Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Saturday, July 30, 2011

Cupcake Coklat..mudah dan sedap!

Biasa kalau orang datang rumah,dah menjadi adat atau kelaziman kita hidang air panas ke..sejuk ke kan...
Kalau tetamu datang siap2 bagitahu takpe juga,boleh laa sediakan makanan dan minuman siap2.. Ni kalau tetamu datang mengejut..stok makanan pun biskut kering jer..tak ayu laa,kan.. air tu ok lagi,nak bancuh tak lama sangat kann..buat laa air apa pun,kopi ke,teh ke..

Bahan2 stok baking ada,jadi apa salahnya sesambil tunggu air mendidih..kita bancuh adunan cupcake coklat moist yang mudah ni..
Bila air dah mendidih,adunan pun dah siap...kalau ada pembantu lagi cepat..sorang buat air,sorang bakar cupcake..pulak2 tu tetamu suami kita,suami layan tetamu,kita duk siapkan kat dapur..jap je..oh..dapur mungkin berselerak sikit laa masa ni kan..tapi bukan ke tetamu harus diutamakan..hehe

Hantar air,sementara bercerita itu ini..cupcake dah masak..weee..boleh laa hidangkan panas2. Tetamu pun selalunya tak jamah terus..so sempat laa ia sejuk dulu.hehe

Jom buat cupcake mudah ni..penyediaannya mudah jer..tak sampai setengah jam pun dari mula mengadun sampai siap dibakar..
Resepi asal chef zubaidah aritu..sebab aku masih hafal masa tu..tu yang aku buat tu.heee..buat pun masa ada tetamu datang..nak buat sebelum dia sampai tak nyempat2.haha..

Sebab dia lepak2 sini malam tu,sempat la aku siapkan ni haa..sesambil tunggu cupcake masak,goreng pisang..terkejut dia aku bawak kuar 2 menu..ingatkan buat pisang goreng jer ..sebab mula2 aku tanya dia makan pisang dah ke belum?(sebab dia baru lepas bersalin bulan 4 aritu,kadang2 ada orang berpantang lama2 kan)..dia kata dah makan dah..tu yang aku gi goreng pisang sebab dah nak over masak dah..

Malam tu last dia jadi jiran aku nih..dah pindah lak. Tak kesampaian hajat dia nak belajar buat kuih katanya..maklum laa orang baru kawin.
Lepas kawin lak tak terus tinggal sini..hujung tahun lepas baru ikut suaminya duk sini..masa tu masing2 sarat..jadi acara masak2 pun tak laa aktif..ni lepas bersalin dah pindah lak..takde rezeki laa nak main baking2..pengukus pun tak sempat guna..agaknya.hehe. Takpelah,ada rezeki boleh laa lepak2 lagi .. memang tak berkesempatan jer sebelum nih..masing2 duk dendiam dalam umah..maklum laa,aku nih pun bukan jenis suka keluar umah n bertandang ke rumah jiran.. tak tahu kenapa..memang dari dulu begitu. lagi2 kalau dapat jenis jiran yang suka cerita hal orang,ah..lambat sikit laa aku nak lepak2.. bukan la nak kata jiran aku sekarang jenis gitu..itu contoh je.hehe..

Moh ler tengok resepi ni..sebelum ni dah buat kat SINI,tapi kali nih aku tambah sedikit nescafe n sunquick idea dari muffin coklat izahdaut..
mekasih izah yer..ada kelainan laa dari tak buh kan..rasa dia lagi sedap..tapi kalau tak buh pun ok jer.. :)
Sebenarnya kalau sunquick ni aku ada 'alahan' sikit..tapi memandangkan buh dalam kek,ok jer kot..hihi..

Moist Chocolate Cupcake
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com
Link
Bahan-bahan:

* 100g Serbuk Koko*
* 180g Gula pasir*
* 1 tin Susu sejat*
* 200g Minyak Masak Sayuran*
* 1/2 sudu teh nescafe*
* 250g Susu Pekat*
* 4 biji Telur - pukul sehingga berbuih
* 1 sudu besar sunquick
* 150g Tepung Gandum
* 1 st Soda Bikarbonat
* 1st Baking Powder

*Papercups/kertas cawan secukupnya

Cara-cara

1. Campurkan kesemua bhn bertanda* dan masak dgn api perlahan sehingga licin dan gula cair sepenuhnya. Tak payah sampai menggelegak.
2. Satukan dgn telur yg di pukul tadi dgn hand whisk. Gaulkan bhn2 kering & campurkan sedikit2 sehingga sebati sambil terus dikacau dengan hand whisk,masukkan sunquick(pati buah oren). Setelah sebati,tapis adunan kek untuk mendapatkan tekstur kek yang halus dan benar2 sebati.
3. Masukkan adunan separas 2/3 ke cawan kertas. Memandangkan adunan agak cair,adalah mudah untuk menuang adunan menggunakan jug ke dalam papercup. Bakar selama 20 minit bergantung pada jenis oven dan saiz papercup.
4. Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn buttercream atau hiasan pilihan..enak juga dihidangkan begitu sahaja.. Selamat mencuba!


Sebenarnya resepi tu nampak jer panjang,tapi kalau benar2 faham..apalagi kalau dah pernah buat,ia sebenarnya simple aje..kan kan..

Sedap n moist..pastikan jangan terlebih bakar yer...kalau oven aku nih bakarnya dalam 16 minit jer kalau guna papercup yang lembut macam dalam gambar tu

Selebihnya tu aku tapau suh ex jiran aku tu bawa balik..selamat laa dari aku makannya banyak2..haha..esoknya dia balik Bintulu dah..semoga dapat berjumpa lagi.. :)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

21 Komen Di Sini:

Nazrah said... [Reply to comment]

comel..kalau wat hari raya pun ok gak..

izahdaut said... [Reply to comment]

sue.. ko alahan sunquick.. alah tak suke ke alah alergic.. 1st time aku dengo org alahan kat oren ni.. hehe... sedap kek ni, aku pun dah try buat.. aku suke je letak rasa oren dlm coklat. suka wangi lite2 je. hari tu ada satu kek tu, aku letak jugak oren, bila tetamu makan, diorg tanya awat rasa wangi je..tak muak katanya... sebab rasa oren tu lite lite gitu kan..

K.Nor said... [Reply to comment]

cantik cupcake tu sue, tak lekang dr papercup

HaSue said... [Reply to comment]

@Nazrah
haa'aa kan..bagus cadangan tu kak..kalo rajin leh laa deko2..

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
haha..terbaca jugak ko part tu yer..x sangka ada org baca abis entri aku kalo panjang lebor nih..
aku alahan minum sunquick nih atas kajian sendiri..urat mudah kejang..sebab kalau aku minum gak mesti malamnya ke,atau silap pergerakan ke..akan kejang urat..sakit woh.. kalo lama xde minum kan..takde pun. tu yg aku syak ada kandungan sunquick ni yg badan aku tak ngam..hehe.. kalo kebetulan tu nasib laa kan.hahaha..

a'ah mmg ada kelainan laa kan buh sunquick..buh nescafe jer pun dah ade kelainan n x muak coklat..tp kalo penggemar coklat tegar tu mana nak rasa muak wpun byk rasa ceklat..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@K.Nor
makacih kak nor cayang...meh tuka ngan mapin ceklat akak aritu..hehe

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue...ooh gitu ke kejadiannya kalo minum oren sunquik, kut kebetulan je sue hehe.

best nmpk cupcake sue tu, s ian jiran sue tu tak sempat dia menutut ilmu ngan sue. Kalo akk dok berjiran ngan sue pun akk akan belajar juga ngan sue heheh

Mas said... [Reply to comment]

sue....mengancammnya kek coklat tu....
moisttt jerk aku tengok.....

hmm..klu tetamu mengejut datang, memang jadi kelam kabut kan....aku pun klu org dtg mengejut...mesti nak jamu gak walaupun simple2, aku buat goreng2 mcm mee @k.tiaw @ bihun, buat kuih simple2 sikit...baru lega nak melayan tetamu.....he..he...

he..he..sue...aku ngan jiran2 aku pun gitu..jrg melepak2 lama2 bersembang, selalu bersembang klu bertembung @ datang rumah kasi apa2...baru bersembang..he..he..

Diana @ Melley Mey said... [Reply to comment]

Assalamualaikum sue...
wah comelnya cupcake tu sue... mmg nampak sedaaap sesgt...

Gee® said... [Reply to comment]

sue, petang nanti k.gee nk datang tau...buat CC cekelat yer...

Acik Erna said... [Reply to comment]

HaSue..kagum ..dengan mama zhariff ni..tetamu dah sampai boleh bancuh cupcake lagi..
kalau acik..kelamkabut..memang tak menjadi..pegang apa pu tak betul rasanya..

Amie said... [Reply to comment]

Sue memang bijak urus situasi, pantas buat keputusan dan pada masa yang sama dapat hasil yang memuaskan! Tahniah...

LinRosly said... [Reply to comment]

Asslamualaikum HaSue..

Aduhai!! Sedapnya...Rasa Nak Ngap Jer!...Ada Lagi Tak? Nak Sikit...Hehehe

nOOrsha said... [Reply to comment]

ko macam tau2 jer aku ni tgh ngidam ceklat skang nih.. meh bak semangkuk 2 kek nih.. ehehhe..

mek, gantung kad poser yer :)

bersama kak Es said... [Reply to comment]

kagum nye buat keje cepatttt!!
nak pegi sekarang jugak umah sue hehehe

HomeKreation said... [Reply to comment]

Salam Ramadhan & Selamat Berpuasa buat HaSue sekeluarga - ada kad khas buat kekawan kat rumah Along.
Uwaaa.... sana-sini musim mapin lak ni, kita bz ler arini... kalau tak sure dh godek mapin gak.

lina_pg said... [Reply to comment]

mantap tu..sambil tunggu air mendidih pun smepat membaking lagi...nmpk moist sgt cupcake sue ni

Rima said... [Reply to comment]

Salam Ramadhan al mubarak buat Sue and keluarga.. puasa elok elok ok hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said... [Reply to comment]

Salam hasue..selamat menjalani ibadah puasa dr K.atie sekluarga

Ayu Safieza @ Humaira' said... [Reply to comment]

Assalamualaikumwbh Sis…
Ayu ingin mengucapakan selamat menyambut ramadhan. Semoga kita sama2 memanfaatkan bulan yang penuh rahmat, keampunan dan yg dijanji dijauhkan dari neraka ini oleh NYA. Mohon maaf jika ada tersalah, terusik, terkata dan terbicara yang mungkin ada menyakiti selama ini.:)

Have a blessed and contented Ramadhan for u and family…Amen.

Asma Mastura said... [Reply to comment]

kak sue. nak tanya. pakai telur gred APA ia. takut buat tak menjadi. kadang2 saiz telur pun boleh wak kek mahupun cupcake sedap atau tidak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...