Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Sunday, March 27, 2011

Sotong Masak Kicap & Cerita Blogging Episod 1

Sotong nih salah satu menu juadah lunch kami tengah hari tadi..adik2 aku yang 2 orang tu datang bertandang ke sini..selain sotong tu,sempat laa masak ikan tongkol goreng asam jawa, sayur pucuk paku goreng belacan,kangkung goreng belacan gak dan lauk sampingan,umai ikan.. yang lelain x sempat nak amik gambar sebab masing2 dah kebulur.. gambar sotong ni pun satu tu ajelah..hehe. Takde nak nyukat angel2 atau close up bagai dah..huhu..

Haa..tiba-tiba rajin ngentri memalam ni kan..huhu..saja nak hilang boring..nak cerita sikit2 laa boleh kan..lepas ni baru nk mereply komen2 pada entri lepas yang mana sempat.. *sebelum terlelap..
Sebenarnya komen2 kat entri ni biasanya memang aku tak miss baca..cuma nak mereply tu kadang2 ada yang tak sempat..bila ada kesempatan memang nak aje aku mereply balas komen2 di entri.. walaupun kadang2 tu memang tak reply pun tak apa,tapi just suka2 kan..
Kebelakangan ni blog aku dimeriahkan oleh beberapa bloggers yang suka mengomen kat entri..ada yang aku dah kenal lama dan ada yang baru jer aku kenal semenjak aku kembali berblogging pada tahun ni..taknak laa sebut nama,tak disebut kang ada pula yang kecik ati..tak besh,tak besh..
Bagi aku la,blogger2 tegar memang suka komen pada entri berbanding pada chatbox..setuju?
Sebenarnya ramai yang menggunakan cbox/shoutbox tu untuk blogwalking,untuk chat atau untuk berfoya2 je..hehe..ayat kemain...rasanya ramai yang tahu perkara ni.. ada yang rajin blogwalking tapi malas tinggal jejak..sebenarnya satu kerugian buat korang kerana satu jejak yang ditinggalkan mungkin menarik beberapa orang ikut korang balik(ke blog)*jika link disertakan
Tipulah jika seorang blogger nih taknak orang masuk blog dia kan..kalau taknak orang masuk,buatkan aje blog tu private..hehe..

Satu perkara lagi,aku tengok ramai yang masuk blog orang tapi senyap2 jer..*jadi follower,ikuti perkembangan tapi just jadi silent reader..atas alasan,segan/takut orang tak layan.. tak tau nak komen apa,atau pun malu la,kite nih blogger picisan aje.. jom kita ubah sikap tu mulai sekarang.. aku nih memang blogger picisan aje pun..tapi nak juga maju ke depan kalau ada peluang..sapa nak ikut?hehe..

Bagi aku,kalau aku dah baca entri tu,suke je nak komen..tak kira tuan punya blog baca ke tak..tapi sebagai penghargaan kepada blogger tersebut yang telah mengentri sesuatu yang menarik minat kite... Tak semua blogger kata senang nak kuarkan satu2 entri tau.. at least bagi laa penghargaan dengan meninggalkan komen,tanda kite dah baca entrinya..dia pun tahu kite ada jenguk kan..
Aku sebagai blogger pun,bukan laa mengharap sangat komen tu,tapi bila dapat baca komen,sekurang2nya kite dapat dengar pendapat orang lain..
maksud aku nih bukan kat blog aku aje yer..blog2 yang suke aku terjah laa ni..kadang2 aku tengok entri kemain best,follower kemain ramai..kenapa xde yang komen..siasat punya siasat..rupanya dia pun jenis malas nak ngomen entri orang..aheh..

Tapi ada juga blogger yang hanya tinggalkan komen pada entri tertentu sahaja..walaupun mengikuti perkembangan blog tersebut..kan?
Sebenarnya memang terpulang kepada diri masing2 laa kan..yang mana kita rasa selesa*ini pendapat zon selamat.. :)

P/s:Maaf la jika menyinggung mana2 pihak..entri nih hanya selingan saja n untuk ringan2kan minda..aku segan sebenarnya nak bagi pendapat pasal blogging nih tapi untuk bacaan tengah malam,boleh laa..kan..lenkali aku sambung lagi pasal blogging nih..anggaplah satu pengalaman tu boleh mengajar kita yang jakun ni ha..
harap dapat memberi manfaat buat kita bersama.. terimalah dengan hati terbuka ;)

Update: Chatbox juga untuk mereka yang bukan blogger tinggalkan komen.. tapi ada juga blog yang membolehkan bukan blogger mengomen di entri mereka..yang id kuar anonymous tu,sila laa tinggalkan nama yer.tq :)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

20 Komen Di Sini:

nOOrsha said... [Reply to comment]

aku pulak selalu komen kat cbox sebab malas nak komen kat bwh entry..antara sebab lain time tenet mengong,mmg mudah komenn kat cbox, klo kat bwh entry kene masukkan code, klo lombab tenet kenela refresh blk..ehehe...lg satu ayat picisan tu cam knal je..ekeke...lg satu mahapla klo ckp nii..selalunye aku masuk blog yg x de bekgeraon music dulu sbb lbh cepat loading banding blog yg ade muzk...ehehe..tp xc bermakne aku x suke blog yg ade muzk, suke juge sbb sambl berblogging leh dengo lagu..ccume aku prefer ziarah blog yg xde muzik br masuk blog yg ade muzik ni..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@nOOrsha
haha..kalo sebut tenet mengong..mmg aku paham..pastu benda2 yg ko sebut tuh mmg aku paham sesangat n akan bakal aku ceritakan di episod akan datang..hahaha..tima kasih atas pendapat ko wahai besan..jaga2 kaki tu..blogwalking udah,xyah blogrunning..tersadung lak kang :D

tun_telani said... [Reply to comment]

saya! saya! saya suka komen2 nih walaupon kdg2 xtau nk ckp ape.. tp sy suke komen kt blog2 yg saya suka baca je laa.. eh.. ada byk jugak blog yg suka baca tp x komen.. sbb susah nk loading. betul ckp kak noorsha,bila ada lagu tu, loading lambat sket. kdg2 kalau byk sgt accessories kt page pon xleh nk bukak gak.. (ni salah internet siput ye, kalau kt kg guna streamyx, so xde masalah ni).

Bee said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Hasue, hehehe...cek pun sama, kalau time tenet laju mmg cek nak komen semua...tp line cek ni sangkut2 aka mengong..nak tunggu satu2 komen kuar siap leh tido seround..sbb tu kdg2 singgah ja.kalau nampak cek komen banyak tu maknya line ok lah tu...:D

Ina Mohamed said... [Reply to comment]

good entry! betul..betul..betul... setuju dgn apa yg dinyatakan termasuk di ruangan komen ni. Kami plak komen bila sempat jer. Tp part connection internet tu mmg le tersangat betol... :)

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
betul..kdg2 x tau nk komen tp nk ngomen gak adalah sesuatu yg comel..haha..

masalah tenet nih akak mmg suka nak bincangkan..cuma bukan di episod ni kot..hihi

HaSue said... [Reply to comment]

@Bee
waalaikumussalam..mcm sy jwb di atas kak,pasal tenet mengong nih sy sgt fhm.. masalahnya yg tenet x mengong tu..mcm rugi je diorg sia2kan x guna sepenuhnya..adeh..mmg hak masing2 tp kan..erm..
baru tau akak pun ada masalah tenet selama ni rupanya..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@inaku79
thanks..
komen bila sempat pun alasan betul gak..ni kira blogrunning laa kot..hihi..kire ok laa daripada duk dalam blog sendiri aje kan

Zalieda Zaliedana said... [Reply to comment]

Assalam kak,Mmg betul la kkdang blogger baru cam sy nih segan gak nak ninggal komen kat blog org yg glemer cam kak sue nih,yerla takut xdilayan,mana taukut2 la komen2 tuh x di balas@komen2 tuh sekadar menyemak jer,hihi..Ritu ssaja tgal jejak nak nengok reaksi akak,nakreply ka x,alhamdulillah akak da reply,so kita pong terus2 la tinggalkan jejak.Ngee..

Zalieda Zaliedana said... [Reply to comment]

Ops lagi satu,amboi nmpak sedap jer sotong tuh,tuh letak tomato tuh mesti nak tayang fresh dari kebun sekangkag rebit lah tu..Ayat org jeles..ngee..

DeLLa said... [Reply to comment]

betul3x..kalau kat shoutbox...just tinggal jejak contoh mcm ucapan/salam perkenalan..atau kunjungan balas dari jejak yg ditinggalkan kat blog....sy pun silent reader jugak..cuma lately giler membaking..tu yg tinggalkan komen kat entry blog ni....:P

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue....akk setuju sesangat denagn pandangan dan ucapan sue itu 100%. mcm umah akk blog tak popular ada visitor 100 tp tgk komen ada 14 gitu n tgk cbox 2 org je tinggal jejak, pelik gak rasa, dtg nk tgk apa kn.

pas tu ada gak lh kita g folo umah dia, pas tu dh tinggal jejak, dia sanggup x dtg umah kita utk folo blk, agaknya dia rasa dh gah sangat kut.

ngan sue akk mmg suka baca n3 n komen2, lagi pula n3 sue mempunyai aspek menyeluruh, xdak tuju pd sapa2..suke,suke, suke sangat

Anna Qawina said... [Reply to comment]

heheh..entri tgh malam ke ni Sue? aku dtg pg takbasi lagi kan kan??? hikhik..

hah bab ngomen ni aku suka sbnrnya, tp kdg2 mls ngomen sbb kdg2 bila taip post comment kuar page lain la..jd lambat lak, dah tu kdg2 aku punya strimix pong asik wat hal..ye ke strimix..tak pun pc aku yg dah lanjut usia ni yg selalu sgt hang..hah..tu 1 mslh problem...jd...kalau aku komen tu maknanya aku tgh ghajin...hihi...aku kan bizi tahap spaidermang....!!!

Seri Kandi Tanah Jauhar said... [Reply to comment]

sebolehnya sy akan tinggalkan komen utk blog yg sy singgah & itu wajib pada sy... p/s: Sotong msk kicap tu feberet my hubby..

RYOVZHVR said... [Reply to comment]

"Anonymous" tu nama dia ler tuh....full name.biasa org panggi Cik Anon a.k.a Cik Enon..huhu

izahdaut said... [Reply to comment]

aku nak komen jugaaakk.. nak cakap apa ek.. betul betul.. aku setuju la apa ko cakap ni.tu je aku nak komen.hahha..blur je aku pagi neh

Nadz Nazharzan said... [Reply to comment]

Waaa sedap sotong masak kicap.. Suka3x..
Betul2x akak setuju..terutama part "Bagi aku la,blogger2 tegar memang suka komen pada entri berbanding pada chatbox..setuju?"
Hehehe..kita pun suka kalau org sudi tinggalkan komen pada entry kita kan..kan.. :)

Ummi said... [Reply to comment]

Salam Sue, waaah perturun tips lak eh..Akak pun setuju mcm Noorsha, dulu blog akak letak lagu, ramai yg komplen kata lambat nak loading...lagu mmg berat sebenarnya...last2 org malas nk tunggu org blaaah jek...so akak buang laa...nak dgr lagu, leh click kat web lain kan..kan.. Tp entry pun main peranan...jgn tunggu org komen kan..just post dan terus post pada yg rajin, sure org akan datang selalu..tu antara tips yg diberi oleh Ben yg rajin update tuh, tp blog kita blog amsak2 ni lain sikit caranya kan, tp at least sehari 1 pun ok..tp akak makin lama makin malas jek...dah menghala ke nak bersara blogging dah ni...hehehehhe...Apapun, blog Sue antara yg sering akak jeling wpun x sempat nak tinggal komen...hehe..

Chik Mimi said... [Reply to comment]

Angkat tangan setuju ngan apa yg sue cakap,tp ye lakan nak komen @ tak itu hak memasing tp akak ni blogger kecil2an je hehehh lain ler ngan blogger yg tersohor tu,pstt 1 lagi kalau dah cuba resepi tu cubala bg kredit kat tuan punya blog tu kan walaupun bukan rcp asal at least hargai usaha dia mencari resepi tu,ni akak dah kena walau pun dia CnP rcp tu dari blog lain (blogger tersohor)dan blogger tu dah link dari mana dia dapat rcp tu bila time dia CnP tu boleh dia buang sumber dari mana .Akak terkena bukan sekali dengan orang yg sama huhuhuhu terasa ai u tahu ler blog ai cuma blog picisan SORI TEREMO pulak

ayunalisa said... [Reply to comment]

stuju2..mmg klu blh nk komen je kt sume n3 kt blog kta bw..tenet slow..asyik kna kacau ngn dak kck ni..dia gk yg lg cpt nk taip dr kita..2 yg kdg2..dtg jenguk aje..xtggl komen..

``saya budak baru blajar``hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...