Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, October 15, 2009

Jom Makan Buah Dabai

Buah nih rasanya tak ada kat semenanjung kan?
Kalau kat Sabah mungkin ada...juga di Brunei.
Jika sebelum nih pernah dengar buah dabai disebut2 oleh orang sarawak/borneo..inilah rupa parasnya.. Kalau yang tak pernah dengar tu,sila2 laa baca n3 nih yer..haha

Buahnya tak besar pun,rata2 saiznya sebesar ibu jari tangan jer..
Rasa lemak buah tuh bergantung juga..tak semua di pasaran tu sama rasanya..ada yang kurang lemak..
Buah nih dipanggil BUAH DABAI secara formalnya,atau dalam bahasa Sarawak disebut 'Dabay'(bay-cam sebut baywatch)hehe..
Kata pakcik google,buah nih berasal dari Sibu sebab tuh ia juga disebut sebagai Sibu Olive..wooo,sarawak pun ada buah zaitun rupanya ek!
Dalam bahasa saintifiknya pula disebut Artocarpus heteropyllus >leh rujuk SINI

Pokok buah dabai nih biasanya tinggi..
Nak mengambilnya pula bukan boleh main jolok2 dari bawah jer..
Kena panjat gak tuu..pastu kena pilih buah yang betul2 matang baru ada nilainya..kalau masih pink atau meroon,masih tak matang lagi ler..
Buah nih lepas berbunga kalernya putih,kemerahan,meroon barulah menjadi hitam..
Agak rumit juga nak ambik buah nih..sebab tu laa harga buah nih agak mahal disamping rasanya yang unik tu.

Selain dabai nih, ada sejenis buah yang seakan2 dabai juga..dipanggil kembayau..tapi kalau kitorang laa kan,dabai nih laa yang dipanggil kembayau dan yang satu lagi tuh lain namanya..orang tempatan sebut painasan!
Buahnya sama hitam begini bila dah matang,saiznya panjang sedikit,tapi bijinya tak bersegi2 sangat cam dabai nih..bijinya lebih halus(bujur panjang)..dan rasa buahnya juga lain..
Ada orang lebih gemarkan buah dabai nih, ada yang gemarkan spesis satu lagi tu..
Bagi aku laa, yang nih lagi sedap..walaupun aku bukan penggemar tegar buah nih..hehee..
Tak tau laa satu hari nanti kan..kot2 buah yang satu tuh pulak lagi besh...sebab hb suka yg tuh dr yg nih..adehh


Meh tengok macam mana nak 'masak' n makan buah nih secara asasnya...

Buah direndam dengan air suam panas..jangan guna air panas mendidih kerana ini membuatkan buah tu 'masam' pulak nanti..
Macam ni,selepas dicuci bersih..masukkan air sejuk,pastu air panas..adjust kepanasan air dengan menyentuhnya..kalau tak cukup panas kena tunggu lama lak nanti..

Apabila buah dabai dah lembut isinya,buangkan air,taburkan garam dan ratakan(goncang2kan bekas udah ler,xyah kacau ngan sudu.. :) )

Inilah rupa isi buah dabai tu setelah masak..lembut,lemak2 dan creamy.. ada iras2 avokado jer rasanya..

Nih close up lagi..nampak tak isinya tuh?sedap makan begitu sahaja(sebab dah ada rasa garam sikit2 kan..atau ada orang suka cicah kicap dan sebagainya.
Kulitnya pun boleh dimakan sekali kalau yang fresh tuh..bestt!
Selain tuh buah dabai nih boleh juga dijeruk supaya tahan lama..


Dah makan tu bijinya jangan dibuang.. dulu2,orang jemur bijinya nih (untuk disimpan lama) dan ia boleh menjadi snek dimakan begitu saja sebab rasanya seakan2 kekacang. Kalau nak makan masa tu gak,tak perlu laa jemur..
Cuma nak buka cengkerangnya tuh agak mencabar sket la sebab keras,kan..kena guna pisau/ parang baru leh buka..
Tapi kalau rasa2 gigi tuh kuat terlampau,boleh laa cuba gigit yer..hehe
Isinya rasa2 lemak juga..kalau tak dapat dikorek ngan tangan...guna laa jarum peniti atau pencungkil gigi. :)

*Bijinya nih kalau guna untuk sebagai batu seremban atau peluru lastik pun best woo..hikhik :P

Note: To ctzura...buah nih laa yang 'pelik' rasanya tu ek?heheee...

P/s: Jika ada info tambahan dari kawan2..silakan kongsi di sini ye,tq :)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

21 Komen Di Sini:

POSH76 said... [Reply to comment]

tak pernah tengok langsung buah ni...good info

Watierman said... [Reply to comment]

As Salam Sue....tq for sharing....mula2 tengok gambar..macam buah keriang dot...kat semenanjung...nak jelaskan pun akak tak pakar pasal buah tu...anyway..very interesting information!!!

kakzie said... [Reply to comment]

macam best jer..

neezareef said... [Reply to comment]

betul x penah dengo n tgk buah nih

klu x cte mau igt cam kurma ke prune gitu..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

sis Posh > kalo gi sarawak try la carik :)

Kak Watie > sharing is caring kan.. :) tq gak sebab respon eh kak..buah keriang macam nih ke ek?sue pun tak pakar kak,tuh try carik info tmbhn thru pakcik google.hehe

kakzie > best2

neeza > saiz tuh mmg macam kurma tp rasa jauh beza..hehee..

ain said... [Reply to comment]

tak pernah dengar dn tak pernah tengok!! info baru ni!!

dina said... [Reply to comment]

bagus betul info ni sue, aku memang tak pernah tahu kewujudan buah dabay ni...

HaSue said... [Reply to comment]

kak ain > sila2 laa cuci mate ye.. :)

HaSue said... [Reply to comment]

dina > nanti kalo ko gi sarawak tak laa terkejut sangat kalo tertengok mende alah nih kat pasar2 tamu kan..hehe

Noorhodza said... [Reply to comment]

Aduhhhhh sue... mengidam akak dgn buah ni... nak kena suruh adik kirimkan ni.. heheheh takut dalam penjalanan, masak lak dia...

Kalau banyak kat kampung tuu... kirim2 kat akak ni hah... nak buat jeruk. Bila ler nak sampai ...

Ann said... [Reply to comment]

sue...rupanya ala² buah kurma yer....teruja gak tgk buah tu...kalau kat kedah ni ada sejenis buah rupa camtu tapi isi dlm warna jernih...bila makan mulut jd purple...kitorg gelar buah tu qiyang dot...

hana said... [Reply to comment]

apa tuuuuuuu??!! nk kene smpai sarawak br leh mkn pelik2 nih! bile erk???!!!! tambangkan!!! kehkehkeh

HaSue said... [Reply to comment]

Kak Noorhodza > hehe..kak,kalo kat kampung baru2 nih pokok dabai ayahanda tuh x berbuah..nih bei kat pasar tamu baru dpt merasa dabai thn nih..hihi

Ann > ooo..tuh kite x pernah tgk rasanya..macam yg kak watie sebut tuh laa ek?

hana@kak ina > itulah dabai!isk2...tanya lagik...hahak..apa kak?ayat yg last sebelum akak gelak tuh samar2 laaa..haha :P

yusparisa said... [Reply to comment]

hai kak, suka gak tgk blog ni, teringt zaman dulu2 masa kat brunei, pernah mkn buah tarap n buah kembayau, mcm buah dabai ni la, cara mkn pun sama, rendam ngan air suam, tp dah lupa rasa camne sbb dah lama, fam asal orgh kelantan, ikut ayah mengajar kat brunei n duk kat sana 16 tahun..sekarang kat kelantan.

HaSue said... [Reply to comment]

yusparisa > hai fam..lama gak menetap kat brunei eh..mesti dah terer 'berkurapak' brunei nih..hehe..boleh gak lupa rasa kembayau tuh ek..yelaa,dah lama kan...tapi rasanya memang lain,kan..akak lak suke dabai banding yg 1 lgi tuh..hehe... anyway,tq komen yer :)

yusparisa said... [Reply to comment]

hai kak, br baca komen yg akak balas..aa dah lupa sbb masa kecik2 je kat brunei, aritu kawan letak gambar buah dabai ni dlm fb dia, kalau tau sibu byk buah ni, dah lama kirim..hihi..saya cr kat KK xde..

Omnia said... [Reply to comment]

Hi Sue....di Sabah buah tok digelar kembayau .... kmk pun konpius mula2 sebab masa kmk nak meli kmk tanya tukang jual ' ini dabai ke pakcik?' tp dgn konpidennya pakcik ya jawab 'bukan..ini kembayau ' -- sebab kmk itok, jd kmk beli setengah kilo..mbak balit rumah rendam and makan. Dan..sememangnya 'kembayau' ya 'dabai'. Mun d KK susah nak carik, kmk meli di Membakut...1hour plus jaohnya dari KK. Actually mun di sarawak,d tpt asal kmk la..kembayau ya merujuk kepada sejenis gik buah yg sama mcm dabai, tp rasanya lain sikit...jd mun g Sabah, mun nak makan dabai, jgnla carik 'dabai'...carikla kembayau...hehehe..

Anonymous said... [Reply to comment]

semalam baru mkn,member dari sarawak bawak balik sini,lemak rasa buah ni.

Anonymous said... [Reply to comment]

buah ni bebuah ikut musim,dan ikut tmpat,paling best dari sibu, <3 sarawak

Siti Dayah said... [Reply to comment]

Hanya dpt djumpai smasa musim buah2an.D Papar bekalan slalunya ddatangkan dr Sipitang. Kmi namakan Kembayau.
Nyum..nyum..

Siti Dayah said... [Reply to comment]

Hanya dpt djumpai smasa musim buah2an.D Papar bekalan slalunya ddatangkan dr Sipitang. Kmi namakan Kembayau.
Nyum..nyum..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...