Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, March 2, 2011

Bubur Keladi ..Yummy!

Lama tak makan bubur keladi nih...takkan makan masa pantang lak kan..carik pasal?eheh..
Nih menu peberet my cik abe..Eh,nama i.c menu nih bubur ke pengat?ahh...kitorang biasa panggil bubur jer..jadi letak laa nama bubur kan..sesetengah tempat panggil pengat kan?kan?jawab ler kalo baca..duk diam lak :D

Contoh keladi aku gunakan ada kat gambar atas tuh..tinggal sejibik sebijik tuh jerlaa tergolek2 dari asalnya yang 3 jibik ketui..
Kalau tak silap aku laa,ni spesis keladi thailand..kalau silap tolong kembalikan aku ke pangkal jalan..
Kalo yang muda2 sedang nih memang takde yang keras2 isinya bila direbus..kadang2 ikut nasib(ke x pandai pilih) dapat lak yang isinya keras..xnak lembut2..maksud aku,dalam seketul keladi tu,hampir separuh jer yang benar2 lembut..selebihnya keras jer..bukan laa keras macam batu,tapi tak selembut seperti sepatutnya laa..huhu..

Yang kali ni cik abe yang pilih..memang best double boiler! semuanya laaa lembutttt jek..pastu dah isi keladi lembut of coz laa kuahnya akan berkrimmm jek..sebab tu aku tak letak pun sagu mata ikan untuk bubur nih..rasa tak perlu dah.

Sungguh best tau keladi nih dibuat bubur/pengat gini..korang yang lum pernah rasa tu rugi giler2 kentang..(aku tak tau maksud sebenar perumpamaan nih,orang sebut aku nak sebut gak) :P
Nak resepi?Nanti2 laa aku update..simple amat nak buat..tapi sedapnya boleh pengsan di merata-rata tempat..


Tahu tak,kalau tak habis makan begitu sahaja(panas/sejuk) ia juga sedap diblender selepas separuh sejuk bekukan..jangan lupa tambah susu pekat n susu sejat untuk rasa extra berkrim..Yummm2
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

14 Komen Di Sini:

Watie Rose said... [Reply to comment]

keladi tu tak gatal yer..sy takut nak guna keladi sbb takut gatal..

Zaliedana said... [Reply to comment]

As"salam kak sue,xpernah lagi mkn keladi yg d masak gini,rasa cam pengat keledek eks.msti lemak2 manis kan..
Re:Akak sy igt kangkung nih jenis yg berangin jer xtau lak kata jenis sejuk gak,hehe,masih byk yg kena bljar dri akak nih,hehe..Tengs yer kak coz bgtau.

HaSue said... [Reply to comment]

@Watie Rose
setakat ni x pernah lagi gatal2 makan bubur keladi ni..mungkin kalo keladi hutan yang tak dijual tu mungkin gatal kot..byk keladi yang dijual tu insyaallah tak gatal punya

tun_telani said... [Reply to comment]

sedapnyer!!!!!!!!!!!! sy panggil pengat ^^
husand sy xsuka mkn keladi. haih.. nmpk gaya kena tunggu blk kg dulu baru blh makan nih.. nk masak utk mkn sorg2 malas lak. meh pos ke miri sket.. yg blender tu nk mkn camner?

HaSue said... [Reply to comment]

@Zaliedana
Waalaikummussalam..pengat keledek tak berapa sedap laa..ke tekak akak la.hee..tapi kalau campur pisang baru sedap..
Yang keladi nih,memang berkrim jer..plus aromanya pun best jek..
yang penting mesti rebus keladi tu sampai betul2 lembut..


sama2..Ada masa nanti akak share lagi yang akak tau ek..kena bukak kitab dulu nih..haha..

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
ntah2 keladi tun masak masa hb try tu x cukup empuk kot?hihi..dia kena betul2 empuk/lembut baru terserlah kesedapannya..kalo masih ada keras2 sikit pun leh spoil jek..
pastu depend ngan keladi yg diguna jugak...
tapi kalo org mmg x suka pengat2 ni mmg lambat laa nak suke..meh dtg umah akak..kite kenduri pengat..haha

izahdaut said... [Reply to comment]

ni ubi utan menda lak ni?
cam tak sedap je..
'
'
'
'
' pengsannnnnnnnn....sebab ko tak bayo aku, aku kecikkan ruang komen aku kali ni..muekekekkekee..

aku tak makan bubur bubur mcm ni....hahahahhahahahhaaa

izahdaut said... [Reply to comment]

chat box ko tak kuor lak..ym jap ada menda nak tanya neh.

Mas said... [Reply to comment]

weh sue...aku lak tak berapa gemar ubi keladi...
batang keladi aku suka....wakakaka...

NiezaMan said... [Reply to comment]

As Salam Sue..
pengat keladi mmg feberet dari dulu kini dan selamanya..
mmg mabeles

Alimaz-Kembara Terasing said... [Reply to comment]

kat sini depa panggil pengat keladi....

Sari Yusa Ibrahim said... [Reply to comment]

sy jawab ye, sy panggil pengat,tapi stakat ni tak pnah lagi buat keladi, sbb tak ramai yg suka... tapi tngok gbr tu terliur pulak... hehehe. Salam kenal dari Alam Sari

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue..akk panggil pengat keladi, akk pun suka keladi, tapi yang selalu akk beli kaler dia mcm purple 2 sikit, tepi2 tu lembut dalam dia keras sikit, mmg best sangat makan n kunyah2..kalo akk buat pun rebus empuk juga keladi baru letak santan

noorawati said... [Reply to comment]

bubur keladi anjang(mak fizah) ari ya nya bagi aku bukan sebiji tapi 3 bii besar lagik ya molah bubur keladi, cucur keladi, kerepek keladi mun ada agik mauk kmk beli agik... belakang umah tepi bukit ya kebunnya huh begitu besar sampe 5kg aku timbang(jgn mrh tuak timbang)ha ha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...