Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, April 11, 2011

Kuih Dan Bubur Kacang Hijau wif Durian

Assalamualaikum.. :)

Dah senyum lum hari ni?Ngah merajuk ngan seseorang ke? Tu ngengada laa tuh..hihi.. merajuk pun jangan lelama yer..nanti orang nak pujuk pun mudah fedup dibuatnya..
nak merajuk bukan tak boleh,kata orang,merajuk pada yang sudi..
Maksudnya kalau kita merajuk tapi dia buat2 tak reti tu..tak sudi laa tu..kan kan..atau dalam bahasa pahitnya,dia tak kuasa nak layan..wat masa tu laa kot...ngahaha..
Orang lelaki pun pandai merajuk ko..abiss,korang ingat lelaki macho tak pandai merajuk ke?comel jek lelaki merajuk nih..lagi2 kalau jenis senang nak pujuk..ahaks ;P

Dah cerita pasal tu,kite cerita pasal menu yang berasaskan kacang hijau nih lak..cik abang aku tuh,sejak kebelakangan nih memang tak layan sangat kuih muih lain..asyik request kuih nih je hah..aku tertunggu2 gak dia request mende lain..tapi lum gak..'musim' kacang hijau lum abis laa tu..huhu..
Kek2 yang aku buat lately dia makan gak,cuma takde laa beria sangat cam makan kuih nih.. :D

Aku rebus kacang hijau tu skali harung,pastu i divide by 2..ahaks.. bahagikan sedikit jer sebab nak buat bubur tu sikit laa..yang tinggal tadi tu dibiarkan kering dan dijadikan inti kuih kasturi atau kuih kacang hijau..atau kuih rengas..apa2 ajalah namanya yer..hehe..
untuk resepi penuh kuih nih termasuk cara buat inti,leh rujuk kat SINI,kalau nak tambah kelapa parut pun boleh,yer..aku tak letak sebab cik abang tak suke...

Nih menu malam semalam yer puan2 n tuan2..dah abis tiada berbaki.. ;)

Posing ala kadar sebelum ditamatkan riwayatnya.ehe..

Menu kedua,al-maklum,stok durian ada lagi kan..dah abis stok kang,pepandai laa bawa diri meroyan bila tengok dapur orang lain tayang doyan.. :P

Bila buat bubur ngan kacang ijau nih..memang asyik lak makan..kitorang biasa makan bubur2 nih buh susu sejat n sedikit susu pekat masa nak makan tu..jadi masa masak tu pepandai laa adjust gulanya.. ;)


Isi durian tu masak lama sedikit baru sedap..dah nak tercerai dari bijinya tuh haa..baru senada seirama je ngan kacang hijau tu.. ni kalau makan sejuk pun layannnn..biasa orang guna gula melaka..aku buh gula biasa je..kadang2 buh gula melaka juga..

Stok durian ada lagi tuh..ntah apa kejadiannya nanti..hehehe..




Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

11 Komen Di Sini:

mrs.spicy said... [Reply to comment]

wah..telan liur tengok kuih kasturi tu. my feveret~

Sheila Shafeareen said... [Reply to comment]

Salam..ada bubur kacang nyam nyam
mmg le sdp letak durian...ada blance buat sekerim m'sia...pasti sodap...
nak tompang rasa semangkuk lehhhhh

Mas said... [Reply to comment]

tutup mata sebelah...
aku buat bubur doyan jerk....he..he..

izahdaut said... [Reply to comment]

auuww what the smell..
muekekekee..
aku ada skeet lagi doyan dalam peti ais tu, ingat nak wat kek la.cam best jee.tapi kalau tak best aku gak yang kena ngabisnya time2 jiwang hidup sesorang ni kan.ah..

HaSue said... [Reply to comment]

@mrs.spicy
telan byk2 sket yer..nak bagi kuih pun ,kuih dah abis..ehee

HaSue said... [Reply to comment]

@Sheila Shafeareen
wkumsalam..akak dah abis pantang lom nih?udah2..kalo lom abis pantang,gi wat bubur lada hitam sana..lada hitam yg masih bulat2 tu tau..buh santan sket..kot2 sedap..haha.ampunnn

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
sibbaik ko tutup sblh mata je kali nih mas..hehe..meh tuka2 mangkuk..aku nak duyan lebih okeh

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
haha..nasib badan laa kan kalo kena abiskan sendiri..sbb tu aku rela buat menu ulang tyg asalkan ada yg makan beria..huhuh..

nanti ko buat kek tuh anto ke sini yer

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, sedapnya bubur nga durian tu. akk suka mkn yg ada durian, tp anak2 tak mkn, kalo durian je mmg layan n suka sangat, msk kat bubur, bau busuk huhuhu

akk dah pindah semlm duk umah kecik tepi umah sue, akk sorang je cukup la semangkuk hihihi

Chik Mimi said... [Reply to comment]

hohohoho sue menggoda pulak tu ngan doyan sana sini tayang doyan ,bilala doyan Png nak luruh ye

Nieza said... [Reply to comment]

uishhh sedapnya kuih tu...ada bubur doyan lak tu...adehhh saja jer wat org jauh ni terliur...jap nk pi cari doyan gak ler..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...