Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Friday, October 2, 2009

Antara Kek2 Lapis Sarawak di Hari Raya

Salam..
Ada masa nak bercerita sikit..
Tahun nih sue kembali 'berkecimpung' menyumbang kek raya untuk keluarga di kampung setelah tahun lepas tak berkesempatan sebab masa tu masih dalam pantang lagi.
Puas telan air liur wo...berpantang masa raya nih..
Len kali bajet2 laa nak beranak yer..jangan musim perayaan..hahaa..

Tahun nih sempat buat 6 jenis kek jer sebelum raya..
Biasanya semasa raya ke 3 atau 4 akan buat lagi dalam 2,3 biji..(yang nih biasanya keje aku laa nih) tapi memandangkan ader dak kecik nih,agaknya kakak sue pun paham so dia je amik tugas tuh di samping yg datang beraya pun kawan2 dia yg ramai...huahua..

Beraya di Sarawak..
Hidangan air tin(bikarbonat) atau air gas..pelbagai perisa dan jenama..dari dulu begini..iskh2..
Cuma sekarang nih dah ada rumah2 yg beli air soya bean,teh bunga,cincau pun ada..ok sikit laa kan..hehe
Lepas tu kalau ada yang request,ada juga jus oren sunquick..
Sebab tak larat nak minum air gas dah...maklum raya dah banyak rumah kan..
Paling tak pun air kosong jer..hehe

Hidangan wajib di hari raya di Sarawak...haa?dah laa minum air gas.makan kek lapis sarawak lagi..huhu..dah laa manis ek?
Kek lapis nih walaupun ada yang manis lebih,orang tak makan banyak2 masa raya yang...ia dipotong saiz standard jer....sekadar untuk merasa sedikit setiap jenis..
Kek lapis pula ada yang kukus dan ada yang bakar
Mana lebih sedap?
Ramai akan sangka kek kukus lagi sedap..
Memang kek kukus selalunya lebih lembap dan sedap..
Tapi jangan lupa ya,bahan2 kek juga mempengaruhi rasa kek tu walaupun dibakar..
Malah ada yang keliru rasa kek itu dibakar atau dikukus sebab kelembapannya kelihatan tak jauh beza.. :)

Kalau hendak menempah kek lapis sarawak pula..pastikan ia diperbuat dari bahan2 terpilih dan terbaik..sesuai dengan harga yang kita bayar..
'U got what u paid' kata omputih..
Kalau bayar murah,dapat kek sedap..alhamdulillah.
Kalau bayar mahal,dapat kek tak berapa sedap...na'uzubillah laa ye.

Biasanya kek lapis yang dijual mahal menggunakan butter jenama Golden Churn..bukan marjerin..atau jenama butter lain..(bukan promosi ya)
Agaknya ia sudah sebati dengan kek sarawak,sebab dr dulu memang jenama ini digunakan.
Harganya lebih mahal tp rasanya memang lebih sedap untuk kek2 sarawak..
Tak kisah laaa berlapis ke tak...
Asas kek sarawak nih sedap ke tak bergantung juga pada jenama yg kite guna..
Pernah sue guna jenama lain,maaf ler yer..untuk jenama tuh..memang rasa kek lain sangat dari yg sepatutnya..tin mentega lebih kurang,mungkin saja nak konfiuskan pengguna yg tak reti membaca..hehe.
Harap kawan2 di luar sana tak keliru..

Jom cuci mata dengan kek2 lapis hidangan di rumah ayahandaku raya baru2 nih..cuma sayang,tak semua sekali di ambil gambar...menyesal tak sudah dibuatnya..huhu..

Maaf yer...gambar x clear. kek pun ada yg belum ditop-up lagi(gambar nih diambil selepas sekumpulan org dtg beraya)
Kek nih bukan semua sue buat ya.. Yang tergambar nih hanya sebahagian kek lapis..selain kek lapis,kelihatan kek gajus kukus dan kek coklat juga di sana..
Antara nama2 kek nih lagi,kek lapis tembikai,kek lapis coklat peppermint,kek lapis kenyalang,kek lapis bumi,kek lapis sandwich oreo dan kek lapis 1 malaysia...yg lelain tuh tak pasti nama apa..kang salah letak nama lak.hee...
yang tiada dalam gambar antaranya,kek belacan,kek bijan,kek lapis intan terpilih dan..errr,lupa lak nama kek..ehe
Yang kek2 kat rumah mertua langsung takde ambik gambar..
Kat rumah mertua ada kek lapis apa2 aje, kek lapis cheese, kek buah2an kukus dan macam2 lagi laa namanya...
Update sket yer...baru jumpa gambar nih td..clear sket sebab dr kamera my bro..ehek..
Yang hitam kiri nih kek belacan namanya...keknya padat,berkrim.antara yg terlaris juge tiap kali raya..yang ada kaler biru tuh kek lapis satu malaysia..sebelahnya kek gajus kukus,pastu kek bijan..tengah tuh kek lapis tembikai dan kek lapis yg satu tuh sue lupa lak akak bgtau namanya rituh..ehee...tuh lambat sket abis sebab agak kering banding kek yg lain :)

Yang nih versi kek lapis rolls pula..sedap2 dan enak2 belaka..
Tapi yang nih tempah jer...my bro tempah kat miri nun...
Ada lagi rolls coklat tp tak terambil gambar laa pula..
Yang kiri nih perisa pandan(kek lapis roll pandan)...tengah tuh vanila(plain jer-x sure nama apa) dan yg hujung(kek lapis roll daun) tuh ader rase ceklat juga..dan pastinya ader rasa jem lah yer.. :)
P/s :
Pada yang berniaga tu jangan laa guna jenama murah untuk bayaran mahal yer.
Tak kira laa org sarawak asli ke orang semenanjung yer..
Kalau nak guna bahan ekonomi,amik laa bayaran berpatutan..
Ini mutu kek lapis sarawak..kalau dijejaskan peniaga yang hanya nak mengaut untung,mutu kek lapis sarawak yang dibanggakan orang2 sarawak mungkin terjejas..
Anda menjual nama 'Sarawak',jadi eloklah dijaga elok2 yer...
Jangan ada pula yg kecik hati tau,ni cuma luahan hati penggemar kek lapis sarawak..ehe ..peace! :)

Tahniah buat mereka yang sudah pandai membuat sendiri kek lapis sarawak...dengan bakat dan kemahiran yang ada,janganlah berat hati untuk berkongsi ilmu bersama kawan2 yg lain...sebab apa yg anda kongsikan..adalah amal yang berpanjangan...insyaAllah :)

Akhir kata,maaf zahir batin kalau ada tersilap kata kat n3 nih. :)

Note: Beraya ke rumah mak sedara hb hari tu,ada sejenis kek lapis tu sedapppppp sangat2..sampai licin kitorang makan.hahahaaa...tapi tak berkesempatan tanya nama kek lapis tuh apatah lagi resepinya..huuhuuu..
Yang aku dapat pastikan,ia adalah kek kukus..dan guna butter terpilih. :)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

8 Komen Di Sini:

LOVE said... [Reply to comment]

Whoa mcm mcm ada! kihkihkih! ;)
Sue, Love dtg nak cubit Eyana!!! Mana dia? hihi ;)

HaSue said... [Reply to comment]

LOVE > eyana ngah nolong 'ngemas' umah laa love..gi cubit dia tuh..hehehe

[I][T][A] said... [Reply to comment]

Hi sue... salam idulfitri... meriah raya.. Kek lapis sarawaklah sangatlah ita suka... sedap sangat, cantik plak tu... Tapi tau makan jerlah buat tak pandai... hihihi

eyana ni lebih kurang sebaya dengan raishalah kan... ita bersalinkan raisha 2 sept tahun lalu dalam bulan posa gak...

HaSue said... [Reply to comment]

ITA > salam aidilfitri juga ita.. tau makan pun kira terer jugak tuu..hihi..takpe,nanti leh try buat sendiri yer..
ooo..memang sebaya diorg tu..muda si eyana 10 hari..dia 12sept 2009..umur setahun baru pandai berjalan.hehe...
nanti leh jadi geng laa diorg tuh..

Naffz' see said... [Reply to comment]

Wah HaSue, memangggggg moublesss kek Sarawak nih. teringat time study kat sana dulu... sempat beraya kat sana n blajo buat kek lapis... yg bestnya setiap rumah yg kitaorang pg tidak miss kek lapis berbagai rupa dan air gas...he he he he post lagi resepi kek lapis yg simple2 banyak2 yerk..nak meniaga versi sabahan pulak he he he

HaSue said... [Reply to comment]

Naffz > alhamdulillah,sempat belajar juga semasa merantau di sarawak yer.. :)
Seronok kan masa raya tuh memang pelbagai jenis kek lapis dan pelbagai rasa pula. Rugi kalau tak raya banyak rumah..hehe
InsyaAllah akan di post lebih banyak resepi kek lapis akan datang..ada resepi lama dan baru....

halen said... [Reply to comment]

alahai sodapnya kek lapis tu ha sue. x rugi dpt kenal org srwk tau. kek lapis ni 1 of my fav kek. sy belajar buat kali ke 7 br cantik hehe.. belajar sendiri la katakan wpun x cukup ilmu lg.

ummi zarah said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...