Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Friday, April 8, 2011

Resepi: Durian Pancake

Wahh..wahh..kemain korang yang duk semenanjung tu nayang2 doyan yer..aku pun takmoh ketinggalan nih..walaupun doyan kat sini harga bukan takat cekik darah,cekik urat saraf sekali tu hah..
Hari tu masa kat sibu terjumpa juga orang jual doyan nih..4 bijik,Rm50..beli laa jugak..nak hilangkan rasa meroyan nih kan..rasa biasa2 jer,takde spesel pun..sebab tu aku kate cekik urat saraf..sibbaik cik abang tak beli yang Rm70 sejibik tuh..tu kalau dibeli,mau makan ngan kulit2 skali sebab mahal bebeno..hahaha..
Tu pun nyaris dia nak beli sebab katanya,mana tau kan,sedap luar biasa..jadi aku nih sebagai penasihat tak bertauliah merangkap menteri kewangan yang ada kalanya tak boleh diharap jugak ni, bagitau ler kat cik abang tu...takyah laa beli...tu orang nak amik kesempatan kat orang2 kaya kat sibu nih jer tu..
Membazir jer tu kalo beli bukan berbaloi pun.. sekarang ni kan bukan musim durian bebena kat sini..kalau musim durian tu,durian berlambak2,dia masih nak jual mahal gitu..mungkin laa sedap bebeno..nanti kalau ada jual mahal2 gitu masa musim duyan kite,beli laa kot2 betul2 sedap kann.. haaa,arakian begitu laa lebih kurang ceramah seorang isteri masa tu..terbantut hasrat suami nak merasa durian rm70 sebijik..hakhak..

Pastu kan,semalam..ada rakan sekerja dia yang baru balik dari miri tu call nak kirim durian ke tak...cik abang aku pun kirim laa..dapat laa yang Rm30,4 bijik..saiz sedang2 laa..yang kalau musim tu leh dapat rm15 gitu ha.. beli 8 bijik jer semalam..tu pun tak abis lagi nih..dah diabadikan dalam bekas dan disimpan selamat dalam esbok..
Gumbira jelaa bila tengok durian ikut cik abang balik sekali semalam.hihi

Oklah2.. nih menu bekpes ni haa..pancake durian nih rasa cam kuih ketayap berinti durian n whipped cream laa..tak gitu,besan?hihi..
Sedap tuu..macam eskrem jer anak aku kate..

Resepi asal daripada camelia nih dikongsikan oleh seekor kambing yang comel seorang pengembala kambing yang sekarang ni masih sibuk dengan bisnes cop jempol beliau.. Mekasih buat camelia,Jiya n Noorsha yang promote baekk punya resepi nih..cuma penkek aku tuh cam tak cukup umur jek,x cun cam dorang buat..hikhik.

Oh ye,bagi korang yang takde stok whipping cream,leh laa ikut derhaka guna santan pekat cam noorsha tu yer..leh rujuk link di bawah nih..

Durian Pancake
Resepi: Camelia
Source: Jiya@myresipi.com & Noorsha@noorsha.blogspot.com

Bahan-bahan ( - )

* Kulit Pancake:
* 250 gm tepung gandum
* 3 biji telur
* 500ml santan
* ½ sdt garam
* Pewarna hijau > hasue guna pes pandan
* Bahan Inti:
* Whipping cream + gula (manis ikut citarasa memasing)
* Isi durian

Cara-cara

1. Kulit: Blend semua bahan.
2. Buat dadar nipis²
3. Inti: Pukul Whipping Cream dan gula sehingga menjadi cream/kental
4. Isi durian dilumat kasar
5. Pancake Durian: Ambil sehelai kulit pancake, letakkan whipcream.
6. Kemudian letakkan isi durian diatasnya.
7.Lipat dan simpan dalam peti sejuk 1-2 jam.


Memang best makan sejuk2 nih..lagi best kalau gaul sekali jer whipped cream tuh ngan duriannya..hehe..
kalau nak letak eskrem vanilla pun mesti sedap giler nih...pehhh..


Contoh isi durian..ahaks~ Rakan2 yang duk oversea tu..dapat tengok durian pun jadik laa,kan? ;P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

20 Komen Di Sini:

izahdaut said... [Reply to comment]

durian sana warne putih ye sue? kiki.. aku dah dapat imagine dah ni rasanya cemana..tak sanggup dah nak buat.sebab aku tau lemak nyer semua nak menempel kat aku..huh

aizura said... [Reply to comment]

cam nak melelh airliur tgk... hehehe.. dah terase2 kat tekak sujuk2 + rse durian peghhh... jahat la sue nie... hehehehe...

Mas said... [Reply to comment]

wehhhhhh...pepagi kau dah tayang doyan......
aku tak kira..nak rembat gak doyan kau sebiji ngan pancake doyan sekali..muahahaha...

Sheila Shafeareen said... [Reply to comment]

salam Sue- waooo mmg sdp ni pernah juga buat tapi kulitnya tetebal, tu yg pecah masa melipat...apa pun dtg sini rasa leee...musim durian pjg lagi pas ni leh buat balik...

cik cek said... [Reply to comment]

Waaa...jumpa lempeng durian pulak dah...sue...kak cek nak sekeping ....kirim2kan...he he

Naz said... [Reply to comment]

Salam Sue..
wah.. sedapnye nampak pancake tu.. Bnyk btl durian cik abg su beli eh..
Sendawa bau durian tak Sue??:)

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
yang kaler oren n kulit merah tu lum musim lagi kot mek jah..haa,ko mana ada kan kat sana..ngahahaa.. :P
haaa..iyo laa tu,x sanggup lemak menempel yer..mapin ko tuh suh kuwus mengejut laa kan..ekeke..adehh2

anis said... [Reply to comment]

waaaa, jelesnya. sedap tu pankek durian. minta sekeping.:))

~Norul Mas Hana ~ said... [Reply to comment]

wahh terliur nih...nasib tak ngidam.. haha =)

charmyiex said... [Reply to comment]

salam...camat pagi...
mahal koh doyan kt kuching...mak pdh rm10 sigek..tggu la duyan murah kit...

HaSue said... [Reply to comment]

@aizura
miahaha..ingat stacy jek jahat?hihi..meh laa mamam skali..dappp

Extreme PD Buggy Trek said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
Nieza said... [Reply to comment]

amboi dah start dah projek doyan tu....kita pun nk pi cari doyan gak la...hehe

Nurwin Heny said... [Reply to comment]

Hello!
Mesti sedap rasa durian pancake ni. Tengok dari gambarnya aje dah menyelerakan. Thanks for sharing the recipe.

Regards.

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

AAssalam sue...mahal2 pun boleh tahan la duyan kat miri tu. Kalo kat kl durian kampung dah dpt 3 rm 10.00. tapi kalo nak murah n buah segar kena cari kat perak,

Sedap, lembut, n mulus je nmpk kulit pancake tu sue...mesti sedap sejuk je tekak.

hani said... [Reply to comment]

salam kak sue,
sangat menggoda dan menyelerakan...suke

K.Nor said... [Reply to comment]

sue, kalau akak sendawa duyan musang king kat sini aci tak? hihihi

Zaliedana said... [Reply to comment]

kak sue,kat pg durian plg femes n betoi2 sedap2 ialah durian kat balik pulau,bebaru nih hubby beli 2biji rm85,yg 1biji tuh rega rm50,yg 1 lagi 35,tapi mmg berbaloi,rasa dia punya la sedap,sampai lani masih terasa kesedapannya..ngeh3..Meh nak rasa ckit doyan sarawak lak,hihi..

tun_telani said... [Reply to comment]

uwaaaa~~~~~~~ mmg meroyan laa nih.. aritu duk tgk kak noorsha punyer doyan pun rasa mcm nk guling2 je.. pastu tgk pulak mek jah watt... adoiii.... kak sue! pesal mahal benor doyan kt sarawak nih?? kt dlm utan tu xde pokok doyan ke?? esok tun nk masuk utan blkg umah ni mana tau kot2 ada pokok doyan 4-5 btg..

LAVENDER said... [Reply to comment]

wah, cam senang and sedapp bangat ni..kene try ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...