Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Saturday, November 14, 2009

Udang Goreng Tempoyak Berkunyit

Salam hujung minggu pada sumer...
Hari ni nak gi mana? nak duk umah ke nak duk luar umah?ahak

Sebut pasal menu yang sedang diperagakan nih..tengok tajuk dah tahu isi kandungannya kan..
Jika korang penggemar udang,tempoyak,kunyit(dan daunnya) juga pedas boleh jadi nih sesuai untuk selera korang..sebab aku suke semua tuh sebab tuh aku letak ikut suka jek..hehe

Sebenarnya resepi nih adaptasi(cewah ayatt) dari resepi tempoyak udang seblum nih juga..cuma aku tambah kunyit dan daun kunyit jek sebab daun kunyit stok tuh dah nak kering..uhuk
Macam org duk oberC jek susah nak jumpa daun kunyit..hehe..
Kunyit yang ditanam tuh dah dicabut kontaktor nak nyimen dulu..

Bahan2:
  • Semangkuk kecil udang
  • Tempoyak
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 2 tangkai cili merah
  • 5 -10 cili padi
  • 6 cm kunyit
  • 1/2 labu bawang besar-potong berbaji
  • 2 helai daun kunyit-dimayang halus
  • perasa (garam,perisa) dan gula(jika perlu)secukup rasa
  • minyak untuk menumis
Cara2:
  1. Cili merah,cili padi,bawang merah,bawang putih dan kunyit ditumbuk lumat
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 tumbuk tadi sehingga naik bau kekuningan,masukkan bawang besar
  3. Masukkan udang dan kacau goreng seketika
  4. Masukkan pula tempoyak..kacau goreng sehingga sebati.
  5. Perasakan dengan garam dan perisa secukup rasa
  6. Apabila tempoyak sudah berubah warna,masukkan daun kunyit,kacau seketika dan padamkan api..Siap!
Kalau makan ngan nasik panas2..tak payah lauk lain dah..maklum laa,kalo makan tempoyak nih kadang2 leh terus jadi antu...antu tempoyak!ahehee...

Nota Biru : Boleh tambahkan serai yang diketuk jika suka
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

10 Komen Di Sini:

indahhouse said... [Reply to comment]

Salam kak hasue,
cedap, cedap tu tempoyak. eh, saya nampak tempoyak je, sbb Udang dah masuk mulut ni. Gulp. Alhamdulillah. thanks for lunch kak...hehe

E-na Zarina said... [Reply to comment]

E-na pun hantu tmpoyak jugakkkk...udang goreng tempoyak ni mmg favorite! pedas2 lagi haaaa mmg berpeluh mkn! nak sepiring pos sini...huwaaaa x der stok tempoyak....bole ke takyubin tempoyak ye...sape2 ada xperience?

HaSue said... [Reply to comment]

indahhouse > wkumsalam nur.. laju jek udang tuh masuk mulut ekk..hehe..sama2.datang lagi yer nur..hik

maiyah said... [Reply to comment]

mmg suka dtg sini tgk menu mngancam

HaSue said... [Reply to comment]

E-na Zarina > ada jugak antu tmpoyak kat sana ek..mesti mata cepet jek..ekeke..ntah laa e-na. rasanya kalo balut tebal2 yang amat bleh laa kot..aritu kapur sirih leh lepas..(sorg rkn blogger citer) dia kate kapur sirih x dibenarkn sbenarnya..tp kapur x kuat aroma cam tmpoyak kan..heheee..balik msia jek,telan byk2 nanti.. sian dia

HaSue said... [Reply to comment]

kak maiyah > mekasih kak..suke tgk akak dtg.rajin mengomen lak tu..hehe

Fiza Nordin said... [Reply to comment]

anak taruna akak salah seorang daripada 'antu tempoyak'...makan nasi putih dgn tempoyak pun jadi...adeh...

selero lak tgk udang tempoyak neh.... ke...tgh lapo...???eheheheee

HaSue said... [Reply to comment]

Kak Fiza Nordin > hehe...kalo dah antu tempoyak memang senang jek kalo ada stok tempoyak kak..hehe

tuh mesti ngah lapo tu.. :P

ain said... [Reply to comment]

akak lum pernah lg mkn tempoyak. tp kenapa ye nmpak je lauk sue, terus terliur.hehe

HaSue said... [Reply to comment]

kak ain > lum pernah makan eh kak? silap2 haribulan skali cube terus jadi antu tuh kak..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...