Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, October 1, 2009

Ketupat Oh Ketupat

Hari raya tanpa ketupat umpama sambal belacan tanpa belacan..
Umpama lemang tanpa buluhnya..
Umpama jari tak berkuku..ahehee...apekebenda jauh nak merepek nehh...

Okeh2...ada sapa2 kat sini tak pandai nak menganyam ketupat??
Sila angkat kain kibod tinggi2!!

Ada ke??takde yer??semua dah pandai laa nih ekkk..ingat baru nak bukak kelas menganyam ketupat tadi..hihih.. :P
Alaa...aku pun bukan tau anyam banyak jenis ketupat ponn...heee...janji leh isi beras jadik ler kan.hee...
Mana tahu kita boleh kongsi ilmu jenis2 ketupat nih kan..
Tapi buat ketupat sendiri nih memang seronok kan kannn..berbaloii.. :)

Ketupat di hari raya menu wajib di rumah aku kat kampung. Semua adik beradik pompuan reti menganyam ketupat nih..sebab kalo tak reti pun 'kelas' ketupat tuh akan diadakan setiap tahun.hehe..yerlaa,sapa x reti mesti ngengada nak belajar menganyam dari yg reti...di waktu berkumpul tuh pelbagai pesen ketupat kuar..huhu..
Selain ketupat,kat rumah MIL aku..kadang2 buat kelupis juga..jarang2 wat lemang.tahun depan laa kot..ehehe...
Kalau nasi himpit memang tak berapa nak laku laa pulak kat keluaga kitorang nih..iskh2..selera lain2 kan..ehee

Gambar yang bakal korang saksikan nih di ambil kat rumah MIL..
Kat sarawak ketupatnya memang daripada beras pulut..
Yang nak tunjukkan di sini daun pucuk kelapa yang digunakan untuk membuat ketupat tuh yang speselnya..
Teringat aku kalo zaman doulu2...kat depan kad2 raya selalu tayang gambar tupat daun gini haa..ehehee...
Latar belakang tuh beras pulut yg dah dicuci, Kalo nak cepat masak...beras pulut tuh rendam laa dulu yer..masak pun santekkk jer :)
Turut nak interframe...ketupat dari pucuk daun nipah .. aku suka shape ketupat gini..nampak betul ke'ketupat'an nya tuh..ekeke...abis la cikgu bahasa melayu pangkah nih.huuu
Ada juga yang dianyam menggunakan daun pandan untuk direbus bersama supaya aromanya lebih memikat gitu...
Sedap wo...ketupat daun pandan..hehe..cuma kena cari daun panjang sket..ketupat pun comel2 jek.
Sekarang kite selak sikit kat hujung tuh untuk mengisi 3/4 sarung ketupat tuh yer.. kalo beras pulut yang direndam isi penuh sikit pun takpe. Lepas tu tutup balik dan selitkan daun tuh supaya rapat dan beras tak terkeluar semasa merebus...
Lepas tu rebus dengan santan bersama garam secukup rasa..air rebusan(santan) tuh banyaknya hampir menenggelamkan ketupat tu..kalo ada pelbagai saiz,letak laa yg besar sebelah bawah supaya senang masak yer..
Masak ketupat sehingga air hampir mengering..perlahankan api dan biar betul2 kering.

Tadaaa...ketupat pucuk kelapa yg dah siap dibelah..petua orang2 tua dulu jngan bukak ketupat nih ikut anyaman...takut sesat kalo masuk hutan...hehee...
Sedap wooo ketupat pulut nihh..cicah ngan rendang ayam ke..nih rendang ayam kakak ipar aku masak...aku sekali lagi tolong tengok jer.hahaa...apa jer laa keja aku masa raya nih kan..hehee..
Yang penting isi ketupat tuh biar laa lembut yer..kalau yang keras dan pejal sangat tuh tak pasal2 kena komplen di pagi raya lak kang.huehuee..

Note:adusss...terasa lak nak makan ketupat..huhu.mana nak carik daun nih..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

10 Komen Di Sini:

ain said... [Reply to comment]

akak reti buat ketupat tp tak reti sgt nak ketatkan daun ketupat.tak secantik hubby buat!!hihi

Alimaz-Kembara Terasing said... [Reply to comment]

salam kak sue saya kalau ketupat palas reti la buat...kalau yg lain surender ler.

surisarawak said... [Reply to comment]

salam hasue,kmk mun nganyam ketupat ya kejap jadi, kejap sik jadi n kadang jadi bentuk lain..kenak eek!! salah pusin daun kali kah?..

Jiya said... [Reply to comment]

jiya reti wat ketupat palas jek. tu pon ketupat palas kekadang jd betina kekadang jantan. ahaks! kalo kat umah ni slalu wat ketupat bawang, jiya blaja2 wat jd ketupat sate ker ikan tatau la. akekekekeke!

Ann said... [Reply to comment]

sue...haku ni dah masuk dalam 'umah' ekau ni ntah brape kali....tapi part nak membaca tu...adoii la...sakitnya mata...takleh tukau ke font...makcik ni dah le rabun tahap unta....hehehhe...jangan mare...nanti kena jual...

HaSue said... [Reply to comment]

Kak Ain > kalo dah reti menganyam tuh serahkan jer tugas ngetatkan anyaman kat org len kak..hehe..

Alimaz > dah ok laa tuh zila...ketupat juga namanya.hihi

Kak Suri > mun kadang2 jadi kadang sik kali sebab sik sure stepnya camney atau kitak pegang daun ya terlalu ketat kali nak? mun salah pusing nang ke lain jak jadinya kan..hehe

Jiya > hah..sibbaik x jadik ketupat pondan! ketupat ikan pun ader ke jiya?hehe...

Ann > lorr...awat x cakap siang2...x jelas ekk?nanti haku tuka font.nak kaler apa?hitam terus ok tak?

bintangku said... [Reply to comment]

ketupat palas tau ler buat. kalo anyam ketupat nie, petaknye tak brp nak jadi. kalo buat, mmg failed.

HaSue said... [Reply to comment]

bintangku > oo..kena attend kelas ketupat gak laa ni ek?ekeke..kalo petaknya tak berapa jadi tuh mungkin sebab tak seimbang kiri kanan daun

c-idah said... [Reply to comment]

salam sue..
adoihaiiii...terasa nk makan ketupat plak tau..
terliurlah...
huhuhuhuhu..

wah meriah kek lapis ek..
cantek2 plak tu..
idah pun suka kek lapis nie..
tp ada yg xsuka gak..xsuka kalau rasa kayu manis..heeeee

macam nk makan ketupatlah..

HaSue said... [Reply to comment]

c-idah > salam raya idah..kalo terasa nak makan tuh,kena laa buat lagi yer..buatkan sue skali pun sue x kesah..hee

Kek lapis yang rasa kayu manis tu kek lapis berempah idah..sue pun kurang suka kek tuh..tekstur pun agak kering sket bg sue laa...tp selera lain org lelain kan..hehe

dah...gi anyam tupat...wat xtra tau :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...