Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Tuesday, February 8, 2011

Kebun Kecil Di Belakang Rumahku

Selamat pagi kawan-kawannnn..heheee
Hari ni sihat tak? Ceria tak? Sedih? Jangan sedih2...sedih pun jangan ikutkan sangat yer..nak nangis,suam2 ok ler..tak payah panas2...ko cakap senang laa sue,bukan ko yang sedih cam aku..dushh dushh..adeh.

Ok2..kalau tengok tajuk ala2 cerpen tahun 6 tuh sebenarnya nak bawak korang jalan2 tengok kebun aku nih..chee..kebun dia katanyer.. yela kan,walaupun tak seluas mana dan tak sesubur mana..nak gak tayang.hahaha..
pastu ada yang aku tanam,tp makcik gardener tolong jaga..ada yg makcik tu tanam,tp dia gak yang jaga..hahaha..mendeeee aku cakap nih. :P
Tapi kan,apa yang bestnya,kebun nih tak guna baja kimia,tak guna racun kimia dan tak payah nak siram pun kebelakangan nih. kan hujan manjang,ia dah tolong siramkan.so,ko tanam je pastu tunggu hasil aje..hee
Sebabnya tanah tu dah guna tanah dari kilang proses kelapa sawit..jadinya dah sedia subur gitu...
Jom cuci mata..

Pokok2 bendi yang tak berapa subur,last time aku tanam lagi subur dari ni..musim2 hujan katekan..terlebih air sudaa..eheh. Kecik lagi ni,baru 2 minggu kot?

Ni pokok apa?yerr..betullll..kangkung!kurus gak..hehee..tanam lepas abis pantang aritu.. kangkung ni,ngam2 sebulan dah sedang sangat dituai. Tuai lak main cabut ok,kalo tak ia akan menjalar2 dan buat semak mata memandang..

Ni pokok apa?awww... inilah pokok tomato..yuhhuuu..gumbira daku bila melihat pokok tomato nih tumbuh subur di kala musim hujan.hehe

Atas nih pun tomato gak..tu tomato,yang tu pun tomato..aaa pendek kata semua tomato laa..ada yang subur,ada yang kurang subur..
Belum berbuah pun lagi(tapi excited jer lebih)hihi..sebelum ni tanam tak subur..
tu yang acik teruja yang amat tuu.. ;P

Ni iklan aje..buah labu..dulu kan dah meriah tanam labu kuning,kaler dah macam labu air lak..sekarang ni tak berapa nak hidup ..ni pun cam hidup segan mati tak mahu aje.. =)

Daun bawang..weee

Nih kenal tak?kenal tak?? berapa kali aku cuba semai baru hidup gak nih..Bila tengok tumbuh gini...oh suka!

Yup,inilah daun sup..lepas ni dah boleh alih untuk menjarakkan sikit..pantangnya,jangan dedahkan direct kat cahaya matahari yer..memang takkan hidup. Harus tanam tempat redup jer.

Kunyit pun aku nak amik gambar ek..hahaha..ada yang tak kenal ke pokok kunyit nih?err..kunyit nih pokok ke?hihi...sibbaik serai tak interprem skali..(nak jugak bagitau dier ada kebun serai..akakaka)

Limau kasturi..ada laa juga buahnya tapi lum besar2 lagi kali ni..sebelum ni dah beberapa kali gak laa dah kitorang amik hasilnya.suka kalo limau ni berbuah gemuks2.hehe..

Subur kan pokok2 cili ni..

Spesis pokok cili apa ntah..tak berapa pedas. Tapi buah cantik!Kitorang jarang sangat amik nih..beli jugak cili jarum.hehe..tanam cili tu tak hidup lak


Nih semua kenal kan...kacang panjang. Tapi dah buah ujung2 dah..dulu masa aku ngah dalam pantang adalah waktu ia berbuah lumayan..huhu...besar n panjang lak tu.heh :P

Ni yang aku baru tanam semula kacang panjang menggantikan yang sudah mati aritu..amik gambar nih kan minggu lepas,pagi ni tadi aku tengok dah 4 daun n tinggi sikit dah.. ;)

Semak pun ada gak kan..hahaa..'rajin' tul .. :P

Dongak sikit..ah,ni kacang apa?Eh mana tahu nih?hehe..
betul2..kacang buncis laa ni

Nih pun 1st time aku tanam kacang buncis,sebelum2 nih kacang panjang aje...heehee..

Suka tengok buahnya..berjuntai2..

Inilah hasil tuaian kacang buncis pertama..heee

Sekian sahaja tayangan amal untuk pagi ini...tima kasih kerana menonton..jumpa lagi selepas ini..ngeee
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

23 Komen Di Sini:

sreSHAziela said... [Reply to comment]

seronok nyer berkebun. ni tok mkn sendiri ke tok menjual ni. hehee

izahdaut said... [Reply to comment]

sue..sojuk tangan ko ek..tak pe bumi mukah pun sejuk sesejuk tangan penghuni nya..kikiki.. aku pun nak teringin nak berkebun cam ko.tunggu aku beli tanah sekangkang kera dulu ek

anymz said... [Reply to comment]

seronoknya nengok kebun ko ni sue..
tanah akak luas tapi yg akak tak kuasa ada babi hutan suka menjenguk memalam..(nk bg tau rumah tepi hutan lah ni ya)
Tanam apa pun pasti dia muncul.tak kuasa memikirkan nak samak kebun.last2 tanam daun pandan je lah..tu dah merimbun betul kat belakang tu..nnt akak ambik gambo tunjuk2 kat sue pulak ya..

apa2 pun memang terliur akak nengok kebun sue ni..sedap wo makan sayur tanaman sendiri manis kan?..
huuwwaaaa..apesal lah ko dok jauh.kalau tak leh ngendeng..

azila said... [Reply to comment]

wah..serius jeles tgk, subur2 sumanya:)

HaSue said... [Reply to comment]

@sreSHAziela
ni tuk makan sendiri jer..x abis makan ada gak bagi jiran..hihi.. eh?macam nk beli je?haha

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
Jangan lupa beli kera dulu nak suh kangkang wat sukat tanah ko nak beli tu zah..hahahak..
well,biasa laa..aku kan petani moden..(yg aku tanam x idup tu takde laa aku tunjuk kat ko kan..)ekeke

ilahjy said... [Reply to comment]

salam hasue
eeeeeeeee gerammmmmnyeeee akakkkk kat kamuuu tau kenapaeee ..sbb jadi petani modennnnnn mcm kak ilah kat Port dickson dulu rumah banglo sebuah2 apa lagi tnah keliling rumah sampai 2 thn tak beli sayuran...hahaha kesemua kak ilah tanam mcm sue juga.. tu yg jeless tuuuuu ...sekarang ni atas tingkat 6 kat kL mana nak dpt tanah huhuuuuu...
tahniah ya cyg kamu sbb kamu oencinta alam.. guna sebaiknya apa yg ada.. kak ilah nak tunggu balik melaka baru leh bt banglo yg mmg ada tanah lot kat kg tersusun jasin.. depan UITM jasin.. nak pencen 2014 lama lagi...huhu cedih niee

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue,,..suka akk tgk segala mcm pkk sayur2an kat umah sue, mmg rajin mama zhariff ni. akk rasa cili api siam tu sue, mmg tak pedas, yg muda buat ulam cicah budu best sue

HaSue said... [Reply to comment]

@anymz
lorr kak..apsal akak tak jerat jer babi utan tu..hahaha..
Tapi kalau dier datang memalam je,agak2 boleh kan akak buat unggun api utk takutkan dier n kwn2nya?mana tahu nanti lama2 diekor pun malas nak bertndng dah..asal nak malam je nengok ada api.
memang best kak makan hasil kebun sendiri..paling penting,selamat x guna racun kimia..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@azila
minat berkebun gak ek?hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@ilahjy
waalaikumslm kak...
akak nih petani moden versi bersara sementara rupanya yer..hihi..
memang best kan kalo bkebun2 nih..
akak duk tingkat atas tu mesti tanam pandan dalam pasu,tnm kunyit dalam pasu ek?hehe..sabar kak..ada 3 thn lagi tu..hihi..jom la ke sini sementara tu..leh kita bercucuk tnm sesama ;)

HaSue said... [Reply to comment]

@Kak Rosaliza
waalaikummussalam kak..
woo..cili api siam upanya..kaler dier pekat kan kak..hehe.
tula,agaknya wat ulam jelah sedap..tp sue x pernah laa try.hee..cicah budu?budu pun tak pernah makan lg.haha

K.Nor said... [Reply to comment]

sue!! wahh ni dah jd mek petani.. caya la.. seronok akak tengok kebun sue ni..akak minat gak menanam tp duk umah pelet gini camna.. dlm pasu jer la.. hu hu.. nanti la nak gi beli kera gak sekor.. izah.. akak beli yg betina, izah beli yg jantan ek.. pastu kita kawinkan, dpt anak kita bg sue bela lak.. hahaha

Rozy said... [Reply to comment]

wahh sue..memang tangan sejuk ni..kalau saya yg tanam mau tunggu sampy berjanggut tak tumbuh.. :p

HALAMANKU said... [Reply to comment]

Mari mengenal pokok n sayur2an ye murid2 ha ha ha ha... bestnyer Sue.. besar tu ruang macam2 ader.. puashati hasil tanaman sendiri.. kompom2 x kimia.. erma mampu tgk jek.. maklumler x de tnh.. duk apart. hu hu hu.. sue meh pos hasil2 tanamanmu itew... he he

hana said... [Reply to comment]

wahhhhhhhhh petani dan peladang berjayaaa!! wa caya sama lu beb!! biler nk pasarkan ke jepung?? kekekeke

inaku79 said... [Reply to comment]

waaah...seronoknya tengok kebun sue... mcm bukan kebun kecil jer....mcm2 ada....bila tgk gmbr2 ni rasa cam skrg ni jgk nk singsing lengan pi berkebun... tp tanahnya tarak... hehehe...

are_u said... [Reply to comment]

waa.. terpegun tgk kebun sayur2 tu.. mesti tanah subur kan.. ke org yg tanam tu subur..ehehehe...

Qurrata A’ayun said... [Reply to comment]

wahh.. jelesnyer tengok.. sy tanam daum kesum dlm pasu ni pun arini dh mati semua.. dh letak baja segala n siram pagi ptg pun mati jugak. mmg xde bakat jd peladang. nk kene berguru nih..=)

Mas said... [Reply to comment]

jeleesss tengok kau bertani..
mas pun tunggu dok rumah bertanah dulu,baru nak bertani macam kau...
ni berapa lama tak beli sayur...wakaka...pokok sawi kau tak tanam ke sue....

Ryo Azhar Rahza said... [Reply to comment]

alamakkkkk!banyaknyer kebun!

nur easy said... [Reply to comment]

bagus kan ada kebun sayur macam ni..;)

lelayong said... [Reply to comment]

Sue..tabik spring toing toing..
Memang best ar kebun Sue..meleleh ayaQ liur makcik melihatnya..Daun kunyit Sue tu memang segor molek..ganer gop nok tanam pokok kunyit ni? mokcik letok kunyit dalam pasu tu takdop rupe nok tumbuh daun langsung..lama zaman kirong doh..pokok cili sue pon besor molek..pendek kata semuanya bikin mokcik gelepor kat sini..bagus bagus..teruskan usaha murnimu itew....i loikeeeeeeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...