Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, April 4, 2011

Resepi: Kek Sarang Semut / Kek Gula Hangus

Waduhh..aku lambat update arini ..takpe laa kan bak kata orang,biar lambat asal selamat atau omputih kate better late than never..ahaks.

Sebelum bertolak ke Sibu ari Sabtu lepas,ehh..gini2..tuka intro jap..takut korang tak paham.
Aa..hari Sabtu lepas,encik suami confirmkan kul 2 petang tu kitorang akan ke sibu kan,tapi sebelah pagi tu gatal bebeno tekak aku nih asyik terbayang2 n terasa2 lak nak makan kek sarang semut atau omputihnya ant nest cake..akakaka..
Tapi ramai yang sebut kek nih kek gula hangus kan kan?
Tak kurang juga yang sebut kek sarang lebah..aku tunggu2 jugak orang panggil kek sarang anai2..haaa,kang senang kita panggil kek busut jer.hihi..

Ok,sambung balik. pastu aku godek2 laa resepi kan..macam tak biasa selongkar dapur kak nor ganu nun..kalo bersepah tu orang len nyer keja laa..aku pas selongkar sure kemas balik punya..tapi kalo x seperti asal tu tak tau laa kan..hakhak.
Pastu tengok resepi harus peram 3-4 jam..memang sedia maklum laa kek nih kena peram dulu sebelum dibakar kan,untuk hasilkan lubang2/liang2 dalam kek tu..
Aku pikir punya pikir,nak buat ke taknak..nak buat ke taknak..dengan hati nekad tu aku gi hanguskan gula...pastu cairkan mentega..pastu pasang nawaitu,kalau sempat,sempat laa..kalau idak..bukan rezeki arini kot..
Dipendekkan cerita..tetiba dah kul 10 pagi..terus laa aku godek2 kek tu..n mula memerap dalam kul 10.10 pagi..
Selepas 2 jam perap tu aku bakar jer..berserah jer jadi atau tak..

Pertama kali laa dalam hidup aku yang masih remaja nih buat kek sarang semut haa..sebelum ni aku tumpang makan jer yang biras aku buat masa hari raya, sebab kat umah ni memang tak berapa layan..

Jadi gini laa hasilnya..

Menjadi laa jugak sarang nya tu walaupun peram 2 jam aje..kalau peram lama lagi mesti sarang tu lagi cantik kot..Sebelum potong tu,aku sempat sejukkan jugak kejap...tapi masa aku potong tu masih panas2,pastu buh dalam bekas..jadi bekal dalam perjalanan nak ke sibu tu..heee

Ambik gambar pun main zass zass jer sebab tetiba cik abang balik awal tengok2 tak siap lagi..aik cik abang...kan janji siap kul 2..dah tu balik kul 1.30..of coz laa bini awak ni tak siap lagi..mana taknya,masa tengok kek ni dibakar,teruja jer..minit ke 25-30 gitu tengah2 kek tu kelihatan naik,macam menggelegak jer..aku dah agak ia sedang membina sarang..muehehe..seronok makcik duk sekodeng depan pintu oven..panas2 oven tu pun tak terasa sangat..Hishh..benda pestaim mau tak seronok ko..

Jadi korang yang tak pernah buat lagi kek nih,tak reti2 lagi nak mencuba??ahak..yang gigil paler lutut nak pecahkan 5 biji telur nak buat kek lapis sarawak,meh try buat kek gula hangus lak..hehe..haa...resepi nih asalnya dari arwah ibu kak nor tau..nak tahu sejarahnya gi baca SINI

Kek nih sedapppp tauu..lembut lak tuu..harus cuba sebab best!

Kak Nor,nak kongsi resepi kat sini pulak yer..adik akak ni buat cam akak cuma tang telo tu adik akak ni tambah seketul lagi..ngee..Terima kasih buat kak nor yang sudi berkongsi resepi arwah ibunya dan terima kasih gak kat Che Mat Gebu .. sebab aku bakar ikut tips yang dikongsi oleh kak nor dari mat gebu..tq2

KEK GULA HANGUS
(resipi asal arwah emak K.Nor)

1 tin kecil butter (250gm) ~ boleh gunakan 1 ketul/bar butter
12 bj telur ayam
1/2 cawan susu pekat manis
4 cawan gula
2 cawan air
2 1/2 cawan tepung gandum ~ ayak
4 sudu kecil soda bikarbonat


Yg ni versi K.Nor yg dah diedit sbb nak buat dlm portion yg sikit. Hasilnya spt dlm gambar di SINI.
(aku ikut buat separuh adunan ni jugak)

125gm butter
4 bj telur A > hasue guna 5 biji telur
1/4 cawan susu pekat manis
1 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 1/4 cawan gula
2 sudu kecil soda bikarbonat
hasue tambah esen vanila

Cara2:
Cairkan butter dan biarkan sejuk.
Goreng gula hingga hancur dan masukkan 2 cawan air. Kacau hingga sebati dan cair. Biarkan sejuk.
Telur dikacau hingga cair (jgn dipukul) dan masukkan susu. Kacau hingga sebati.
Masukkan butter cair, tepung gandum (yg diayak bersama dgn soda bikarbonat) dan gula hangus kedalam adunan telur.
Kacau hingga sebati dan tapiskan.
Tuang ke dalam loyang (7" x 7") yg dah digriskan dan dialas dgn baking paper.
Peram selama 3 - 4 jam (lagi lama lagi elok utk menghasilkan lubang2 yg lebih banyak)
Bakar dlm oven yg dah panaskan 170 - 180C lebih kurang 40 - 45 min atau sehingga masak.

* perlu hati2 masa menuang air kedalam gula yg tengah panas dan masa mengacaunya ya.. bubbling tu boleh mencederakan kalau tak berhati2..


Nota tambahan dari kak nor:
Berdasarkan pd eksperiman yg dah berjaya CMGebu buat, kek ni perlu dibakar dgn menggunakan api bawah sahaja utk tempoh 35 min pertama, lepas tu baru la di on kan api atas dan teruskan proses membakar lebih kurang 10 min lagi ya. Test dgn lidi, utk pastikan kek telah pun cukup masak. Suhu yg digunakan 165 - 175C.

Potong laa dari mana2 bahagian pun..pasti akan kelihatan jelas sarang kek sarang semut tu nanti..ni semut api nyer sarang..atau omputih kata fire ant's nest cake..muahahaha..gasakk..

Oklah,nak sambung menyibukkan diri lagi nih..hehe
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

48 Komen Di Sini:

FRANCHISE-NETWORK said... [Reply to comment]

terliur sue..!!

izahdaut said... [Reply to comment]

ala orang dah berjaman dah try kek gula hangus kak nor nehh.. * ayat eksen sambil telan air liur ..haahaha..

aku baru je nak try resepi kat blog kak ummi tu pulak. hehe.. cantik menjadi sarang nyer tu. eh kawan aku panggil sarang anai2..kek busut la tu kan

HaSue said... [Reply to comment]

@penaGlow
penggemar kek srg semut ek?gi godek2 sana!sedapp woh..hihi

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
dah berjaman dah try ek?aku ni kire ketinggalan jaman la..?umo ko dah berapa abad nih mek jah? aku kn masih remaja lg..<-ayat org x pueh ati..muekeke

ko try laa mana2..dapat kat aku separuh loyang aku setuju jer..wpun kek busut namanya..hehe..kalo kek busut mau membusung laa kek tu karang

LiNa_Pg said... [Reply to comment]

sian kat semut tu..abes sarang depa kena angkut pi Mukah..hik3..cantik n sedap kek mu itew

Mas said... [Reply to comment]

sue, aku dah berkurun simpan resepi kak nor ni...tak buat2 lagi...
ke aku dah buat , lupa lak sebab aku pernah buat sekali kek ni...lama dah...lupa lak resepi sapa....
nanti aku check balik...yg tu pun ok gak menjadi sebab masa tu aku pun first time buat macam kau juga......

wehh,...lama dah aku tak makan kek ni..kena buat lagi nanti...kau ni memang pandai menggoda aku...

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue, menjadi dgn jayanya kek sarang semut sue tu, dulu2 akk ada gak buat kek ni, tapi sarangnya kurang berjaya, rasa sedap lh.

pas ni boleh ikut resepi sue pulak

HaSue said... [Reply to comment]

@lina_pg
nasib sang semut laa kak..sarang dorg bukan je kena angkut,tp jadi makanan lak..hahaha

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
aku rasa ko nih bukan takat makan kek nya aje kot mas..dengan semut2 sekali ke ko telan sampai ko lupa resepi sapa ko try tu?ekekeke...
nanti ko leh try resepi nih kalo belum..best2..

aku ada gak resepi versi sarawak..tmbh browning sugar nk tmbh kaler lg itam..tp mana tah aku simpan..jadi ko gak kot,termakan semut dlm sarang tuh..haha

HaSue said... [Reply to comment]

@Kak Rosaliza
waalaikumussalam kak..leh laa cuba resepi kak nor nih pulak kak..insyaallah jadik..kalo perap lama sikit mungkin lagi byk lobang2 kot..hehe

Sofea said... [Reply to comment]

sue..patut la semut2 lari ke rmh akak, rupanya sue bakar sarang semut erkk..cantik la kek tu..!

Yat Maria said... [Reply to comment]

Salam Hasue

ishhh cantek sarang kek tu...berkenan akak..sampai la ni pon akak lum buat lagi..

K.Nor said... [Reply to comment]

sue!! rindu!!.. masuk2 jer blog, terjah tingkap nampak kek gula hangus.. ingat nk dtg ngendeng rupanya amik kat dapur akak ya.. mekasih sudi try resipi arwah mak k.nor ni.. cantik tu sue.. dah menjadi sarang anak2 tu.. hihhi

Bee said... [Reply to comment]

sedap3x, sib baik dah try tp ikut resepi lain...:)

nOOrsha said... [Reply to comment]

sue!~ aku suke tau kek sarang semot ni.. mak aku qajen buat ni dulu.. tp mak aku kate die x peram kek ni, trus je masuk aben.... tak kompiden aku nak wat gitu...mak aku kate jadi jugak sarangnye kalu x peram...tp aku tak kompiden, aku pnh wat beberapa kali, mmg aku suke kek ni..bak sini sket, 5tuko ngan cekelat kek..ehehe

Wanieyra said... [Reply to comment]

memang menjadi betul sarang tu....tapi hati2 tau, nantikan tebuan teringin nak gi ngap kat situ kan

HaSue said... [Reply to comment]

@Sofea
haha..umah akak byk semut ek?sibbaik lebah x gi sana gak kan..hihi..tq kak

HaSue said... [Reply to comment]

@Yat Maria
waalaikumussalam kak..
sibbaik tekak ngengada je aritu..kalo x smpai laa ni x terbuat gak..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@K.Nor
akakkk!dah balik yerr..hihi...rindu akak gakk...gi selongkar dapo masa akak xde kat umah..hihi..mekasih share resepi mabeles ni kak..pestaim try pun dah bersarang semut kat situ..syok betul tengok masa dbakar

HaSue said... [Reply to comment]

@Bee
bak kate kak nor,janji x bantat kan kak B..hehe..

HaSue said... [Reply to comment]

@nOOrsha
menjadik gak ek kalo x peram?nak gak try tuh sha..nanti ko share laa resepi mak ko lak..yg ko x kmpiden tu ko dah try ke lum?hihi..
aku bg ko sepotong jelah yer..ko bg aku seloyang kek coklat tu udah ler..aku x berkire sgt ngan besan sndirik nih..muekeke

HaSue said... [Reply to comment]

@Wanieyra
haa..kalo ader tebuan nanti kite pakat2 suh dier buat sarang beso2 lg..hihi

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply to comment]

banyak akak jumpa resepi kek gula hangus yg kena peram berjam2.. belum pernah cuba lagi sebab selalu terbantut bila fikir nak kena tunggu berjam2 baru boleh bakar.. hehe.. selalu akak buat guna resepi dari SIL tak perlu peram lepas bancuh terus je bakar.. tapi tetap ada sarangnya berlubang2 gitu.. rasa pun maintain sedap..

azy said... [Reply to comment]

selalu makan yang makcik2 saya buat je..teringin nk try sendiri..nantilah kalau rajin atau lepas berpantang hehe..

apa2 pun cantik je sarang K.sue ^^

Lilyrose said... [Reply to comment]

Saya suke sangat2 kek ni.. tapi kalau buat tak jadi sarang sgt.. but never give up to try.. kali ni saya nak try K. sue punya resepi plak.. harap2 menjadi..

Unknown said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
lynnsg said... [Reply to comment]

Sue terliur tgk kek nie..mmg dah lama cari resepi nie.minta izin ya copy resepi harap menjadi la klau membuatnya. Takut gak nak uat nie, takut tak menjadi mcm sue punya cantik sarang2 tu.

Anonymous said... [Reply to comment]

Salam kak sue..

Semlm sy dah ikut resepi kek sarang semut ni..mmg jd dan sgt sedap...tq...cuma sy ubah skit..mcm MIL buat...masukkan air gula tu masa panas2 n telur dan susu pkt tu sy pukul gn mixer dlm 2 minit...ape2 pon...bhn2semua mmg dah ckp gn resepi yg akak bg..:-)

Anonymous said... [Reply to comment]

sy x pernah bt kek ni p sy suka mkn..so, nak tanya kek tu kena peram letak kt luar or dlm peti ais??

Unknown said... [Reply to comment]

sy dh cuba .tp sy kukus sbb xda tpt bakar.memang sedap.lain kali nk buat lagi:)

Anonymous said... [Reply to comment]

sblm campur smua bahan...mmg kene tggu sejuk dulu ke?

no name said... [Reply to comment]

bukan ke itu kek apam gula hangus

Unknown said... [Reply to comment]

nak tnya.....telur gune gred ape ye?

Unknown said... [Reply to comment]

di perap dlm esbox ya

Unknown said... [Reply to comment]

assalamualaikum.. nak tanya nich.. telur tuh kena mixer sampai kembang atau cuma di kacau jerr..... truss di perap tu masuk dalam esbox ke

Anonymous said... [Reply to comment]

em sedapnya nak cuba buat mtk izin salin resepi

Unknown said... [Reply to comment]

Salam,,kak,, gune 2cwn or 1cwn air sbnrnya ea?

HaSue said... [Reply to comment]

Salam buat semua yg tinggalkan komen di sini.. Maaf lmbt reply ye.
> Adunan perlu diperam pada suhu bilik sahaja..tak perlu letak dlm peti ais. Biasanya kek atau kuih muih yg diperam mmg akan ltk suhu bilik dlm bks tertutup kecuali dlm resepi kata simpan dlm pt ais.

>sebaiknya guna telur gred A..kalau takde,gred B pun ok...kalo takde jugak..gunalah gred C dan tambah satu biji pun ok jugak.insyaallah jadi..

>Telur tidak perlu dipukul dgn mixer,cuma kacau je guna handwhisk atau senduk

Selamat mencuba.. :-)

miz miera jeehah said... [Reply to comment]

salam kak...sy tgh bakar kek tu pakai resepi akak ni..berdebo2 nk tgk hasil..adunan die mmg cair ea kak??de effect tak klo letak sket je susu pekat??sbb tgk de resepi lain ltak smpai 1 cwn susu pekat..tak sabar nk tgu kek siap..nak komen juga dlu..haha...

btw, tq for the recipe..

HaSue said... [Reply to comment]

@miz miera jeehah
w'kumsalam..
So camna hasilnya tu? Akak lak berdebar2 nak tau ni..saje je laa ngade2 nak berdebar gak kan..hehe... a'aa,adunannya mmg cair...tak mcm kek biasa.. mcm kek coklat super moist gitu... eh dah lama x buat kek srg semut..nak buat gak laa nanti.hee

Unknown said... [Reply to comment]

salam kak,,nk tny la,cwan tu nk gne bsar mne..mgkn ke cwan teh tu?bb sy tkut cwan yg sy gne kn x sme dan akn jd x seimbang gan tlur tu,,

Unknown said... [Reply to comment]

Salam kak, saya da cuba da kek ni memang sedap sangat. Sy ni mmg peminat kek gula hangus ni. Sy buat portion yg sikit tapi x cukup pula. Apalagi sy terus la tambah buat sebijik lagi. Slama ni tau beli n makan. Skrg da kawin blaja la buat makanan favourite sendiri. senang x susah pun. :-) thnks kak nor kongsi resepi!

pinksakura said... [Reply to comment]

boleh ke kalo nak kukus? tq

keluarga bahagia said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
keluarga bahagia said... [Reply to comment]

dah lama teringin nak makan...tq share resepi nanti boleh buat. saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://umiwarham.blogspot.com/

mhyie Minggu said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
mhyie Minggu said... [Reply to comment]

Kak tumpang tanya, kenapa Sy buat selalu jadi kek span??

hadijahmisran said... [Reply to comment]

Sedapnyer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...