Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Tuesday, April 26, 2011

Ikan Baung Masak Kunyit.

Dah lama tak makan ikan sungai.. Nih laa hasil sungai yang dihajati cik abang hujung minggu lepas..
Baung kali nih bukan seperti ikan baung yang ada kat sungai2 biasa kitorang makan..tapi ikan nih asalnya dari hulu sungai nun di Bakun..
Nak pergi ke sana dah makan masa berjam2. Semalaman jugak laa kena tinggal semata2 nak merasa ikan nih aritu kan..huu..
Empangan bakun tuh tak siap2 lagi..entah bila la nak siap gamaknya.. gerun aku tengok video kat hp beliau aritu..luas beno ler kolamnya..eh,empangannya..siap ada ombak2 kecil sebab masa tu agak berangin..tapi dorang bukan projek kat situ,kat sungai sebelah empangan tu kot..aku pun tak berapa jelas..tak boleh harap tul kan.haha

Ikan kat situ,Cik abg kata rasanya sedap dari ikan sungai biasa...aku makan gak,memang rasanya lemak2 semulajadi gitu..isi manisnya berbeza sikit dari baung sungai biasa.
Sebagai penggemar ikan sungai,beliau lebih tahu..aku rasa macam nak makan cheesecake pun ada nih..eh,lari tajuk lak.heh..

Ada sekor tu..besor yang amat..lum siang lagi..masuk bulat2 dalam freezer. Harus tunggu mood rajin yang kencang untuk menyiang ikan sebesar itu.. sebab tu kalau beli ikan beso2 kat pasar,dah siap2 suruh potong2 sekali..
Kalau hasil pancingan atau pukat sendiri nih takkan nak suh orang pasar tolong siangkan kan..
Selain ikan baung nih ada gak ikan apa ntah kenamanya aku lum khatam lagi nama2 ikan nih..lagi2 ikan sungai,rupa iras2..tapi nama lain. Patut laa kat sekolah atau tempat kerja biasanya manusia pakai tag nama.heh.

Katanya sekarang ni selera dia nak makan masak kunyit jer laa..kari tak moh..kicap tak moh.. goreng pun tak moh..alahai..layankan aje laa kan. laki sapa jugak..ahaks..Lagipun,nak masak pun senang,sedap pun sedapp..takyah lauk lain dah..

Ada ke antara korang yang tak reti atau tak pernah makan ikan sungai? Rugi tuuu..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

22 Komen Di Sini:

cik cek said... [Reply to comment]

Salam sue....

emmm..sedapnya...ikan baung ni masak lomak cili api pun sedap ni...makan ngan nasi panas...Wow!

HaSue said... [Reply to comment]

@cik cek
betul3x(angguk2 ala2 upin ipin)..pedas2 tu yg buat x sedar diri nak tmbh nasik tuh kak..hihi

~K Ham~ said... [Reply to comment]

As salam..kalo dekat dgn muka xmalu kak ham dtg mengendeng....ikan sungai peberet kak ham tau....terliur dah ni....sedapppp..

Mas said... [Reply to comment]

sedapp sue ikan baung...
peberet aku tu..
selalu makan klu balik rumah mak mertua aku...

Deliah's Deli said... [Reply to comment]

susah nk dpt baung kat sini.cam rasa nk lari pi sana mkn sama2 plak :)

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, dah lama akk tak mkn ikan baung ni, dulu masa kecil2 ada gak akk pancing kat ank sungai, rupanya ham[pir sama ngan ikn kelikn sue, cume kaler bdn tu mcm merah2 sikit, ye ke.

Akk ni peminat ikn sungai sue beshhhh je tgk ikan baung masak kunyit tu..kalo msk tempoyak pasti besttt ni

anymz said... [Reply to comment]

wey,sue,,meh anta ke sini ikan baung satu mangkuk beso punya..sudah lama betul akak tak makan ikan baung..dah lupa dah ni mcm mana rasa ikan baung..hahah

CT Delima said... [Reply to comment]

Ha Sue... kak ct tak pernah makan ikan sungai, jadi tak tahu mcmana rasanya.. hihi. Memang jakun lah ni, harap sue tolong makan tuk kak ct jer lah eh. Bila dah kenyang nanti anto sedawa kat rumah akak jer.. hahaha

tun_telani said... [Reply to comment]

kak sue.. ni peberet famili my laling nih.. kalau anak2 dia blk, mama in law tun mmg kompom masak nih.. tun ni xleh telan lgsg ikan sungai nih.. hanyir dia.. fuuuhhh, melekat 3-4jam pun x hilang lg. kalau ikan keli goreng tu je yg mkn. hehe.. nnti kalau enchik hasben ckp nk mkn ni, mmg wat2 xdgr nih.. haha

HaSue said... [Reply to comment]

@~K Ham~
waalaikumussalam..ala,jauh2 ni pun apa salahnya kalo nk dtg ngendeng kak ham..bg kenyang mate jelah kan..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
peberet ko yer mas? biasa masak apa mas?

HaSue said... [Reply to comment]

@Deliah's Deli
baung dah semakin pupus kat sana kot del?hehe..meh berlari2 anak ke sini ;D

HaSue said... [Reply to comment]

@Kak Rosaliza
w'kumslm kak..hmpir2 sama,tp x sama laa...yg sama misai dier je kot..hehe..

bila akk sebut cmpur tmpoyak nih terasa2 lak kat tekak..mesti sedap laa kak..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@anymz
tu mlampau laa tuh kak nim..sampai leh lupe rasa ikan baung nih..haha..atau adakah itu tanda2 awal org yg semakin..err..err.. hakhak..larikk2

HaSue said... [Reply to comment]

@CT Delima
hah..kak ct nih lg dasyat,x prnh merasa ye kak?isinyer sedap jer,manis2 gitu..hehe.. nanti sendawa beso2..hee

HaSue said... [Reply to comment]

@tun telani
tun..ms masak ikan nih td akk terbyg je mesti tun x reti mkn..rupanya betul yr.hehe

ehh..ikan nih x hanyir la tun..keli lg hanyir dari beliau..ni kalo cuci n rendam kejap ngan air limau kasturi dah hilang lendir n bau hanyirnya..
agaknya tengok sungai gak kot?
rugi tun x mkn ikan fresh gini..khasiat byk neh.org kate laa..hehe

ALoNa CintamaniszLite said... [Reply to comment]

Sue; baung ni kalo masak tempoyak lg sedap tau dari ikan patin..tp ntah naper..ikan patinnnn tu jgk ler yg dorang sanggup nak beli mahai2..huhu..

IdaShazana said... [Reply to comment]

klu masak tempoyak, memang terangkat. kesedapan isi tak terkata, tau2 mata je yg juling

izahdaut said... [Reply to comment]

ko napa sue nak makan cheese kek lak.. dan kenapa selera laki ko nak makan masak kunyit je.. ngidam ada isi ke? haha

aku tak makan ikan sungai2 ni... eeee * ayat org jeles!!

HaSue said... [Reply to comment]

@ALoNa CintamaniszLite
sy rasa mesti sebab ikan patin lebih femes..hehe..

HaSue said... [Reply to comment]

@IdaShazana
lepas tu mesti nampak ikan dalam 2 mangkuk..hihih

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
biasa laa..pembawakan budak..eh!pembawakan perutt..hahaha..

ko memang x reti kan kan..ko reti mkn sosej jer..hahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...