Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Tuesday, February 8, 2011

Kek Oren Perawan dan Merasmikan Oven..ahaks

Mulanya tadi nak letak tajuk 'kek oren perawan mat gebu' sebab amik resepi dari blog beliau..tapi bila baca balik..cam lain lak bunyinya. Kang ada plak spekulasi hangat timbul..ngeee..maklum laa sesetengah orang nih mudah melatah walaupun tak paham maksud yang kita sampaikan..huhu

Ni haa,sempena merasmikan oven baru ku itu,yer..dah beli dah..haha..daku buat laa kek oren perawan nih untuk upacara pecah dara ovenku itu..sama2 perawan laa depa nih..kek perawan,oven pun perawan..uik,apa lak citer pasal perawan2 nih..huhu..

Betul la,resepi nih pakcik mat yang bagi nama..kalau nak tahu sejarahnya boleh tengok kat SINI(klik)
Sebab cik mat kata ikut sukatan asal resepi ni,kek tak berapa lembap..jadi aku kurangkan tepungnya dan tambahkan sedikit ovellete..
Hasilnya..taraaa..bak kata CMG, bau oren tuh menawan kalbu..semerbak aje.

Oh ya..bagi yang tak pernah buat kek atau memasak guna kulit oren tu.. kalau nak parut jangan sampai kulit yang putih tu yer..parut kat luar aje...kalau masuk yang putih tu sekali pahit laa dik.

Sedapp tau..abis laa dietku..ahaks
Jom pakat tengok resepi dari dapur Che Mat Gebu nih yang resepi asal dapat dari kak ummi
Daku buat sekali ganda adunan..maksudnya 2 adunan la tu..pastu aku guna loyang 8"x8".
Tima kasih buat chef2 keduanya..hehe

Kek Oren Perawan >> Che Mat Gebu / Kak ummi

BAHAN-BAHANNYA :-)
125 gram mentega
200 gram gula halus (mat letak 150 gram)
3 biji telur gred B (mat guna gred A)
1 camca besar parutan kulit oren
1 camca besar jus oren
250 gram tepung naik sendiri (self-raising flour)* >hasue letak 200g
1/2 camca teh soda bicarbinate*(*digaul rata dan diayak)
1/2 cawan kismis, gaul dengan sedikit tepung, agak2 dalam 1 camca teh
1/2 sudu teh ovellette > hasue tambah

CARA MEMBUATNYA :-)

1. Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin berukuran 8 inci x 4 inci x 4 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
2. Putar mentega dan gula halus hingga kembang, masukkan parutan kulit oren dan jusnya, putar sebati. Tambah telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang.
3. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata. Masuk kismis dan gaul rata. Tuang dalam tin tadi dan bakar selama 45 minit atau hingga masak.
4. Uji dengan mencucuk lidi sate di tengah2 kek, jika keluar bersih tanda kek anda telah masak. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong.

Kalau ada lebih2an limau mandarin atau lokam tuh pun rasanya boleh juga buat kek nih..dari pada tak abis makan ke kan..hehe
Ada sesapa nak merasa ke?ada lagik nih haa...
Memang tak cukup kalo buat 1 adunan kecik tuh je kalo kat umah ni..siap boleh bagi jiran lagi kalau buat 2 adunan nih.. =)

Amik sepotong sorang yer..tak cukup gak,gi potong sendiri nun. Tak cukup lagi..gi wat sendiri..ngeee :P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

15 Komen Di Sini:

anymz said... [Reply to comment]

yuhuuu..ni mak perawan datang nak makan kek oren perawan..kihkih..

waah ko sue kemain lagi siap takot ada spekulasi bagai..glamer nya nama kek ko ni..mana rupa oven nya..tunjuk lah sikit.akak nak jugak tengok oven perawan tu...erkk?..boleh ke?

HaSue said... [Reply to comment]

@anymz
haha..mak perawan datang sorg je ke?ekeke..
haa,khuatir je kak...spekulasi dr luar yg bahaya tu..haha..oven biasa2 je kak..tak pyh ler..kalo yg canggih takpe la gak..hihih

ima said... [Reply to comment]

sedapnya nama kek perawan tu..mesti kek pun sesedap namanya...teringin jugak akak nak merasa...leh ambik ke ni...hehehe

HaSue said... [Reply to comment]

sedap kak..sedang2 aje manisnya..akak cuba laa..hehe

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue..gebu n basah2 je nmpk kek tu tentu sedap bangat. nape tak letak gambar oven perawan sekali...akk pun nak cari oven gak nih heheh

DJ Dayang said... [Reply to comment]

sue, tringin juak kmk nk merasa kek perawan tok eh. ney tauk pas tok jd perawan gik balit biarpun umo 2 tahun gik 40..ahakss

izahdaut said... [Reply to comment]

Sue kamik nak rasa juak.. Aukk perawan lawan dara ye.. Ko sueee mmg mengspekulasi je kroje nya... Hahaha. Mmg nmpk moist aa kek ni. Tapi kan kt umh aku kurg sambutn klu kek oren. Jadi selmt lah kek ko tu

♥LOVE2COOK♥ said... [Reply to comment]

Cantiknya kek tu Sueeee! :D

Mas said... [Reply to comment]

sue...nak gak kek oren perawan tu....
mas pun mcm kak anim gak..mak perawan...he..he..
tergelak gak baca tajuk n3 kau ni..he..he...

HomeKreation said... [Reply to comment]

Salam Sue cayang. Makan dulu, diet belakang kira (ni Along ler...hehe)...lembab nya nampak.

Jieda said... [Reply to comment]

wahh..sedapnya nampak. Baru nak capai sepotong tapi dah habis la he3

cik cek said... [Reply to comment]

nampak moist....mesti sedap ni....

Ida Ddapur said... [Reply to comment]

sue...tersusun elok ja buah dlm kek tu...nmpk sedapp.la

Ummi said... [Reply to comment]

Salam Sue, thanks sudi try resepi ni...mmg kek resepinya zaman akak perawan dulu..tu pasai la si Mat pandai2 menambah nama...menciiss! Hehee..tp mmg sedap baunya kan..ala2 kek zaman dulu2 la kan...xda penambahan whipping cream ke, apa ke yg pelik2 sikit tu..hehe

Mat Gebu said... [Reply to comment]

Yuhuu, ha ni pak perawan datang, yelah aku lom kawen kira perawan jantan..boleh macam tu?...hehe, psst kak ummi, dok diam2 yeaa bukan perawan kan?...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...