Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, July 28, 2011

Bubur Kacang Merah..menu enak dimakan sejuk atau suam!

Assalamualaikum..
Tak jawab dosa.hehe..
Bertemu kembali di pagi Khamis yang cerah ini. Dah Khamis rupanya yer..pagi2 lagi aku dah konfius ngan si kakak tadi cakap ari ni ari Rabu.hahaha...pastu dia kata hari Khamis la,dia ada PJ..pastu baru aku ingat semalam ramai blogger buat entri wordless tu. A'aa ek,dah Khamis...ingatkan baru Rabu. Ahad ni nak neropong bulan dah kann..mudah2an kita diberi peluang bertemu dengan Ramadhan nanti..aminn..

Kepada kawan2 yang bertanya khabar Zhariff n Yana tu alhamdulillah,mereka dah ok sekarang ni..cuma ada laa selsema tu lagi sikit2..patutnya Zhariff gi klinik semalam,tapi memandangkan dia tak berapa sihat..aku ingat nak bawa next week je..bawa gi klinik pun bukan leh cucuk kang..suka2 aku je ubah tarikh..huhu

Cerita pasal menu yang ditayangkan kat bawah ni.
Nih antara bubur paaalinggg best dan sedappp bagi kami...aku n suami laa tu..anak2 ni bermusim.Kadang2 suka sangat..kadang2 makan gitu2 jer.
Korang pernah tak masak bubur kacang merah sendiri?

Kacang merah ni lebih sedap dari kacang hijau..cuma kalau kacang merah ni perlu rebus lama sedikit berbanding kacang hijau..
Biasa memang orang akan rendam dulu semalaman, tapi aku biasa rebus terus je..sebab aku dah test dulu2..masa merebusnya tu tak jauh beza jugak..
Bukan apa,kalo nak rendam dulu tu macam lamaa je lagi nak buat..kang rendam punya rendam,lupa lak buat..atau malas..atau sibuk ke kan..haha..alasan!
Stail aku nih,nak makan masa tu,masa tu jugak rebusnya..sonang!ngee~

Tapiiii..bila merebus atau memasak kekacang nak jadikan bubur atau puding atau bingka atau apa jua jenis kuih muih nih,HARUSLAH kacang tu dah masak semasak2nya... Maksud aku tu biar takde langsung yang keras dah..sikit pun tak boleh!*dengan nada tegas. heh :D
Aku tak pernah try lagi guna pressure cooker..ada sapa2 penah try tak? Rasanya harus rendam dulu semalaman laa kot baru rebus.hehe..

Untuk resepi, sama juga macam nak buat bubur kacang hijau..

Rebus kacang merah ni(dalam 300g) dengan air sampai empuk(pastikan betul2 empuk n lembut tau). Kalau belum lembut,tambah air lagi..dan begitu laa seterusnya sampai benar2 lembut..dalam sejam lebih sket dah lembut..
Lepas tu masukkan sagu yang sudah direndam(agar mudah masak/jernih).
Dah sagu jernih,masukkan gula secukupnya.
Masukkan santan pekat..aku guna santan kotak je..ehe..tambah air dalam bubur jika terlalu pekat.
Lepas tu masukkan garam...jangan banyak2 macam nak buat gulai lak..ni saja nak bagi lemak santan tu timbul jer..
Lepas tu sebatikan rasa..SIAP!

Oh ye,aku buh gula tu tak secukup rasa,sekadar ada rasa jer sebab nak makan bubur kacang merah ni dengan sedikit susu pekat n susu cair.. ;)

Nih versi malas naip resepi n nyukat bahan2 laa..hahaha..nanti la bila2 masa terrrajin aku edit balik..

Kalau kacang tu tak masak sepenuhnya,ataupun masih keras sikit2 lagi tu amatlah menyepoilkan(hancus bahasa) masakan bubur tu..aku memang trauma sikit la kalo termakan kacang yang masih belum lembut sepenuhnya..spoil habis la nak menghayati bubur kacang atau kuih muih yang berasaskan kacang tu kang..cerewet kan aku nih..

Korang macam mana? Tak kisah ye kacang yang masih keras sikit2 tu..?ehe..


Tuangkan susu cair n sedikit susu pekat ketika menghidang. Tambahkan ketulan ais atau ais kisar untuk menikmatinya ala2 AIS KACANG...nyummmm2..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

22 Komen Di Sini:

cik cek said... [Reply to comment]

Sue...kak cek dtg bwk Waffle bread tuna sandwich ni...leh la kita bekpas sesama...tak penah lagi makan bubur kacang merah..jakun lagi kak cek ni...tak pe la..dah dtg ni ...leh gak merasanya kan Sue...kan..kan...Wah! air kopi pun dah terhidang...cam tau2 je kak cek nak singgah...he he he..:)

Sofea said... [Reply to comment]

Sue..akak dtg nak rasa bubur kacang merah..nak yg suam ye ;)

HaSue said... [Reply to comment]

@cik cek
wahh sedapnya waffle kak cek nih..bawak sekeping je ke td kak?ehe.. *wat muke x malu

yeke x penah makan bubur kcg merah ni kak?uii sedap ni...rasanya lg sdp dr kcg hijau!lg lemak2 gitu..hehe..

aa..jemput laa minum kopi tu..kopin sejuk,yg semalam punya x abis..ehee..x elok mmbazir katekn

HaSue said... [Reply to comment]

@Sofea
nak yg suam ye kak? sy tmbh air panas jelah ye..hehe..malas betul tuan umah nih ..:P

Yani said... [Reply to comment]

sedap nampak bubur kacang ni.. emm kalo dpt merasa yg Hasue masakkan best... dak tecik mkn gak ker bubur ni..

izahdaut said... [Reply to comment]

sue... memang sue. aku rasa kacang merah lagi sedap dri bubur kcg hijau. tapi kalau dulu suruh mak aku buat, mesti dia kata.. mak maleh nak buat sebab lama kena merebusnya.. ye ke sue lebih kurang je ngan kacang hijau time rebus? aku ingat ko guna PC.. ko rebus biasa ye... aku pun tak suke rasa keras2.. nak rasa lembut je. kalau tak mengganggu kosentrasi menghayati kesedapan bubur tu. tapi kan, jarang jugak org jual bubur kcg merah ni. tu yang aku menganggap lama bebenor gamaknya nak merebus nya.. ce ko buat lagi, pastu ko bagitau cemana cara dan time merebus nye..hehehe.. aku mmg suke tau bubur ni.. sedapnya nampak bubur ko tu pekat tak pekat, cait tak cair. adusss

ke bergantung ngan jenis kacang merah jugak?

che'iza said... [Reply to comment]

Terliur den tgk bubur kacang merah ko ni sue... Rasa dah 2 tahun lebih tak mkn... Last sekali mkn pun kat dlm spital... huhuhu...

Zalieda Zaliedana said... [Reply to comment]

Kak Sue,sedapnya bubur kacang,kalo sejuk2 mesti cam ais kacang kan..Eh betoi ke kalo xrendam pon rebus 1jam++ ajer,igt kena rebus lama baru empuk betoi..

Amie said... [Reply to comment]

sedapnya bubur kacang merah... Kak Amie suka makan bubur yang sejuk2 cicah roti..

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue, semlm masa g pasar akk tgk gak kacang merah ni, dok pk nk buat apa ya, sambar je kcg ijau, nnt nk cuba juga la

nmpk sedap la sue

Gee® said... [Reply to comment]

ayooooo...manyak cidap woooo... mai secawan.....

Cheq Ana said... [Reply to comment]

tertarik tang ikat reben dgn daun pandan tu je..very the kretip laa..ana kalo simpul daun pandan tu kann..ahakss dan2 la hancur/putus daun tu..

K.Nor said... [Reply to comment]

akak dgn aisyah suka suam2.. darling dgn along dan naim suka sejuk. luqman tak suka langsung.. hehe

eh cun mangkuk tu.. pinjam sebulan :)

Mas said... [Reply to comment]

sue...yang dah cedok tu, kau suapkan terus kat mulut aku.....muahahaha
aku pun suka makan bubur gini suam2....sedappppp....

menyelerakan betoiii aku nengok bubur kau tu..
meh semangkukkkk....

Norasikin said... [Reply to comment]

Saya suka yg sejuk. Kalau tak sejuk saya akan sejukkan jugak. Sanggup korek air batu dalam jag air masa kat kenduri kahwin. tak malu sungguh

Sue @ Nenie said... [Reply to comment]

Salam HaSue..Kite pun suke makan bubur tapi malas nak masak..Minta siket bulehhhh...

Trying To Be Muslim.. said... [Reply to comment]

Hasueeeeeeeeeeee......alooooooo ada owang tak? MMMMM musti tgh memolotkan bubur kacang merah ni....mmm tak pernah wat, gud idea....tambah satu lagi senarai dessert for iftar....hmmm....

Anyway Hasue....thank u so much for the wish utk Aisy.....:) Appreciate it a lot....!

abah khalisha said... [Reply to comment]

sedapnya bubuh kacang..makan dengan roti pun sedap juga ni

Acik Erna said... [Reply to comment]

Hasue..nak kena rendam dulu ke sebelum di rebus..
acikk paling suka kacang merah ni..
tapi selalu ada rasa keras2 macam yang sue tak suka tu..acikk pun tak suka.tu yang jarang buat.

Sheery Dream Cakes said... [Reply to comment]

yg nie fav akak sekeluarga nie sue... nampak kat dapur sue nie terus teringin nak makan... sedapnya tu

nur easy said... [Reply to comment]

jln2 tgk resepi. baru je masak buburnya..;)

I am LZ said... [Reply to comment]

AsSalam..

Mlm ni anak request bubur kacang hitam. Sblm ni tak pernah buat. Google resepi jumpa blog Sue.. Tq krn share resepi.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...