Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, December 16, 2009

Kuih Cakoi / Chakoy resepi Syamsiah

Lihatlah montelnya cakoi2 yang aku buat neh..haha..kalo jual kat pasar malam tak untung banyak nih kalo 3 ketui singgit..

Sebenarnya nih bukan pestaim aku buat cakoi...
Tapi bukan selalu lak aku buat nih..tak konfiden lg..nih pun aku lum puas hati ngan hasil tangan aku nehh...
Kalo kat kampung senang nak dapat cakoi yang menepati citarasa sekeluarga...
Nak makan,beli jek..huhu..tak perlu cicah apa2 pun dah sedap..best!
Yang gitu laa aku try nak buat,makan gitu jer,tanpa cicah apa..tp yg nih anak2 cicah susu pekat..aheh..

Resepi nih resepi asal dari kawan aku sama mengajar dulu(uik?penah jadik cikgu ka?)haha...syhhh :p
Syamsiah namanya...beliau nih x kedekut ngan ilmu2 kuih muih nih..aku tak tanya pun dier bagi.. dia biasa buat kuih cakoi nih..
Aku pernah try dulu,jadik..lembut tp x rangup sebab x letak perangup.ehhe

Tapi resepi dia nih,tiap kali aku nak buat aku tanya resepi...kekeke...sibbaik beliau sabo..kalo tak awal2 kena pelangkung...
Takda laa selalu aku tanya tu...ni masuk kali ke 3 laa dia bagi resepi yg sama.
Salin 1st time kat kertas je..hilang.
Salin kali ke 2...siap save dalam file dlm lappie...kena lak reformat aritu. hilang lagi
Nih aku semadikan resepinya kat sini...agar tak hilang lagi..hehe

Lubang2 dalam cakoi nih dibentuk oleh alum...kalo takde alum rasanya leh ganti ngan soda bikarbonat cuma lubang tu x secantik alum buat ler.. yg bagi rangup lak tepung sengit/ammonia utk masakan..kedua2 bahan nih guna sikittt jek..

Nih resepi asal tau.aku takleh bagi sukatan tepat buat masa nih sebab aku main ikut jer panduan nih..aku cuma tambah 1 sudu kecil ammonia(tepung sengit) dan 1 sudu kecil alum jer ..
Dulu aku pernah buat x letak dua benda tu rasa ok jer..ikut resepi ori.
Aku salin bulat2 dari henpon

Bahan2:
  • 700g-800g tepung gandum
  • 1 peket yis
  • 1/2 sudu makan planta
  • 1 sudu teh baking powder
  • bawang putih n bawang merah
  • air untuk menguli
  • garam dan gula
  • 2-3 sudu minyak untuk menguli
Cara2:
  1. Sediakan air dan masuk semua bahan. Uli sehingga menjadi doh. canai dan bentukkan cakoi
  2. Tunggu adunan naik dan goreng
Sebenarnyadia bg simple lagi dari ni...insyaallah,nanti aku wat ekperimen...aku try figure sukatan yg lebih tepat yer..
Tapi nanti2 laa...aku pun sibuk gak nih walaupun macam rajin update..ehek...
Aku faham...korang mesti x sabar nak buat cakoi sendiri tanpa guna breadmaker,tanpa alum dan bahan2 yg korang x pernah dgr kan?
Tapi cakoi nih kalo nak nampak cam cakoi gak,kena beli alum tu dulu..carik kat kedai bakery,wokeh?

Rupa cakoi sedang digoreng..bila nampak regangan ala2 selulit tu maknanya cakoi dah jadik..(mengikut pengalaman tengok orang jual cakoi..eheh)

Nih rupa kat dalam...ada laa rupa cakoi tuh sket2 kan..eheheee...

Minta maaf sgt2 sebab bahan2 yang tak dibagi sukatan tu memang aku main letak jek ikut sukatan donut yg sudah2..tak tgk sgt..kalau korang nak try sendiri aku x kisah..
Tujuan aku letak n3 nih pun nak simpan resepi asal beliau.. :)
Kalau nak tunggu aku 'try'kan untuk korang pun..x kisah gak..tapi kena tunggu laa dulu ye..

Kalau nak cepat,korang kate laa korang ngah ngidam ke..heh heh

Note:erkk...apsal cam panjang lak n3 aku nih citer pasal cakoi..huhu...ntah ader org bace ke idak..haha.yg nak marah2 sebab aku x bagi full resepi bace laa kisahnya dulu ya.ehe

Apa2pun,tima kasih banyak untuk Syamsiah..semoga makin murah rezeki hendaknya
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 Komen Di Sini:

Cik Ani said... [Reply to comment]

kalau kat Penang, kami panggil Pak Tongko bukan Jamal Pak Tongko aa..,tu mungkin tuan punya kedai punya nama kut...hii...hii.. Cakoi takpa jgn cangkoi(cangkul),putus kapla!

HaSue said... [Reply to comment]

Cik Ani > Ooo..yang nih ke dipanggil pak tongko tuu...ingatkan kuih lain.hehe..tq ye kongsi kat sini :)

ain said... [Reply to comment]

akak sekeluarga pun sika makan cakoy ni, selalu beli aje, mmg sedap bila mkn pns2. beli 5 inggit pun kdg2 tak cukup.hehe

Sueozana said... [Reply to comment]

Important:
Salam.
Kepada semua follower Kak Sue (Sueozana- blog Colours of Life);Di atas ada disertakan link baru kak sue. Maaf kerana blog lama mempunyai masalah teknikal. Jadi, kak sue terpaksa berpindah ke tapak blog baru seperti link di bawah(pos lama juga telah berpindah ke blog baru)
tq.wslm

Sue @ Nenie said... [Reply to comment]

Kat pasar sini, dia jual 2 versi satu kosong (bentuk cakoi orilah) dan satu lagi buh inti kacang (bentuk bulat..guna adunan yg sama..Sedappp...

HaSue said... [Reply to comment]

Kak ain > kalo makan ramai2 mmg best jek kan kak..hehe

Kak Sueozana > ok kak...dah tuka link akak.hehe

Sue @ Nenie > Ooo..tak pernah lak jumpa versi yg buh inti kacang tuh..lenkali leh laa nenie tunjuk kat blog ek..tq kongsi ye..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...