Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Saturday, May 7, 2011

Kerabu Mempelam Muda Laa Pulakk..

Masih ada lagi mempelam muda kat dapur tadi..sebelum nih tak letak dalam peti sejuk pun sampai nak masak dah mempelam tu haa..tapi honestly,mempelam yang nak masak gini lak yang aku suka kalau dibuat kerabu haa..kerabu nih kalo aku kan,aku suka sebut sambal mempelam cincang jer..ehee...

Sebenarnya nak projek melinut..tapi layan kerabu dulu laa.. buat lebih,ada belen leh makan ngan linut lak..tayangannya kemudian laa ek..hehe

Mempelam hampir masak yang dah dicincang dan sedia untuk digaul bersama bahan2 tumbuk...err,sebenarnya aku guna pengisar bahan kering jer..'rajin' nak menumbuk katekan..ahak ahak.. yerlaa,kemudahankan dah ada..watpe nak guna kesusahan kan..eheh..leh pakai tak alasan aku nih..? *wat muke innocent

Sebelum | Selepas..


Sedap giler makan mempelam mude nih wehh.. aku cam biasa laa..nak wat menu sedap tapi simple2 jer caranya..bahan2 nak buat tu tak terhad yer..bleh jer adjust ikut hati dan sanubari masing2..

Kerabu Mempelam Muda
By: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan2:-(tidak terhad)
  • 3-4 biji mempelam muda(saiz sederhana)-hasue guna mempelam hampir masak(lg best tau)
  • 1-2 tangkai cili merah + cili padi*(ikut tahap kepedasan masing2
  • 2 ulas bawang merah*
  • Segenggam ikan bilis* (dah kupas)
  • 1 sudu makan belacan *
  • Garam dan perasa/gula secukup rasa
Cara2:
  1. Mempelam di cincang dan dihiris halus.
  2. Tumbuk/kisar guna pengisar bahan kering bahan2 bertanda *
  3. Campurkan bahan2 kisar bersama mempelam yang sudah dicincang dan perasakan dengan garam juga perasa/gula secukup rasa.
  4. Gaul sebati. Sedia untuk dihidangkan
Ada orang tak suka yang ada air2 sket tu kan..tapi aku suke je..sedangkan mempelam masak pun best nak buat kerabu nih..mempelam ye,bukan mangga..jangan keliru di situ..hehe..biasanya mempelam nih ada yang masam gak walaupun dah masak.. :D

P/s: Tadi nengok mempelam muda goreng yang dibuat nOOrsha..tu yang terus berlari ala2 heroin pilem hindustan ke dapur godek2 nih dengan bantuan my sis..hehe..dia tolong kupas n cincang mempelam muda,aku tinggal nak wat sambalnya jer..senang kije..
Bak kata wonderpets,apa yang penting??heheee...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

18 Komen Di Sini:

nOOrsha said... [Reply to comment]

walaweyghh.. aku suke je kerabu pelam yang cam ni.. maksud aku yang berair cam nih.. mantop nko.. keje meratah ajelah aku jawabnye...ekeke..kalo dok dekat dah lame aku datang buat muke x malu cedok kerabu ni dlm mangkuk kat rak pinggan ko tu.. mangkuk paling besor la yg ade kat situ... pastu aku balik terus ngan muke bersahaja.. pastuh ko mesti bengang kan, mesti ko menbuntuti aku balik, ko rampas kerabu itu dari tangan ku.. owh.. (tetibe buat pilem sendirik..wawawa)

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue. tadi akk dtg tak ada lagi kerabu ni..kalo gini akk panggil sambal heheh, cuma guna ikan masin atau ikan bakar je. dah nak nitik yogurt ni, sedap tu sue

LiNa_Pg said... [Reply to comment]

wa..tadi tgk umah noorsha,ni umah sue plak ada kerabu ni...betul2 kasi ngences la..

Sofea said... [Reply to comment]

sue..dh meleleh air liur nii, tisu please ;)

Adinda Amy Sensei said... [Reply to comment]

kak hasue.....ya Allah...sedapnya kerabu mempelam....memang saya suka sangatlah ni...

Unknown said... [Reply to comment]

sue--
meleleq air liur ayu..
menu nie yang paling laris kalau buat jualan tengahari..

tapikan sue.. kalau boleh mangga yang betul2 muda... masih mentah gitu..
nyami.. terasa gitu ditekakku.. heheh

Unknown said... [Reply to comment]

kalau takde selera mkn, buatlah kerabu mempelam. sure selera dtg...hehe..tgk gmbr pun dah telan air lior.

nurshaf said... [Reply to comment]

saya suke kerabu!!!!!

RYOVZHVR said... [Reply to comment]

ni kalo makan ngan linut best gak....kebetulan lak menu siang tadi pun kerabu ni jugak.hahaaaaa

aeshcame said... [Reply to comment]

Sedap nampak, best mkn ni..lg2 time tgh ngidam..kuikuI~ lovely recipe...slalu singgah cni cari idea nk memsk utk menu harian...sgt2 thank u 2 u yeah!

Ijan said... [Reply to comment]

Kerabu mempelam la pulak...aduuhhhh... buat orang terliur je tengok gambar ni tau! bestnye rasa mcm nk pegi cari mangga sekarang jugak!!! huhuhu

HaSue said... [Reply to comment]

@nOOrsha
Nih kiranya aku watak jahat laa dlm pilem ko ni yer..hahaha..ampess tol..aku nanges je laa ko amek..x rampas2..perempuan melayu terakhir katekn..keskes

HaSue said... [Reply to comment]

@Kak Rosaliza
Kitorg pun sambal gak kak..hihi..mmg pantang nengok masam2 pedas nih mau kembang jek liuq

HaSue said... [Reply to comment]

@lina_pg
kat sana lum musim mmpelam yer kak?hehe

Acik Erna said... [Reply to comment]

HaSue..memang terliur tengok kerabu ni..memang tak pernah buat sendiri..kalau nak makan selalunya pe kedai yang ada jual kerabu ni..memang sedap..

HaSue said... [Reply to comment]

@Sofea
nahh amik tuala mandi nih..tisu kang takut x cukup..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Adinda Amy Sensei
sedappp kan amy.. :D

Mas said... [Reply to comment]

sedapppnya...
meh kat aku sepiring....

selamat hari ibu sue....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...