Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, May 28, 2009

Cendol Pandan Hoen Kwee

Ini projek tgh hari semalam..
Mulanya nak buat maruku,tp tengok bhn2 nak buat cendol nih ade,
cara membuat pula senang..so try la dulu..x pasal2 maruku kena langkah bendul..ehee
Tersengih sorang2 tengok hasilnya..sebab x sangka yg membuat tu daku sendiriii..hihi
1st time guna acuan nih..tujuan beli acuan nak buat maruku kak fida tu haa..
Layan cendol nih dulu..masih bertapa dalam esbox..x sempat diperlakukan apa2 lg.hehe..
Tengok hijaunya tuh..aku kompius!ingatkn hijau@kuning..rupanya kena guna dua2 kaler baru lawa kot..hehe


Nih laa acuan yg daku guna..
Menurut k fida,yg lubang bintang utk maruku,
Yang lubang bulat byk2 tuh yg dgunakn utk membuat cendol

Thanks to Kak Fida

nih resepi Cendol Pandan Hoen Kwee

Bahan-bahan ( semangkuk )

  • 40 g tepong hoen kwee
  • 320 g air pandan
  • 1/2 sk garam
  • 1 sk air kapur
  • pewarna hijau dan kuning
  • acuan cendol atau acuan muruku

Cara-cara

  1. Satukan tepong,air pandan,garam,air kapur dan pewarna hijau dan kuning secukupnya di dlm kuali atau periuk besar dan masak hingga pekat dan licin adunannya.Kacau sentiasa supaya adunan tak melekat pd dasar periuk/kuali.
  2. Sediakan secukup air sejuk dr peti ais di dalam mangkuk.Bubuh adunan di dlm acuan dan tekan hingga cendol jatuh ke dlm air sejuk tadi.
  3. Tambah air daun pandan ke dlm air rendaman cendol jika suka utk mengekalkan warna dan kewangian pd cendol walaupon telah disimpan beberapa hari di dalam peti ais.
  4. contoh acuan ade di SINI
Resepi asal juga boleh klik sini
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 Komen Di Sini:

~~ciklinn~~ said... [Reply to comment]

sedappnyer nak2 panas camni...

"dik bungkuskan akak 2 yer ais lebeh cendol lebih yer..."

HaSue said... [Reply to comment]

err..nak cendol susu?cendol abc?cendol kacang?nak cendol ape kak?
Sumer takde..cendol kosong jer nih..ekeke :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...