Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, November 2, 2009

Bubur Jagung Berkrim

Bila berpeluang dapat tawaf kat supermarket semalam, sempat gak ler mencarik krim jagung yang diidam2kan nak buat bubur jagung nih haa..
Aritu tengok kat umah kakleen,tak pasal2 lencun kibod nih sebab terliur bebeno..
Ntah nape ntah..sedangkan sebelum nih bukan penggemar jagung tegar pun..
Jangan2 terjangkit selera makyung,terjangkit jadik makyung gak kang..haaaa,jagaaa.. :p
'yana..yana dah sedia nak adik tak?' Yana geleng. 'oh..ok!..' :P

Malam tadi buat laa bubur nih.kejam tul kan.makan makanan berlemak malam2..huhuh...
Masa tengok kat umah kakleen tuh..
Siap bayangkan tuh kalo laa makan sejuk2...pastu buh susu pekat sket,susu sejat sket.yummy2..
Tuh laa kak leen..biasak nih tayang makanan sedap2..x pasal2 sue terpengaruh tau..ahak..ader plak salahkan kak leen yer..ampun kak leen.. :P

resepi nih selongkar kat dapo kakleen,a.k.a makyung yg sarat skrg nih..hehe..dah kemas dah dapo akak tadi.hee..

Bahan:-
4 batang Jagung - ambil isinya > sue guna jagung dalam tin (biasa tanpa krim)
1 tin Jagung Krim dalam tin > sue guna ayam brand
Air - secukupnya untuk merebus jagung
Santan - secukupnya agak- agak ler nak kuahnya banyak mana
Sagu biji - pun ikut ler >sue rendam dulu bagi kembang
Gula - ikut tahap kemanisan memasing
Sedikit Garam
Sedikit Esen Jagung >sue x letak
2-3 helai Daun Pandan >sue nak letak tapi takde :P

Cara:-
-rebus jagung dulu empuk sikit (sebab aku suka ada bunyi krap krup2 bila makan..hehe)
bersama daun pandan.
-masuk gula, santan, air lagi bila perlu, garam, jagung krim dan esen jagung.
-dah sebati semua rasa, masuk sagu biji, agak-agak dah kembang ok (jgn kembang sangat),
tutup api, siap.Memang sedap dan berkrim tauu..Encik ayang kite yg cerewet bab2 bubur nih pun kate sedap n creamy..padahal sebelum dia pun bukan suka sangat makan jagung2 nih.hikhik..
Biasanya bab2 bubur/pengat nih dia yg masak..bininya nih tolong makan jek..hee

Tq kak leen bagi cadangan guna krim jagung nih.muaahhs
Semoga selamat melahirkan anak ke 3 nanti yer kak.. ;)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

5 Komen Di Sini:

Watierman said... [Reply to comment]

Sue...dah lama akak tak buat bubur jagung..sebab Reena tu pelik entah nape dia tak suka jagung....

Akak baru buat kek kukus...tapi jauh lagi nak sampai ke tahap Lapis Sarawak...baru lapis Penang jer Sue!!!

maiyah said... [Reply to comment]

sdpnya bubur tu.. cecah ngan roti agaknya bleh gak kot

allkmurni said... [Reply to comment]

dh lame gak x buat bubur ni,ank2 x bape suke,apesal la kan???...
x pnh boh jagung krim lg...pasni nk cube lah...dorang x suke mama dorg suke...hehe...

HaSue said... [Reply to comment]

kak watie > reena x suke jagung eh kak..akak watkan sue jerlaa leh x?hehe

x kesah laa kek mana2 pun kak..akak buat mesti sedap..tgk gamba dah tau.hehe

kak maiyah > bagus gak idea akak tu..

allkmurni > a'ah kan..apesal laa bebudak x berapa suke.huhu..takpe nanti mama diorg buat mama diorg tuh ata laa ke sini semangkuk 2 yer..heee

Eliza said... [Reply to comment]

dah cuba dah. lemak dan berkrim. sedap!tima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...