buncis tu camner ghupanyer?ahak...pastu kalau ada mak tempat bertanya mesti kejap2 tanya mak..'pastu?' ..'pastu buh apa?'... 'pastu?' kiranya masa belajar memasak tu kalo dapat yang kurang penyabar kita yang akan masak jadinya..huehueee...

Yang baru kawin tu, alaa...jangan laa rasa frust bila cik abang ngomen tak sedap ke..kot2 laa dia kate,'tak macam kat restoran yang biasa abang makan laa yang..'haa,kalo dia kate gitu baik gi tengok kat restoran tu kot2 ada janda meletops ke apa kan..kakaka..ampeh jer aku nih melalut lak..
Bukan2,maksud aku jangan putus asa kalau suami komen negatif sikit...tu tandanya dia ikhlas puji...kalo dia kata sedap walaupun benda tu tak sedap semata2 nak jaga hati.. sampai bila2 ko takkan pandai masak yang sedap...orang laki ni kalau dia sayang dia tak tipu..tu jadi pembakar semangat kita laa kan...terima jer hakikat kita masak tak sedap..bukan maknanya dah pakai apron tu kita dah sama pandai ngan chef2 antarabangsa..melampau tol je contoh aku bagi nih kan..

Okeylah,aku pun bukan nak kata aku pandai sangat masak..tapi setakat bawang merah ngan bawang putih tu aku masih kenal laa jugak... oooh,korang pun kenal gak eh? Sama laa kite..keskeskesss... :P
Cam biasa,senaman jari jemari jer pepagi ni..sebelum melalut entah ke mana lagi kang baik nengok resepi..


Kacang Buncis Tumis Udang Kering >> HaSue

Bahan-bahan:

* 200g Kacang buncis-potong menyerong,cuci dan toskan
* 1 tangkai cili merah/tmbh cili padi jika suka pedas2*
* 2 ulas bawang merah*
* 2 ulas bawang putih*
* 2 sudu mkn udang kering*
* 1 sudu mkn belacan(bkr dulu jika suka)*
* Garam dan perasa/gula
* 1/3 cawan minyak masak

Cara2:

1. Tumbuk/kisar guna pengisar bhn kering bahan2 bertanda *
2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 tumbuk tadi,bersama garam dan perasa/gula.Kacau sehingga naik bau dan sedikit kekuningan.
3. Masukkan kacang buncis dan kacau goreng sehingga masak. Lihat pada isi kacang yer,bukan pada kulitnya..kalau tengok kulit nanti terlebih masak pula..
5. Sebatikan rasa dan siap untuk dihidangkan..Selamat mencuba

Nota Biru: Boleh tambah bahan2 lain seperti sos tiram dan cili merah dihiris sedikit memanjang untuk menambah rasa dan kelihatan lebih berseri.. ;)

Tip:Perhatikan isi kacang tu untuk pastikan ia dah masak ke belum yer...bukan tunggu kulit kacang tu layu..kalau tidak nanti kacang korang akan terlebih masak..lagi2 bila dah sejuk warnanya pulak akan semakin tak cantik...kaedah sama juga untuk sayur kacang panjang...
Harap tip ini membantu.. ;)


P/s: Ehem..kacang buncis ni adalah hasil tanaman sayur sendiri okeh..jangan sesekali jeles...ahaks

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

9 Komen Di Sini:

Mas said... [Reply to comment]

sue, kacang buncis ni kalau masak kat rumah aku...aku sorang yg perabiskan...
sedappkan sue masak kering2 macam ni..kalau pecah telur lagi best sue..he..he..

Unknown said... [Reply to comment]

famili akak suka kcg buncis tp belah suami tak suka pulak, dah lama tak mkn sb hubby kurang suka....kcg ni manis sbnrnya kan?

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
kalo pecahkan telur jadi ler kcg buncis doreng telur..hehee...
best jer mas mkn ngan nasik pepanas..aku dulu2 x reti mkn...tup2 dah lama2 nih reti plak..ngeee

Zuwairi Aiman said... [Reply to comment]

Wah menarik nye kacang bancis dia... thanks kongsi resepi.. thumbs up :)

izahdaut said... [Reply to comment]

sok sek sok sek sok sek..
muakakakaa..
weh ko tau, aku nak bukak pekong di kaki neh, eh bukan kaki aku, kaki jiran aku lah...baru sopan sikit..aku kan pandai masak sayur gini masa duk berblog lah..kalau tak tumis bodo je..jadi aku hargai je lah bila ada hamba Allah yang postkan entry sayur macam ko neh..mekasih ye..jasa mu dikenang..kalau postkan kacang bendi skali pun aku sanggup..pos laju ek...kikiki..

tun_telani said... [Reply to comment]

hihihihi~ (gelak2 manja) baca n3 kak Sue.. nk gelak tergolek2 xleh lak sbb sy wanita melayu terakhir yg bersopan-santun.. hehe.. (alamak, ape yg tun merepek nih..)
nway, enchik H sy nih suka mkn kacang buncis, tp sbb sy xsuka so sy masak kacang panjang je.. hoho..
ps: sy cintakn kacang bendi, so kalu nk pos ke k'izah tu, wat 2 bekas tau. poskn ke sini jugak ^^

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Akk dh agak mesti kcg buncis segar dari ladang sue..sedapnya rangup je nmpk kcg tu

Love2cook Malaysia said... [Reply to comment]

I like I likeeeee!!! Nak tapau now :)

How r U and the kids doing there? Missed BW...pc baru okey!

anymz said... [Reply to comment]

tumpang makan kat sini dulu lah.

aah sue,,abg kat rumah ni tak pernah dengo langsung dia puji2 masakan akak.selalu dengar dr org je dia kata akak masak sedap.depan2 tak pernah.dah 27 thn dah skang ni.masih lagi gitu..kalo dia puji depan2 tu harus something is wrong somewhere kan??..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...