Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Sunday, May 22, 2011

Ikan Bakar! Ikan Bakar!

Hai..bertemu kembali.heee..
Korang gi mana hujung minggu ni? Aku tak kemana2 pun sebenarnya..just spent my time with my little friends..err..anak2 aku laa..hehe. Ada juga ngadap lappy tapi sekejap2 aje lantaran line tenet pun slow amat lahaii malas aku nak mengulas lebih lanjut..baik kita ngadap ikan bakar yang sedap nih..dah jadi santapan aritu dah. haa...nanti nak update ikan segar lagik..cik abang baru je balik mancing..ada ikan special nak tunjuk tau!tungguuu..

Ehem..sebenarnya nih laa pertama kali buat ikan bakor bersambal macam kat restoran seafood tu..tau tak kalau kat restoran tu,last year kitorang pergi dia cekik sampai Rm50-Rm70 seekor saiz kecil ke sederhana..kalau saiz beso lagi mau bukan cekik dah,pancung terus.huhuu..tapi tak kesah laa kan..nama nak makan takde laa berkire sangat..tapi bila makan rasanya tak seperti yang diharapkan tu macam tak berbaloi laa ko.. macam baik beli sardin dalam tin pastu lenyek cili api dan perah limau jer..muahaha...
Takpelah kan,baik jugak untuk pengajaran : nak sedap,ko masak sendiri.. err,kalau saye tak pandai..gasak ko ler..heh. * cakap kat diri sendiri

Al kisahnya,skill nak membelah ikan nih pun aku main hentam aje,bergantung kepada imaginasi dan pengalaman daripada tv..aku tak ingat lak kalau2 pernah tengok kakak aku belah ikan..tapi kalau kat kampung kompom aku suh dia jer..haha..
Memandangkan ni first time,kira cubaan jelah kan..kita guna ikan merah jer..ikan nih hasil tangkapan cik abang aritu dulu tu..kalau beli kat pasar (harga sekarang) Rm18 sekilo katanya..bayangkan kalau restoran seafood caj berapa..

Tengok..tengok..sekali aku nak bako ikan,2 ekor ko..haha..satu kecik sket..satu besa sket..Apa lagik..kite bako jerrr~

Kerepak kerepung!kerepak kerepung!(bunyi kompang):merasmikan grill pan hadiah dari orang baik ati aritu..hehe...bakar gini,pastu kaver atas ngan daun pisang..walaupun nonstick..buh juga sedikit minyak kat bawah supaya daun tak garing...aroma daun pisang usah cerita..memang teruja.!kejap2 nak skodeng tengok dah masak ke belum..hehe.. yang versi bakar kat atas dapur gas guna grill pan nih letak sambalnya kemudian setelah hampir masak

Jangan lupa perah limau kasturi macam kat restoran ye..sedappp!aku caj murah jer..Rm20 setiap 100g..muekekee..asal nak suap,timbang dulu..nak order tak?hahaa..

Ikan yang beso sikit bako dalam oven jer..guna api atas bawah..
Sebenarnya aku buat sambalnya simple2 aje nih..bukan korang tak tahu aku suka yang simple2 tapi nak yang sedap kan..ngahaha..yang penting semua yang makan nih sukaaaa...pedas2nya,rasa sambal semua secukup rasa dan menepati selera kitorang..
lain kali aku tepek resepi yer.. :D
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

17 Komen Di Sini:

Nuwairani said... [Reply to comment]

wow! kak sue! ikan merah ni mmg mahal. kalau di Sandakan ada restoran Ocean King Seafood. Pernah order ikan merah stim 4kg dengan harga RM350-400 sekor!! Tobat pasni x order lagi dah!

izahdaut said... [Reply to comment]

mek..sebiji mcm kat kedai. aku tak reti nak potong dua gitu. mak aku je pandai. nanti ko tunjuk canner ko potong gitu.ke adajenis2 ikan je jadi?

aku kat sini kalau makan ikan bako, kalau amiksiakap ke, pari ke.. kira ok lagi. yang beso2 gak lah... semua semua dlm rm60 ke 70.

Mas said... [Reply to comment]

sue..meh aku nk cubit sikit..
sedappnya tengok ikan bako tu....

Sheery Dream Cakes said... [Reply to comment]

Assalamualaikum sue...
wah tgk ikan bakar sue tu mmg terliur tgk... lom mkn pun dah tau sedap tau sue...

dZana said... [Reply to comment]

waaaa.. sedapnya sue.. ratah2.. buat sendiri puas mkn..

wachak said... [Reply to comment]

assalam hasue.

Dah meleh leleh air liur ni tapi bila scroll sampai bawah, resepi tepek lain kali da .... kui33

Adry@Daun said... [Reply to comment]

As salam HaSue,
Wah! Sdp betul tgk menu ikan bakar ni. Dpt mkn lg best tu. Kalau gna ikan jenahak rasanya btambah2 sdp.

tun_telani said... [Reply to comment]

huhhh????????? ape niii........ penat baca sampai abih nunggu resepi....
ape laaa, letak n3 lambat ngat, abih dh ikan merah kt umah. nk makan ni jugakk!!!
*sambil hentak hentak kaki gaya kak mas..

anymz said... [Reply to comment]

sue,cantik betul potongan ikan ko tu..mesti pisau/parang ko asah tajam2 kan..guna apa nak asah tu?..akak ni kan bab mengasah2 ni mmg fail betul..eh! kat sana senang tak nak dapat ikan terubok?..

ucubakery said... [Reply to comment]

keroncong perut nampak ikan bakar tergolek tu .........sedapppppppp

HaSue said... [Reply to comment]

@nuwairani ismail
huwahhh..baik gi bayo se trip turun ke laut je kalo gitu..haha.. tapi kalo 4kg makan ramai2,nak jimat leh collect sikit sowang kan..pastu harus laa sedap baru berbaloi2 membayornya..
err..ikan stim ngan ikan bako mana lg sedap kalo mkn kat kedai tu?hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
Iskh..ko tak reti ke,ko tak penah try lg nih?muskil aku...hihi..
Nanti kalo aku rajin aku demo cara potong ikan tuh..senang aje ko..aku pun x sangka aku potong menjadi..haha.mula2 tuh dah berkira2 nak suwuh orang gagah jer potongkan..bila dah menjadi tu,syok la pulak..sibbaik x 3 ekor terbako aritu sbb terlebih teruja..ngee..

aa..tu laa,nak mkn sekuarga kecik ok lagi kan..lagi satu,kalo sdp takpe gak..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
ko dah cuci tangan lom mas?haa..amik sudu garfu nun..ehh,lupa lak ikan nih dah abis..ko simpan dulu set sudu garfu tu untuk esok2 je lah ye..muekeke

Nadz Nazharzan said... [Reply to comment]

Sue..sedapnya tgk ikan bako tu..
Sabo jer la dak Sue ni.penat baca karangan dia sampai bawah..tengok2 xde resepi... Tak kita.. Letak jugak resepi sambal ikan tu...

Acik Erna said... [Reply to comment]

HaSue..akak pun teruja tengok ikan bako ntu..
dirumah ni kalau ikan bako..memang laku..

HaSue said... [Reply to comment]

@Diana @ Melley Mey
waalaikumussalam kak..akak ni cam tau2 jer..haha..mmg sdp ke tekak yg dah mkn nya kak..ngee

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue..sedap ikn bakar bersambal gitu...selalu akk mkn kat penang mmg mambless

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...