Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, July 11, 2011

Jagung Kukus(sweet corn) Dan Air Kelapa Muda..Ohh!! ;P

Assalamualaikum...
Dah menjengah ke minggu baru laa pulak kan..aihh dan 11hb Julai lak tu.. selamat hari lahir pada mereka yang sambut besday arini..

Pagi tadi korang sarapan apa? Aku nih saja nak menayang menu sarapan yang sedikit berbeza dari kebiasaanku..biasanya layan mende alah ni sebelah tengah hari ke,petang ke..tak pun malam...jarang je menelannya waktu pagi.hee..

Jagung ni selain dibakar,direbus..aku suka juga ia dikukus gini..yang macam dijual tuuu kan kan.. Kalau kat Miri nun biasa tengok orang jual kat imperiall mall,parkson tuu..
Sebekas rm2.50..ermm..ok laa jugak kan..mungkin dalam 1-2 biji jagung agaknya tu.
Kalau ikut harga jagung sekarang ni pun 1 tongkol dah rm1..ke dah naik harga lagi? Sila lah bercucuk tanam ye puan2..hehe

Ni jagung hasil tanaman kat belakang umah ni.. bukan aku yang tanam..aku tolong tengok ia membesar jer.pastu tolong makan. heh..rajin2..


Jagung yang baru masak,segera dimasukkan garam dan marjerinnya..

Oklah,jom buat jagung kukus..nak letak resepi jugak ke ek?eh letak jelah..

Jagung Kukus
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan2:

6 tongkol jagung manis segar(boleh juga guna yg frozen beli kat supermarket bahagian sejuk beku)
1 sudu besar marjerin/mentega
1/2 sudu teh garam halus-atau secukup rasa

Cara2:

Mula2,panaskan pengukus...lepas tu kupas jagung n kerat dari tongkolnya..buh dalam loyang ke atau bekas tahan panas..
Kukus selama 20-30 minit. Jagung segar lebih mudah masak berbanding jagung frozen..
Dah benar2 masak(lembut), taburkan garam dan masukkan marjerin
Kacau agar sekata dan sedia untuk dimakan.

Boleh laa buh dalam cawan gini..ala2 dibeli laa jugak kan..hehe..

Jagung yang manis dan sedikit lemak masin memang sedap dimakan ketika masih panas2/suam2... aku kalo nampak orang jual macam harus je nak beli.hee..harus cukup rasa baru sedap!


Beralih kepada menu minuman pula.. kalau suka minuman jenis bersusu dan suka kelapa muda,anda pasti suka menu ini..
Rupa gambar x seberapa tapi bila merasainya..lupa jap korang duk negara mana..hehe*melampau2 laa tu

Air kelapa muda bersusu..nama glamernya milky young coconut ek?
Dulu pernah beli 1 gelas saiz kecik sket dari gelas kertas pasar malam tu rm2.50 ke 3 hengget..lupa lak..tapi teringin nak minum punya pasal..beli juga laa kan walaupun air kelapanya dah cair sangat jer rasa.huhu.. buat sendiri kan best!
Ohh..nak best lagi,buat separuh beku,kasi blend dengan isi mudanya sekali..resepi mudah jer,air kelapa muda tu tambahkan susu cair,gula dan kacau/blend..buh ais tau..sedapp!


Menyegarkan di saat2 dahaga nih..air kelapa muda..uhh!
Kat sini pukul 8.30 dah terik dah panasnya..kul 9 dah boleh angkat kain yang dijemur..kalau yang dijemur tu jenis kain nipis la..hehe..

Apa lagi? Jom minum!!! Eh korang jamu mata je laa, kan..macam tak biasa lak..hekhek :P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

7 Komen Di Sini:

CT Delima said... [Reply to comment]

As'salam Hasue

tak kan suh menjamu mata jer. bagi ler sorang secawan jagung manis tu. ngelat tau!! hihihi

pagi2 tayang air kelapa muda ni, buat meleleh air luir jer. sedap tu. kena pulak badan lemah2 ni minum ni baru rasa segar :D

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

sue...terliur tgk air kelapa muda tu, akk lum minum ngan rasmi lg dari buah yg sebiji tu, tp yg dlm cup kat psr mlm dh selalu hehee.

best mkn jagung segar dari ladang

Mas said... [Reply to comment]

sue...aku nak dua2....
sedappnya tengok......
kau ni sajerk menggoda aku ....
debikk sue sekali...

cik cek said... [Reply to comment]

Sue...kak cek nak secawan jagung manis dan segelas air kelapa...he he dtg2 rumah org main order je kak cek ni ek...
Kechurla Sue tgk jagung ngan kelapa muda tu...bestnya kalau dapat tumpang makan ni...he he :)

anymz said... [Reply to comment]

mas debik dia dua kali mas.satu sbb tayang jagung muda tu,dua sbb tayang air kelapa muda..
akak tambah lagi dua kali debik.sebab untuk kedua2 ni dia suh kita jamu mata je..

ada ke patut....huhu

K.Nor said... [Reply to comment]

mek!! jagung fresh seploh linggit aa!!! mau yg muda2 tau.. tua2 tak mau.. bungkus! cpt nak buat bubur jagung dgn jagung bakar ni

Citarasa Rinduan said... [Reply to comment]

sue,
tadi pagi nak singgah pelanggan dah ramai..

ko mmg lah sue..
buat ayu telan 2 kali air liur..

air kepala y tak tahan tu!!!!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...