Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, February 16, 2011

Resepi: Kek Alunan Kasih

Mesti ada 'orang' yang tertunggu2 entri aku arini ekk..maklum laa,malam tadi dah berakhir Giveaway yang menimbulkan ketidakpuasan hati ibu2 yang tidak melahirkan anak tahun 2010..hahaha..Mahap la yer,dah bukan rejeki agaknya.. :)
Cabutan belum dilakukan memandangkan aku sangat sibuk buat masa ni,sibuk yang susah nak dirungkaikan dengan kata2..haha..
Petang ni kang kot..eh?ni dah petang laa..uwaaa..harap bersabar yer,takkan lari loyang dikejar.. hiks! =)

Apa2pun,meh makan kek nih dulu..duduk yer,duduk..aku nak potongkan kek nih..sila2..

Haa..sampai juga kek ni ke dapur biru aku nih kan..sebelum ni uiii,semua blogger masak2 dah buat..semua ke?oo..ada gak yang belum buat ek..
Dulu tuh,aku nengokkkk jer laa kek orang yang santek2 belaka..macam2 kaler..dan pesen alunannya..aku lum buat masa tu sebab aku malas lah oven belum renew masa tu..ehee..
bila dah ada oven nih,aku masih gak malas nak buat macam takde masa sesuai jer nak buatnya..ngeee

Sebelum ni pernah buat kek main letak terus gini(tak berlapis2) ni,memang akan jadi beralun secara automatik bila dibakar..tapi yang ni buh serbuk koko,memang kretif kan? Lenkali nak try buh milo lak..ok tak?
Tapi mesti tak segelap serbuk koko kan..jawabku sendiri

Boleh tahan gak rasa kek nih,sedapp..aku buh tepung 2 cawan jer..tu pun masih agak kering bagi tekak kitorang kat umah ni..lenkali nak boh 1 cawan terus susu cair tuh cam kak nor,pastu tetap nak kurangkan tepung gak..hee..takpe laa kan,takde orang nak marah..kite yang buat,sukati2 jek nak kurang nak tambah..hihi

Eh,dari tadi korang nak tengok resepi ekk..citer panjang lak aku ni kan..yela2..sabo2.. iyerr2..kejappp..adehh
meh2, nak letak dah..baru balik dari dapo Kak Nor Ganu nih..abis aku selongkar dapo beliau td ngeee..

Mekasih tuan punya resepi asal nih,kak am, kak nor dan semua kawan2 yang promote kek nih ek..korang memang best!

KEK ALUNAN KASIH

(Sumber : Pn. Mastura Yasak - FB {Kongsi Resepi})
sumber : AmFlora
sumber: K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
5 Biji Telur
1 ½ cwn Planta atau (250g) - akak ltk 250g butter
2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder) >hasue letak 2 cawan
2 cwn gula halus (boleh kurangkan..sy guna 1 ½ cwn je)
1 sudu kecil baking powder
½ cwn susu cair**
1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
*Sebuk koko (secukupnya)
*Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
*sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.

Cara2:
  1. Pukul planta/butter dan gula smpai kembang...Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang
  2. Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
  3. Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau…
  4. Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
  5. Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
  6. Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
  7. Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…
Pengalaman sendiri(empunya resepi):
Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & meratkan adunan tersebut
serbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikit
bila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi cantik.

Potong2 lagik,nih aku bagi2 dengan jiran sebelah ..kalo korang nak juga,meh laa jadik jiran aku jap..hehehe..

Amik sepotong sorang jer tau..nak yang beralun cam banyak ke nak beralum sikit?
Ehh,korang ada bawak bekal air sendiri tadi kan?hihi.. ;P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

23 Komen Di Sini:

Kaseh said... [Reply to comment]

cantiknya kek nih..mesti nyummm kan.. ermm malas nak buat..order bleh? ehehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Kaseh
nak oder?boleh jer..order jela,buatnya idak..haha..nah amik sepotong..org diet xleh mkn bebanyak!ekeke

chikadakbiru said... [Reply to comment]

amboiii sungguh cantik kaler2 dia....menarik !! mintak sikitt

Mas said... [Reply to comment]

sue, jelessnya aku tengok kek kau beralunn...
sangat cantik la.....kalah kek aku...
ada lagi ke...nak banyakkk..

are_u said... [Reply to comment]

waa.. cantik nye.. bile la dapat buat kek cantik macam nie...

izahdaut said... [Reply to comment]

oooo ko nak buat g.a tuk yang ada anak pompuan je ye..aku baca tau..aku baca..oooooo sajeeeee yeeeeeeeee

lawa nyer kan kek ko tu...eh masa aku buat dulu pun lawa gak..tak kira nak puji diri sendrik jugak..eh lambatnya baru ko buat kan.slow betul..agagagaa...cabooottttt

HaSue said... [Reply to comment]

@chikadakbiru
menarik ek?mekaceh.nahh..amik sepotong..jangan amik lebey tau..haha

K.Nor said... [Reply to comment]

cantik2... thumbs up tuk org yg lambat buat kek nih... hehe..

agak2 GA apa utk org cam akak ya sue.. hu hu

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
mana ko tau kek ko kalah ni mas?aku tengok cantekk jer kek ko dulu tu..aku ngendeng ko x bagi,jadi..rasakan,aku x bagi gak..ekeke..tak lah mas,jgn majuk dulu.nah amik sepotong.hihi

HaSue said... [Reply to comment]

@are_u
eh?bukan dah buat ke ? ;)

cikgu aida said... [Reply to comment]

cantik betul la kek u buat ni. i baru try buat semalam , tapi tak la dapat secantik kek u ni...tahniah...

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue...cantik beralun je kek sue buat ni, kaler pun menarik. ada lagi ke nak mkn sambil minum nescafe

lina_pg said... [Reply to comment]

cantek jer alunan kek sue ni..akak belom sampai seru lagi arr nk beralun kih3

hana said... [Reply to comment]

fuiyooooooooo cung sehhhhhhh... leh wat bantal peluk tak?? aku takut tdo termimpi2 terngigau2 kek cantik ko tuh! aiyyaakkkkkkk

Kak Sam said... [Reply to comment]

Assalamualaikum...
Cantiknya kek ni secantik tuan umah (bodek tu). Hehehe suka tengok kek alunan. Beralun-alun. Bila yea nak beralun kat umah ni?

Ainazli said... [Reply to comment]

makang kek dulu la ya..kalu lambat lagi "pengumuman" bukan kata sekeping sepinggan pong leh habis ni..

Ciare Baha said... [Reply to comment]

Ya Allah canteknyaaa kek ni. Ni yang nak try resepi ni. Thanx :D

ima said... [Reply to comment]

sue...cantiknya alunan kek sue tu...teringin gak akak nak cuba tapi tak kesampaian lagi...makan kat sini dululah..hihihi

ezzyra said... [Reply to comment]

cntiknya kek...syg nk mkn...hihi

Naz said... [Reply to comment]

Mak oiiiiiiiii.chanteknye kek mu itewwww.. Tergoda u! Nak mintak mesti dh abis sbb dh bg kt jiran.. Nengok gambo je lee...

anymz said... [Reply to comment]

akak pernah buat kek ni tapi tak post lagi sue..segan arrr..kek alunan kasih tu beralun tapi kasihnya entah ke mana..wakaka..

Yat Maria said... [Reply to comment]

santek arrr kaler kek alunan tu :)

chedah said... [Reply to comment]

cantiknyaaa..kita belum sampai pandaii nak buat camtuu lagii..huhuhu.. kena belajaaa lagi ni buat cenggini.. :)tq2 bole cuba resepiii..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...