Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, October 8, 2009

Buah Terap Masak dan Cucur Terap

Haa..sebelum nih dah tayang buah terap muda yang boleh dimasak sebagai sayur ala2 nangka muda gitu kan..
Kalau ada nak tengok,gi SINI(sila klik)
Nih nak tayang dari jarak dekat pula rupa buah nih bila dah masak..
Macam bagitahu seblum nih,buah nih senang didapati di Sarawak n Sabah bila tiba musimnya ...
Kalau rakan2 dr semnanjung tak pernah tengok,tak mustahil ye..anda tak kesorangan dalam hal ini..Kalau ada yang pernah tengok kat sana,meh laa kongsi...sebab rata2 tak kenal buah ni..

Nih buah yg dah masak ranum..Nampak lebih kurang jer dengan yg muda kan?Cuma nak tau dah masak ke tak,cuba tekan kat kulit buah ni,kalo dah lembut,dah masak laa tu..Aromanya pun dah cukup bagitau ia dah masak...semerbak je...err,tp ada yg x suka lak baunya. :P
JOm tengok isi lak..Nak bukak kulitnya tak perlu pisau,parang atau sebagainya..Guna tangan sahaja....cam iklan syampu laks.heh...
Zoom in sikit isi buah nih..memang manis jer rasa isinya..sedap! Kelihatan sebahagian dah 'dicabut' dan dimakan..hehe
Nih rupa bijinya..boleh digoreng begitu sahaja dan rasanya pula ala2 kekacang gitu.
Kalau tak habis dimakan,boleh dibuat cucur...pehh..suka makan cucur buah terap...sedap wooo...bagi tekak ku ini laa.. Kadang2 tuh lebih suka wat cucur jer dr makan begitu sahaja..ehee
Resepi dah share kat myR.x sempat cari link..kalo rajin nanti updatekan yer...

P/s: Jiya..saja jer nak bagi Jiya menangis nengok terap nehh.hiks :P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

8 Komen Di Sini:

Watierman said... [Reply to comment]

Salam Sue...macam cempedak nangka yer...ada bau tak? Akak tak makan bua2 yang berbau lah Sue...

POSH76 said... [Reply to comment]

sodapnyer..hehe

ain said... [Reply to comment]

oooo...cempedak eh...??? sedap ni!!!

Uruchimaru @ kf said... [Reply to comment]

eh mcm budah nangka aje...emm ujan2 begini sdp yum2 mkn cucur terap ni

halen said... [Reply to comment]

sedapkan cucur tarap ni. kt umah ada 2 bj lg haaa x berusik. bila la nak menyucur ni hehe

HaSue said... [Reply to comment]

Kak Watie > takde iras cam nangka cempedak langsung laa kak...lain sket..a'ah,ada bau kalo dah masak..tp kalo baru masak tuh x laa kuat bau dia kak

sis POSH76 >cam tau2 jek nih..hehe

kak ain > bukan cempedak laa kak...nih kan,kalo tgk betul2 kulitnya seakan2 bulu kasar gitu..kalo akak gi sini masa musimnya,try laa rasa buah nih yer.. :)

Uruchimaru > erkk...ader plak cam nangka...cube tgk kulitnya tuh betul2..hehehe..tp cucurnya memang sedap tuh

halen > sedappp2...at last ader juge yg kenal..hihi...gi cucur skrg..kalo over sgt masaknya juicy lak bila menyucur kang...minyak pun itam.hee

Razli kajang said... [Reply to comment]

orang panggil cempedak nangka.....kalu makan buah ni pada yng ada penyakit angin x tau le mcm mana jadi nya...

Sebut pasal cempedak teringat masa dok PD dulu..nak cari goreng cempedak sampai lupa segalanya..

HaSue said... [Reply to comment]

Razli kajang > oh yeke?kalau kat sarawak nih cempedak nangka tu yg rupanya betul2 macam gabungan cempedak dan nangka..rupa macam nangka,aroma macam cempedak...isi pulak kombinasi kedua2 buah2an tu..
Agaknya kita bincang pasal buah yg sama ke ek? penah tgk 'live' tak buah nih? nama kat sana cempedak nangka ke?kena rujuk kamus balik laa nampaknya nih.hehe

apa2 pun mekasih sudi komen n bagi pendapat yer..suka jer ade yg sudi kongsi info nih. maklum laa,buah2an yg ada di sarawak n smnanjung ada yg tak ada sini dan tak ada sana.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...