Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, May 28, 2009

Maruku Bijan

Besttt2...akhirnya,terlaksana juga impian nak buat maruku sendiri..
Siap request resepi maruku kat Kak fida myR..
Yang bestnya,dia pun ada resepi nih n sudi nak berkongsi..
Berapa bulan dah masuk resepi kite lom dapat acuan gak..
Dah dapat acuan,beli bahan2 selalu tercicir lak..
Maklum laa,1st time mmg x suka derhaka2 resepi orang nih..takut apa yg empunya resepi cuba sampaikan x kesampaian..ahahak..kecuali darurat,itu dimaafkan..dan pastinya bukan bahan yg major laa..kang bleh mengubah rasa pulak kan!

Berbalik kepada maruku nih,projek lewat petang semalam..
Kak fida ader bg contoh acuan tu,guna acuan bintang yg berlubang 1?
Aku duk telek2,tekan2..doh x moh kuar..adehhh...
Sengsara laa minachi2 bikin ini kuih..hahak
Dah rasa x sanggup2 tuh aku belek2 lak acuan yang ader..
Ader lagi satu acuan bintang tp 3 mata..lubang pun besar sikit..
So,dah tukar tuh,tekan ler...
TEN TENENNNNGGG...(sound effect doh keluar)

Lancar sikit dari tadi n sekali lagi tersengih(tadinya dah sengih masa buat cendol kan)-iyerr2...jakun pun jakun laaa
Rupanya jenis acuan tak sama maa..yg nih lg cepat banyak..
Automatik jer kuar sekaligus dan bleh dibentuk..
Walaupun x santek,tp for beginner daku berbangga pada diriku sendiri..
Terbayang dah cik abg puji balik nih karang(ntah orang nak puji ke idak)hahak
Cuma lenkali nak tambah garam lagi skit..
Dan airnya tuh saspen gak tau,memula nak tuang sumer skali,
Sibbaik refer resepi balik..rupanya tak guna semua..huhu...


Pastu,dah beberapa kali goreng,doh selebihnya kite try warnakan kuning..tuh pasal cam ader 2 warna.hehee..

Jom Semak Resepi kak fida nih..Thanks banyakkkk2 kat kak fida..Sedappp dan rangup..kak fida,kalo akak ader jenguk sini,tinggalkan laa komen yer kak..heee

* 300 g tepung beras (cap gajah)=(3 cwn rata)
* 300 g tepung pulut = (3 cwn rata)
* 185 g mentega = (3/4 buku + 1 sb rata)
* 25 g jintan putih/halus = (4 sb rata )
* 100 g bijan = (10 sb rata)
* 1 sk serbuk lada putih
* 1-2 sk serbuk cili
* 750 ml air dicampur 1/2 sk garam
* minyak masak secukupnya untuk goreng terendam
* acuan maruku yang berbunga bintang

Cara-cara:
  1. Di dalam sebuah bekas yang besar,gaul rata tepung2,mentega,jintan,bijan,serbuk lada dan serbuk cili hingga menjadi abuk roti.
  2. Buatkan lubang di tengah2 dan tuangkan campuran air garam sedikit2 sambil diuli hingga menjadi adunan doh yang lembut dan tak melekit,supaya mudah ditekan apabila menggoreng.(air garam dlm adunan tk pernah habis klau akak buat maruku ni,gunakan setakat doh lembut...dah ok)
  3. Panaskan minyak di dalam kuali.Bubuh secukup adunan di dalam acuan dan tekan adunan mengikut lingkaran bulat terus ke dalam kuali.Biarkan seketika dan balikkan dan goreng hingga perang.
  4. Atau dgn cara yg lagi satu...tekan adunan lingkaran bulat di atas piring dahulu...
  5. Balikkan di atas tapak tangan dan perlahan2 masukkan ke dalam kuali dan goreng hingga masak keperangan.
  6. Angkat maruku dan toskan di atas kertas serap minyak dan sejukkan dan simpan di dalam bekas kedap udara.
  7. Contoh acuan ada di glossary myr,klik sini atau boleh jugak guna acuan atau penerap kuih atau menggunakan piping bag pastikan guna nozle bintang jugak...
  8. Doh boleh juga dipicit terus kedalam minyak panas...tapi mesti berhati2...
Resepi asal boleh klik Sini
Siap dengan cara2 membuat bergambar lg..

Dah siap stok untuk cik abang ku kunyah balik nanti..hihii.. :P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 Komen Di Sini:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...