Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Saturday, March 26, 2011

Resepi: Kek Batik Dot..Dot

Hujung minggu ni biasanya tak berapa ramai yang mengonlinekan diri..masing2 sibuk dengan aktiviti hujung minggu,beriadah bersama keluarga..pulang ke kampung dan sebagainya..Aku lak kalau tak ke mana2 ni memang ada jer depan lappy sesambil layan budak2 nih..kalo ada bapak budak tu memang layan tenet gak,cuma tak berapa lama laa kan..jenguk kejap2 jer..ehee...

Sebelum tu,nak ucap terima kasih banyak kat semua yang support entri aku semalam tu..n bagi support kat adik aku yer..terutama yang tinggal jejak n komen tu..memang dia terkejut giler jer pagi tadi bila buka blognya..cuma dia sms bagitau ke'terkejut'an beliau tapi belum dapat nak jejak balik sebab tenet slow sesangat..huhu...macam penyakit keturunan lak tenet slow nih buat kitorang kan..ehe

Oklah,beralih kepada menu ni..kali ni aku nak jamu mata korang dan kongsikan satu lagi resepi kek batik versi dot-dot..
Dot dot tu singkatan polkadot atau bintik2 molat2 laa kan..
Sebelum ni tengok apam dot dot je ramai dah cuba..aku jer tak tercuba2 lagi sebab apam2 ni memang tak berapa laju nak abis kalo kat umah ni..yang tak bestnya tu,aku juga tukang perabis..kang berat badan bertambah..sapa nak salahkan? mereka dan keluarga mereka juga yang disalahkan..huhuu..

Jom layan kek batik versi dot dot nih

Sebenarnya dah lama masuk list nak cuba resepi nih tapi tak jumpa lak jejari roti tu..dulu2 masa tak cari, ada jer terserempak kat kedai..agaknya dia ingat aku sombong ngan dia kot..tu pasal bila aku carik dier nyorok je..huu..

Bila nampak biskut molat2 nih,terus aku amik 3 bungkus(macam banyak je bunyik,padahal sepeket baru 50 gram). Sebungkus tu dah dicukai oleh budak2 nih..2 bungkus tu aku wat kek ni haa..

Boleh laa jugak kan,ada laa rupa dot dot tu bila guna biskut nih atau label kat bungkusan tu namanya 'ball cake'..
Dari segi rasa pula,aku rasa kek ni sedap gak..tapi versi lain dari rasa kek batik yang pernah aku makan sebelum2 nih..sebab sebelum ni tak pernah lak buat kek batik yang letak tepung dalam adunan..
Tapi kek aku nih cam tak cukup basah lak..sebab aku amik gambar sebaik keluar dari peti ais.hee..kalau nak tengok versi basah lencun gi dapur kak am ye..

Jom semak resepi kat bawah nih..mekasih kat kak am@seroja kitchen yang kongsikan resepi nih dan terima kasih juga buat Pn Zuriana Abd Latip penyumbang asal resepi nih..

Kek Batik Dot Dot
Source:Pn Zuriana Abd Latip KR(fb) & Kak Am@serojakitchen.blogspot.com
Sharing By: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

BAHAN2NYA:

½ buku buttercup /125g marjerin/mentega
2 cwn tepung gandum *hasue letak 1 1/2 cawan sahaja
2 biji telur
½ cwn gula
½ cwn milo + ¼ serbuk koko
½ cwn susu pekat
200g biskut jejari *hasue guna biskut 'ball cake'
sedikit esen vanilla

CARANYA
Pukul telur, butter, gula & susu pekat hingga sebati
masukkan milo + serbuk koko & tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau rata
kemudian masakan dlm kuali dgn api yg perlahan sehingga bertukar warna dan
dikacau selalu. Tutupkan api & patah2 kan dua biskut jejari dan digaul rata
*Boleh juga ditambah coklat chip - jika suka
Bubuh ke dlm bekas/loyang yg dilapik plastik lalu tekan2 & mampatkan adunan tersebut
Simpan dlm peti sejuk selama 4 jam dan kemudian bolehlah dipotong.

*Ketika nak meratakan/mampatkan permukaan adunan sarungkan tangan dgn plastik kerana ianya tidak akan melekat dan tekankan perlahan-lahan.

Dah beberapa ketika keluar dari peti ais baru laa makin terserlah kebasahannya sikit..lain kali nak kurangkan lagi tepung kot..ke sebab aku guna biskut tu ek..hehe

Ni laa biskut yang aku gunakan untuk buat kek nih..biskut ni sedap gak dimakan begitu saja..selain tu,boleh guna biskut jejari(sila rujuk kat blog kak am) atau seperti kak hana yang buat guna biskut kecik2 tu..


Err..malam ni nanti earth hour kan? Yang tahun2 lepas korang join tak? Kalau join memang best jer kan..kalau ada budak kecik ni pasang satu lampu aci tak?ngeee...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

19 Komen Di Sini:

Mas said... [Reply to comment]

lawanya dot2 kau tu mek sue....
perpesona aku nengoknya...
hulur kat aku sepinggan...
ada lagi kan..jangan kedekut ngan aku..wakakaka

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
nengok jer udah laa mas..nengok smpai kenyang..hihih..

izahdaut said... [Reply to comment]

ko tak nah buat apam dot dot ye..aku nah buat..tapi tak jadi..kena sumpah tul aku kalau sejenis apam yang gitu.lawa sungguh dot dot neh.teringin gak aku tengok masa kaka hana try ari tu. tunggu ler masa mendatang kan ku cuba jugak.

earth hour ye..mlm ni kompom la aku join.huhuhu..sadis...

MekNa said... [Reply to comment]

sempat lg ngko mengdot-dot ni kak Hasue. Lawa jek....

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
tang mana plak apam ko tuh x jadik nya?muskil aku nih..hehe..
nanti ko try laa kek dot2 nih lak..kalo x jadik gak,bagi aku je mkn..heee

HaSue said... [Reply to comment]

@MeknaBlogSyhhh...sebenonyer,dah lama gak beli biskut tuh..baru ler terbuat semalam..hihi

tun_telani said... [Reply to comment]

tun x penah lg wt biskut batik yg ada tepung nih.. terliur pulak nmpk dot dot tuh.. mcm penah nmpk biskut bulat2 tu kt emart. nnti nk gi cari ^^

LiNa_Pg said... [Reply to comment]

adoi cantiknya kek batik dot..dot sue ni,akak nyer yg tak dot dot pun tak brp nk pass lagi..psst..nnt minta zhariff anto sket ek

anymz said... [Reply to comment]

sue, masa hana buat dulu akak dah kepingin betul nak buat tapi puas akak cari serata alam biskut molat atau jejari ,tak jumpa pun.ni bila sue post n3 ni mula lah kepinginan tu dtg semula..nak cari kat pasar mlm lah.mana tau kat sana ada biskut jejari tu kan?

cantik arrrrr..kek sue ni..:)

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
haa..kat emart tu rasanya ade je tun..gi laa carik..rasanya tak buh tepung tp lebihkn roti/biskut pun ok kot..kalo nk lebih bsh la

HaSue said... [Reply to comment]

@lina_pg
nanti akk try laa versi dot2 ni pulak..hehe..rasanya resepi kek batik lain pun leh jer guna pakai..cuma tukar biskut marie kpd biskut jejari atau yg mulat2 ni jer..

zhariff kate kek dah licin..hihi

Anonymous said... [Reply to comment]

erm sedapnya hasue kek tu...tak pernah agi buat pakai biskut cam tu...cantik je nengok...

Kak Sam said... [Reply to comment]

Assalamualaikum...
Mak aaiii cantiknya. Kalau saya le mesti tak sampai hati nak makan. Silap2 frame kan je kek tu > heheheh

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue..td tingin nak cuba biskut xdak pulak.

td akk pg ada pulak biskut pjg tu..tp dh lepas selangkah, tak terbeli lh pulak, sebenarnya alasan je tu nk pg psr mlm lg lah tu minggu dpt, alasan nk beli sekuk hehehhe.

Sedap tak sue tang kecoklatan itu, rasa mcm kuih ke apa hehehe

Unknown said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Sue

Kek Batik Dot Dot! Tentu sedap ni sebab Kak Lin pun suka biskut tu...

Azmiezas said... [Reply to comment]

cute jugakkan biskut dot-dot ni,..selalunya nampak batik jer..tp rasanya sama x?..

Zalieda Zaliedana said... [Reply to comment]

Assalam kak sue,dari tadi nak komen pasi kekyg nmpak mnawan nih,tapi sempat blogging jab jer,yerla weekend nih bz manjang ngan aktiviti luar,cantik sgt la kek akak nih..

RYOVZHVR said... [Reply to comment]

ehehs...dot dot ler pulak.CANGGIH!

RYOVZHVR said... [Reply to comment]

ehehs...dot dot ler pulak.CANGGIH!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...