Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Saturday, September 12, 2009

Happy Birthday Eyana!!







Hari ni genaplah usia 1 tahun bagi anakandaku yg ke-3..
Mungkin cerita kali nih agak panjang..sapa nak baca,bacalah mungkin leh jadi iktibar dan menambah pengalaman(hehee...)supaya tahu,setiap kelahiran tk semestinya dapat dijangkakan..

Kelahirannya tahun lepas umpama sebuah hadiah ulangtahun ke 10 dan amat bermakna buat kitorg..
Nak cerita sikit panjang pengalaman masa melahirkan puteri ini ke dunia..
Saja2 untuk kenangan di masa depan..sebenarnya nak tepek gambar di saat dia baru fresh kuar dr oven...tp hb bawa gi miting p.d yg terkandung gambarnya tu..kalo rajin nanti update eh..

Masa mengandungkan eyana nih aku memang aktif tahap gaban..
Buat kuih muih utk tempahan..hantar anak2 ke sekolah..jadi driver gi bandar shoping..hehee...yg soping tuh aku laa jugak kan...masa tu berjauhan ngan hubby..dia balik 2x je sebulan lebih krg..huu.
Masih ingat lagi masa kandungan usia 6 bulan...gatai2 tangan nak tolong angkat pasu bunga.yelah..dalam hati.larat kot..bukan besa sangat..pastu try laa angkat..sekali,haa..amik kauu..sakit belakang yang teruk..2-3 hari gak laa terasa sangat sampai nak bergerak pun sakit yg amat..pastu serik sangat nak angkat barang berat..hehee..tapi takat kendong anak tuh terpaksa juga kadang2 tuh kan. :)

Masa mengandung nih jugak selalu beli2 barang kat psar tamu..
Ramai laa yang bagi petua mudah nak melahirkan...mana yg aku rasa logik aku ikut jer..hehe..
Ramai yang menyangkakan anak aku nih pompuan sebab rajin wat kuih..
Sebenarnya kitorg dah saspek dapat bb pompuan lagi semenjak awal kandungan 2 bulan...
Sebabnya?haha...biar kitorg jer yg tahu..heee :P

11hb tu kan anniversary kami..tapi takdelah celebrate pun sebab masa tu cik abe duk kat sini..aku duk kpg..sedang menanti hari nak melahirkan..
Due date patutnya 22 September..tapi aku memang dah agak anak aku dalam pewut masa tuh x sabor nak kuar...so since 2 week be4 due memang dah ready jelah..

Nak dijadikan cerita,pada hari ulangtahun tu..nenek saudara yg berusia 108 tahun(kalo x silap) telah dikhabarkan meninggal dunia..
Masa tu bulan puasa juga..jadi petang tu pergi lah berziarah ke sana..
Aku baru lepas buat kuih apam pisang kalo tak silap aku..
Masa kat sana sedara mara tengok aku nih rileks jer laa..kan.
Duk tanya.bila jangka bersalin nih.aku kata la...tunggu hari jer..depa kata,oo..patut laa muncung dah nampak tuh..huishhh!muncung kaa??bior bena ayat depa nih..hehee..

Dah balik umah tuh kitorang minum2...kata kat akak..napa lom kuar gak bb nih..tanda pun lom ada...kalo kakak dia dulu awal 14 hari dari due..
Pastu aku ngadu laa sakit2 belakang sket..mungkin sebab duduk lama umah org ninggal tadi(ada adat yg melarang pergi rumah org ninggal masa mengandung kan)
Kakak aku kata mungkin nak beranak kot...aku kata takde tanda pun(konfiden je sebab be4 nih dua2 ada tanda)
Dia kata tak semestinya ada tanda..hehe..dia anak dah 5 masa tu..skrg dah 6 :)

Jadi malam tu berlalu macam biasa?err...tak juga..aku kuar masuk tandas rasa nak buang air besar tp takde pun..huhh??nak beranak ke nih.ekeke..takde rasa sakit hape pun..tanda pun tarak..sembelit kot?huu.
Pastu tido balik sampai kul 5 gitu..
Nak buat kek untuk di bawa ke bazaar ramadhan..(kakak aku jual juadah kat bazaar ramadhan,so dia suh ler buat kuih muih sebagai tambahan menu)
Kek tuh memang senang nak buat n alhamdulillah disukai ramai..okeh,nak kuar topik dah nih.
Masa duk godeh2 buat kek tu.perut ada tak selesa sket..
Kalo sapa perasan akhir kandungan memang selalu gitu..kontraksi yg bermula seawal 7 bulan...
dah dekat nak bersalin ia makin rapat.
Tapi masa aku alami tuh xde laa makin rapat..
Tapi rasa x sedap hati dah..jangan2 baby nak kuar..
Dan aku siapkan juga kek tuh sampai kukuskan..dah tu mandi,hantar banglong gi sekolah...
Masa tuh rasa sakit2 dah..alamak...cakap kat banglong...jangan2 adik nak kuar dah nih..hehee
Dah hantar banglong cam biasa,patah balik umah nak siap2kan c kakak(masa tuh masih panggil dedek) nak gi tadika lak kul 8...pas dia mandi,aku pakaikan baju..sesambil tuh memang makin rapat dah kontraksi tu..aku ingat pas hantar kakak jelah gi hospital kang.hahaa...

Tiba2 masa nak ikat rambut c kakak kontraksi agak memuncak sampai aku takleh berdiri...adehh...baring laa kejap..pastu aku gitau anak aku dengan lembut...
"Bagitau Wa..(panggilan untuk maklong diorg(kakak aku)),kata mak nak beranak.."hehe..selamba jer aku macam bagitau nak makan nasik.
Pastu kakak aku dengan panik dan kelam kabut naik gi tengok aku dlam bilik dan tanya 'betul ke nak beranak nih?jangan main2 ehh..' aku ngan muka tak bersalah kate'agaknya laa...'hehe..
Masa tuh perut kurang sakit dah aku sambung balik ikat rambut si kakak..
Dah tu kakak aku suh adik aku yg di bawah aku(sibbaik dia ada kat umah masa tu) hantar gi hospital..
Masa tu baju nak dibawa memang dah redi...pastu aku putuskan laa hantar anak ke sekolah dulu sebab adik aku tuh pun nak gi keje kan...
Sebab tak konfiden nak beranak lagi,aku kata laa kat adik aku..'kalo lom beranak kang kite patah balik jelah kan..' 'yaa betul2..'kata beliau..
Masa nak gi keta tuh sakit dah kemain..aku kata cepatt2...haha..
Pastu singgah tadika sibuti(bekenu) hantar anak aku dalam kul 8 tepat sampai depan pagar sekolah

Memandangkan aku tak boleh sangat nak berjalan aku suh adik aku iringkan dia ke kelas..
Macam lambat lak aku tengok dia jalan masa tuh.
Pastu kan...aku kata.."cepatt2...rasa memang nak beranak nih."hiiii..baru konfiden!
Adik aku apa lagi...naik atas keta..terus pecut..
Perjalanan ke Hospital Miri lebih kurang 43km..syukur sangat sebab tak jem(yelah org dah masuk ofis kan)
Dalam perjalanan tu..kontraksi berterusan..kalau masa anak ke 2 aku siap tengok jam kira kontraksi..tp yg nih memang agak mendadak...dari setiap 15 minit ke 5 minit kot?huhuhu..
Dah 10 minit perjalanan tu rasa baby dah 'turun' lagi ke bawah...
"alamak..bb nak kuar dah nih"aku kata kat adik aku..
"hishh..jangan laa dulu...lom sampai nih"
"Lorr...kalo dah nak kuar nak wat camner kan..ekeke"kitorg pakat gelak2 lagik
"Iskhh..jangan eh..tahan jap"erkk?dia ingat leh tahan cam nak buang air ke..hehe
"dah sampai Bakam(kalo tak silap..)tiba2 aku rasa 'sesuatu' makin turun ke bawah...
"eh..baby nak kuarr dah nihh.(yakin tu)" abis aku kata gitu...POPPP! habis basah seat keta..sibbaik kalis air..hehe...rupanya air ketuban dah pecah...hohoh.punya laa jakun nak beranak....inilah KALI PERTAMA aku merasa ketuban pecah sendiri..kalo kat sepital diorg yg pecahkan..hee...
Fuhh...lega sikit..macam dah ringan lak..
Pastuh baru aku ingat..kalo ketuban pecah biasanya diiringi kuarnya baby..erkkk!!rasa memang baby nak kuar pun.."baby nak kuar,....cepatttt2...."dari tadi memang pasang emergency signal tu.so memang rata2 pemandu bagi laluan..hahaa...
"Okkk2...dh cepat dah niii...abis dah pedal minyak aku tekan nih.."kitorg gelak2 lagik masa tuh walaupun dalam ke'panik'an risau tak sempat sampai sepital..
Aku risau tak sampai bukan apa,kalo beranak luar sepital biasanya banyak prosedur kan..
Nak kena ada saksi lah...itulah inilah.hehe...

Dah sampai simpang hospital,kuar dr airport miri tu..(kalo org miri tau ler)
Memang aku bleh rasa dah kepala baby waktu tu...
Aku cakap kat adik aku."eh.nak kuar laa...jap lagi eh baby."
"dekattt jer lagik nih.jap jer lagikk"kata dia ala2 memujuk
Adik aku duk berpeluh walaupun keta pasang aircond..hihi..

Dah sampai hospital,gi kat emergency...adik aku bgtau kat mereka yg bertugas masa tuh.
Aku tak sempat un nak minum air selusuh mak bidan bagi..hehe
Pastu diorg bawa laa katil(apa dipanggil nih ek,lupa lak) dan tolong aku naik atas tuh..dah tuh sorong masuk...tanya itu ini...aku kata..."kepala bb nak kuar ni"
Cik nurse tuh lak kata."jap eh kak...depan tu jer lagi.."sabor jela ek...

Dah sampai dalam E.R tu..redi apa2 yg patut..
Dan dengan lafaz bismillah..sekali push jer alhamdulillah....lahirlah anakanda yg sungguh sempurna sifatnya..
Memang kuar kat emergency room x sampai 5 minit lepas sampai.
Masa tu siap bawa kamera(psg video)tapi sayang,segalanya dah terdilit masa komputer buat hal hari tu..sedih sgt kalo ingatkan...
Masa lepas lihat dia dilahirkan,dalam hati aku kata..inilah kaki yang menendang2...siku kecil inilah yg terasa dalam perut ku...yg ku usik2 manja dengan mengusap2nya.memang terharu sangat2 tiap kali melahirkan anak.
Tak terasa langsung sakit tatkala melahirkan...
Tapi serius.masa melahirkan anak ke 3 nih aku enjoy pulak..hehe..
Agaknya itulah hikmahnya kalau aktif masa mengandung nih...kalau banyak sangat berehat segala urat jadi liat...dan tak fleksibel..cuma kalau nak aktif tu,pastikan rahim kita jenis yang kuat..kalau rahim yang kurang kuat...berlari pun boleh mengakibatkan keguguran..

Terima kasih buat mak saudara aku(mak bidan) yang bertindak selaku tukang urut selepas bersalin...dan alhamdulillah segalanya dipermudahkan Allah..
Sebabnya rumah mak sedara aku nih takde lah dekat sangat..
Tapi memandangkan nenek sedara aku tuh ninggal hampir sama masa yana dilahirkan..jadi tiap kali jangkaan makan arwah,masa tuh juga aku perlu urutan(kira hari yer...3,7,14 dan 44)
Subhanallah..Dia dah tentukan kematian dan kelahiran..

Pada ayah,ibu mertua,kakak2 n adik2 n ipar duai..dan sesiapa juga yg berkenaan,tima kasih juga atas prihatin yg diberikan..

Ini eyana yg dah berusia setahun hari ni...dah pandai berdiri..tapi lom ada gigi.hehee...tak kisah lah lambat yg penting sihat..tapi bab nak berjalan nih dia laa catat rekod paling awal banding kakak n abang dia..Pulak tuh,pandai mengengsot cam babah dia masa kecik dulu..huhuh..

P/s:Tak pasal2 korang kena baca cerpen hari nih..hehe..tq atas keprihatinan kawan2 juga...ada yg siap menanti mak bidan bercerita tuh...ekeke...tq2

Note:Agak2 kalo beranak camnih laa...nak tempah wad kat hospital swasta yg kena bayar rm1k lebih untuk semalam tuh berbaloi tak ek.. ?

UPDATE:

Hadiah yang amatlah comel2 belaka nih datangnya daripada LOVE,fo besday girl-Eyana.
Terima kasih banyak2 untuk love sebab sudi bagi hadiah alam maya nih utk eyana...pasti dia tengok nanti bila dah besar sket.insyaAllah..
Ashika (anak love) pun sebaya jer ngan yana kan..leh laa jadik geng bas sekolah..hihihi..
To love,thanks again ya...really love it!!
Jangan lupa cubitkan pp ur kids yg comel2 tuh yer love..heee...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

11 Komen Di Sini:

JC said... [Reply to comment]

Happy Birthday Eyana...semoga menjadi anak yg pintar, soleha & kebanggaan keluarga..stay cute

Love2cook Malaysia said... [Reply to comment]

Happy Birthday Eyana!!! Dah 1 tahun erk...! May u stay healthy, cheerful and lovely as always! ;)

Softtouch [Hanim] said... [Reply to comment]

hepy birthday eyana..semoga jd anak yg solehah n bijak pandai..muahs

ctzura said... [Reply to comment]

Selamat Hari lahir Eyana...

Senang kuarnya...semoga menjadi anak yg solehah.. sejuk perut mak mngandung.. InsyaAllah..

Maiyah said... [Reply to comment]

salam.. selamat ari jadi comel, ada macam rupa maknya tak.. moga dgr cakap ibu n pandai masak cam ibu

adad said... [Reply to comment]

hepi besday eyana... semoga jd anak yg solehah yer. jangan nakal tau! kalo nakal geget jek tgn mak tu. kikikiki!

mudah jer nko branak hasue... tu yang best nak branak ramai. akekekekekkekeke

Saliza said... [Reply to comment]

Happy 1st Birthday to Eyana.
Semoga membesar dengan sihat...

Cikmin said... [Reply to comment]

hepi 1st besday to eyana ye..moga jadi anak yg solehah...huhuhu..hasue...sgt la x berbaloi klu dah tempah tempat beranak private klu gitu la caranya baby nak kuar...4 anak cikmin xde yg mudah..xtau la yg ke 5 ni lak camne...

Anonymous said... [Reply to comment]

happy birthday Eyana!!! sweet nye dah setahun ye... bace citer akak nie nmpak cam mudahnye nak beranak kan... sekali push lak tue... kite berpeluh peluh push pon tak kuar lagik.hahahha.. kena aktifkan diri lagik la lain kali (huhu...lambat cikit la baru beranak lg.hehehe)....

Love2cook Malaysia said... [Reply to comment]

Hasue...datang ambik kad birthday untuk Eyana dari umah Love yer! Sorry terlambat coz bz tadi...! ;) Happy Birthday Eyana!!! ;) ingat kat aunty Love ni tau!

mummyseri said... [Reply to comment]

hepy birthday to cibibi eyana..
smoge jd anak yg solehah:)
sue..kite dtg amek kad raye ni..mekaceh yek..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...