Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, October 14, 2009

Soya Bean Asli

Sebelum nih bila buat air soya bean sendiri letak gula jer..
Bila letak susu gini memang lagi sedap dan lemak berkrim lak rasanya..hehe
Sapa2 lum pernah cuba,try lah resepi nih..pasti tak mengecewakan..
Nih pun gara2 nak abiskan stok tepung susu..

Resepi kopipes dari myr..thanks princessharyati /kak yatt

Bahan2:
  • 250gm Soya bean
  • 1 cawan susu tepung
  • 4 sudu besar gula
  • 3 sudu besar susu pekat
Cara2:
  1. Rendam kacang soya bean lebih kurang 4-5 jam. Toskan soya bean, kemudian rebus sehingga 20-30 minit. Toskan lagi. Masukan soya bean dan 2 cawan air ke dalam blender yang ada pengisar sekali penapis utk soya bean. Blend hingga soga bean habis..
  2. Air hendaklah letak sedikit demi sedikit dalam blender agar dpt pati yang asli. Selepas itu masukkan pati soya ke dalam peruk masak dgn gula + susu tepung yang dicairkan terlebih dahulu dgn sedikit air serta susu pekat. Lebih kurang 10-15 minit angkat... Boleh di minum secara panas dan sejuk.. rasakan keaslian air pati soya bean.

    Lepas sejuk tuh, aku blender lagi dengan sedikit ais sebelum dituang ke dalam gelas..hmmm..sedap diminum sejuk..
P/s: Guna blender biasa jer..sebab takde blender luar biasa tuh..huhu
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

5 Komen Di Sini:

Watierman said... [Reply to comment]

Salam Sue....mesti sedap sebab tambah susu kan...tapi bagi Along...(anak sulong Akak) yang tak boleh minum susu...Akak just have to stick to the original recipe...tapi ni mesti sedap...lagi kan...oh by the way..tahan berapa lama ye Sue?

POSH76 said... [Reply to comment]

good resepi leh terai nie...

maiyah said... [Reply to comment]

mak slalu wat soya n sy kena byk minum susu atau soya utk tenaga.. masa sakit tu hari sy byk minum 100 plus

CikMin said... [Reply to comment]

ermmmm...minum soya ni bes...peberet selamanya...nak wat sendiri tu kdg2 malessss...hihihi...

HaSue said... [Reply to comment]

Kak Watie > oo..anak akak xleh minum susu ek?takpelah kak,yg ori pun ok gak..lagi asli..hehe...sue tak pasti laa tahan berapa lama..sebab sue buat nih petangnya tuh kan...lebihnya x abis minum simpan dalam esbok dan esok paginya dah abis..hee..rasanya kalau 2,3 hari dlm esbok masih sedap la kak

sis posh > good resepi..the taste pun good gak..hehe

kak maiyah > 100 plus baik utk kembalikan tnaga kan kak?

Cikmin > kadang2 maless takpe kak..kalo malas selamanya tuh payah..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...