Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, September 3, 2009

Bubur Pedas Sarawak

Kalau di semenanjung malaysia femes dengan bubur lambuknya,
Sarawak juga femes dengan bubur pedasnya..(orang sarawak yang x pernah makan tuh,cuba2 ler makan ye kalo xnak kena buang negeri..huahuaa.. :P)
Keistimewaan bubur nih terletak pada rempahnya yang punya rasa tersendiri..
Kandungan rempah tu mengandungi beras..yang memekatkan kuah bubur pedas nih sendiri.
Nak cuba buat rempah sendiri,sila rujuk resepi dayang_jack kat SINI yer

Memang WAJIB laaa makan nih bila bulan ramadhan.
Kalo nak merasa yang dibeli pula memang masa bulan posa jer ada jual..jarang jumpa kot kalo bukan bulan pose.heee...
Nih pun mintak mahap ler..amik gambo pun kelam kabut jer..masa nak makan baru amik.ingat lepas tuh bleh laa nak posing semangkuk ke..rupanya x sempatt...huuu...

Aku guna rempah yang dibeli jek.ngeee...tuh pun orang tu x jual banyak..ehe..
Rempahnya nih pun boleh mempengaruhi rasa bubur tuh tau.ada gak kadang tuh rasa terlebih bahn itu ini...x sedapp..tapi rempah yang aku beli nih,ok..sedapp.. :D

Resepi lak guna cara sendiri turun temurun gitu ler..

Tapi lebih kurang laa cara rahman bestari nih..
So c n p jer dari myR..thanks to rahman bestari :)

Bahan-bahan ( untuk makan 5 - 10 orang) )

  • 1 pkt bumbu bubur pedas ( atau mengikut banyaknya bahan)
  • 100 gm udang / ayam / daging-sue guna ayam
  • * kacang panjang, jagung muda,midin, tauhu kering (fucuk),cendawan cina-potong2 kecil ya
  • 5 tangkai pucuk singkel (pucuk buas) - dihiris halus-nih tak letak
  • 5 tangkai daun kunyit - dihiris halus
  • 5 biji cili kering (jika mahu pedas)-guna cili segar
  • 2 biji bawang merah - ditumbuk halus
  • 2 biji bawang putih - ditumbuk halus
  • 2 - 3 sudu besar minyak masak - untuk menumis
  • 3 cawan pati santan
  • garam
  • serbuk perasa
  • * mana-mana bahan ini boleh digunakan mengikut selera dan citarasa masing-masing.
  • - sesuai dijadikan pencicah untuk dimakan bersama masak kemak nangka muda, umbut, sayur keladi dll.
  • - juga sesuai dimakan begitu sahaja.
  • - bahan lain yang boleh digunakan mengikut selera sendiri iaialah seperti sotong, rebung,umbut,nenas,lobak merah,ubi kentang,bunga kantan dll yang sesuai.

Cara-cara

  1. tumiskan bawang.
  2. masukkan samada udang, ayam atau daging dan masak hingga empuk.
  3. masukkan bumbu yang sudah dibancuh dengan air.
  4. biarkan mereneh dan masukkan pula kesemua bahan sayur dan bahan hiris tadi.
  5. masukkan pula pati santan dan biarkan mendidih lebih kurang 10 minit sambil dikacau perlahan.
  6. sesuaikan rasa dan angkat.
NOTE: Resepi lama menggunakan kulit lembu yang dijemur dan direbus sampai empuk.rasanya kenyal2 lembut gitu..sedappp...

Yang nih pun amik gambo dalam periuk.hikhik :P
Nanti kalo wat lagik leh laa posing ala2 bollywood gitu ek..tapi bubur pedas sarawak nih memang sedap n enak dimakan begitu sahaja...sesuai juga untuk sahur :)

P/s:nama jer bubur pedas tapi takda laa pedas macam diletak banyak cili.ia dinamakan bubur pedas sebab bubur kan biasanya manis..tapi tidak yang ini. Cubalah sekali yer :)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 Komen Di Sini:

umie said... [Reply to comment]

salam..kak sue, kmk dah makan 1st puasa ya tek tp nak molah gik lok tp x tauk bila..hehehe

Ann said... [Reply to comment]

sue...macam sayor lodeh pun ada yer rupa bubur pedas nih...sesungguhnya resepimu ini telah berjaya menggoda diriku ini....

maiyah said... [Reply to comment]

salam.. masakan yg pedas mmg peberet

HaSue said... [Reply to comment]

umie > wkumsalam..woo..awal kitak molah oh..hehee...nang sik sah mun sik makan tok bulan posa,kan? :)

Ann > haaa....lebih kurg gitu ler ghupanye ann..rasa jer lain2 kot..hee...kalo terguda meh ler berbubur pedas..hik

K maiyah > wkumsalam..tp yg nih x pedas sgt kak...pastinya x manis laa..hehe

Anonymous said... [Reply to comment]

Bubur pedas nang nyaman

ailee tan said... [Reply to comment]

Thanks for sharing. What brand of bumbu sis pakai?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...