Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, May 11, 2011

Resepi: Puding Balqis

Wuuuu..wuuu..pudingku sudah ke udara..(orang dah lama tayang tak kecoh pun)
Akhirnya terlaksana juga mencuba buat puding jenis puding buih yang dinamakan tuan punya resepinya,Puding Balqis..
Dari hari tu dah mesyorat agung ngan mek ijahdaut yang masih dalam mode balik kampung..tak sedor2 diri dah duk bandar semula ko ye mek?hehe.. tapi duk tangguh2 gak nak buat puding nih..semalam baru kuat semangat nak buat setelah guru beso beria nak tengok..hihi

Patutnya entri puding nih masih dalam Q lagi..tapi nengok si Ika atau Ijah mek siam nun menayang macs nya yang kaler lebih kurang n iras2 ngan kaler puding ku ini..cam sesuai lak nak buat show tayang sekarang juga..hehe..tak caya gi tengok sinun(klik),ada iras warna tak? :D

Jom jamu mata nengok macarons..eh macarons lak..tersasul makcik. Puding ni haaa...jom tengok jom!

Kira ok laa tu kan untuk percubaan pertama membuat puding jenis ini..tapi tak lulus sepenuhnya nih..sebab apa..nanti laa aku bagitau..malu nak gitau awal2*cengkam jari sambil berdiri pulas2..

Aku guna SM(silicone mould) yg pesen kembar siam 6 tuh..ehee..macam sesuai untuk buat jenis puding berkuah kannn.. :D

Ahaa..nampak tak si merah jambu nih..di situ laa sedikit ketidak menjadiannya(hancus bahasa),adunan buih tu timbul lak..tapi pelik gak ada yang jadi ada yang tidak berapa menjadi..tapi tak laa gagal keseluruhan..kira 80% laa kalo aku bagi markah..ehee...tak pernah dibuat dek orang,sendiri buat kerja rumah sendiri bagi markah..muekekeke..ampunnn kak nor*tutup mata ngan tangan

Yang nih aku paling suka,paling jadi dan paling comel..ahaks..kaler biru tu macam turquiose lak jadinya kan..ngetest kaler pemberian dari jauh niiii..cayang akak nih!

Ohh..nak resepi ke?aku ingat nak nengok puding aku jer tadi..ehek... Aku nak terima kasih kat penyumbang resepi nih iaitu Kak Nor Ganu dan rakan2 yang sudah mencubanya kerana dirimu begitu berharga..*tetibe

PUDING BALQIS
Resipi : K.Nor@SecubitGaram
By:HaSue@sue-hasue@blogspot.com

1 paket agar2 serbuk (10gm)
450ml air
150ml susu cair
2 biji telur gred A
5 sudu besar gula pasir
3 sudu besar butter
1 sudu teh esen vanila
pewarna mengikut citarasa masing2

Cara2 membuatnya:

Masakkan serbuk agar2 dgn air dan gula hingga mendidih dan masukkan butter dan susu cair. Masak lagi hingga mendidih sambil dikacau.
Masukkan vanila dan padamkan api. Biarkan seketika (lebih kurang 15 - 20 minit) sehingga agar2 suam2 panas.
Pukul telur hingga betul2 kembang (buang tali pusat telur utk menghilangkan bau hanyir telur) dan masukkan adunan agar2 kedalam bekas berisi telur td dengan perlahan2. Kacau hingga sebati.
Bahagi adunan kepada 2 atau 3 bahagian dan masukkan pewarna yg disukai. Kacau hingga serata warna adunan puding td.
Sendukkan adunan puding ke dalam bekas atau loyang secara selang seli hingga habis. Untuk meletakkan lapisan yg kedua tu pastikan diletak perlahan-lahan di bahagian tepi dan jgn dibahagian tengah supaya ia tak terus masuk dalam lapisan yg pertama.
Sejukkan dalam peti ais sebelum menghidang.

Dah macam eskrim paddle pop lak kalernya nih..tengok betul2 teksturnya tuu..jadiiii tuu...ringan n gebu okeh..best jek makan sejuk2 kan!



I lap u bebeh! :D
Cam nak buat kalendar lak..hehe..saja ngetest kemahiran potograpi..huwaa..nak lensss! :P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

19 Komen Di Sini:

ijayuji said... [Reply to comment]

Kak sue!!! wakakakakaka...sama kalerrrrrr! akak guna kaler biru kan? alaaaaaa...akak kecoh2 pun kita pun belom buat! hihihi... ntah bila ntah nak sampai seru.. silicon mu tergoda aii! kita baru nak ngumpul tp bila nak ngumpul corak tu tak de corak ni tak de nyampah betul! :D

lina said... [Reply to comment]

sue - wah nampak cantik jer tu tak nampak sgt pun berbuih tu janji bila di makan sedap tak...kalau sedap tu lulus la tu :)

tun_telani said... [Reply to comment]

fuhhh.. omey benoo kaler dia.. cam puding plastik dh nmpk..hihi

K.Nor said... [Reply to comment]

tak per la sue, yg tak menjadi tu akak tutup mata sbb yg menjadi dlm gambar kalendar tu cun bangat! mmg perfect org tua2 kata hihihi

ehhh.. agaknya sbb adunan asal kaler kuning sket kan bila campur biru brilliat tu ia jd cam turqoise.. cantik pulak .. ngeeeeeeeeee ....

mentang2 la wat puding kaler sama cam mek siam, mould pun jd kembar siam ek.... :P

Sheila Shafeareen said... [Reply to comment]

salam wahhh dah siap yee jelou mak negok silikon tu u hehehehhe..cantik warna ....mcm x puas makan le kemarin buat cepat habis... nak sikit

Ezadlieza said... [Reply to comment]

wehoooo...su akak kaco kat sini lak...hehehe..cantiknya sue puding tu...sedap tu makan..dah ler skrg ni tgh paneh membahang jer....cair ayor tekak akak tgk....slurppppp...

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said... [Reply to comment]

kak hasue...kmk dtg nak ncerik rasa puding ya lok..kmk malas nak ke dapor bergugak barang pakei molah, kmk ngarap kitak molah k kmk lok =0).

Sueozana said... [Reply to comment]

Sue...
Bak puding 2 ketui, lain2 cororrr :D
Bak laa...ayaq teh dah nak sejuka dah ni! (Lorr...dia dok sibuk menukar menyusu si kecik ghupernye :D)

nOOrsha said... [Reply to comment]

sue...aku nk yg kaler pink tu...awww!~ i like!~ pandai kao menggabungkan kaler peberet ko ngan aku dlm puding ni..nila namenye besan sehati sejiwa..ekekek

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue...akk tgk cantik je semua puding tu sue, tak ada cacat celanya. sedap dimkn time panas gini

are_u said... [Reply to comment]

ala comei la pulak kaler2 puding tu...

mokwonik said... [Reply to comment]

alaaah nak puding, nak kaler maler, nak SM, nak DSLR,nak lenses ...semuaaaa mokwo nak!!
kejelitaan adalah milik setiap insan*tetiba

Mas said... [Reply to comment]

weehhh..jelessnya aku nengok puding kau.....mentang2 guna acuan silikon....huhhh....

sue...memang cantik puding balqis kau ni....
meh kat aku yg berkelender tu....

HaSue said... [Reply to comment]

@ijayuji
a'ah ijah..akak guna kaler biru..hehe..meh laga2 vontot meh..
a'ah laa kan..kat sini pun x byk pilihan laa ijah..aritu kat miri ada gak laa..tp x banyak pilihan gak..rembat sikit2 laa,kann..baru teruja tu bertahan lama..hehehe

HaSue said... [Reply to comment]

@lina
sebenarnya kan..kite nk tekstur yg berbuih la lina..hihi..dah namanya puding buih kn..tu yg halus cam agar2 tu belah atas je x jd..bawah ok.. ada masa leh laa try k ;)

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... [Reply to comment]

yang kita nampak cuma SM tu yang posing cantik kat belakang ... jeles kita tak der...

Walau camner pun puding memang cantik caler maler... Jom beli lense baru...

Ummi said... [Reply to comment]

Assalam Sue, cantik puding tuh..x kesah la kalau sikit2 tu biasalah kan..bukan nak buat jual pun..sedap mata sendiri dan tekak sendiri pun ok laa..hehe

Diana @ Melley Mey said... [Reply to comment]

Assalamualaikum sue... cantik!! wpun sue kata ada yg x berapa jadi.. tp bg akak mmg cantik ler puding tu sue.. suka akak tgk...

Yat Maria said... [Reply to comment]

Sue

wahhhh puding jadi lawa tu!! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...