Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Sunday, November 15, 2009

Cream Corn Hoen Kwe

Akhirnya terlaksana juga nak buat dessert nih dengan jayanya..
Rupa2nya stok tepung hoen kwe yang daku ada cuma yg berwarna merah sediakala tuh ajer..bukan saja2 nak letak kaler merah..ahehee...tapi ok juga...aku cadanglan kalo yang nak guna kaler hijau tuh buh pandan paste kalo suka..hehe.memandai jek..takpe kan jiya?aheh..

Nak membuatnya pun senang yang amat sebenarnya...sesambil pejam mata (sebelah) pun leh buat..heheee...
Cuma kalo dah malas tuh celik beso kedua belah mata pun xkan jadik gak..haks
Jadi kalo semua bahan ada kat umah jangan tunggu lama..gi buat sekarang..

Resepi nih cilok dari Jiya..di'bahasa melayukan oleh beliau dr Happy Flour..mekasih ya kalian!

Bahan-bahan: (saiz dan jumlah mengikut citarasa sendiri)
  • 100g tepung hoen kwe
  • 460g santan
  • 85g gula
  • 240g krim jagung < sue letak 280g
  • sue tambah secubit garam
  • Daun pisang secukupnya (dilayukan)

Cara membuat:
  1. Campurkan tepung hoen kwe, gula,garam dan santan sehingga sebati.
  2. Masak adunan tadi dalam periuk mengunakan api yang sederhana. sentiasa kacau sehingga adunan tadi sedikit pekat.
  3. Masukkan dan kacau krim jagung ke dalam adunan tadi dan masak sehingga pekat. (jangan terlebih pekat kerana apabila terlebih pekat ianya akan keras ketika sejuk)
  4. Kemudian masukkan sedikit adunan tadi ke dalam daun pisang dan bungkuskan seperti membungkus lepat.
  5. Simpan dalam peti sejuk dan hidangkan.
Sori laa eh jiya..edit sket jek..nak bagi rasa lemak..saja nak tambah koleksi lemak di badan kan..huehuee..

Nota biru: Kalau tak ada daun pisang,letak dalam bekas pun boleh..tapi kalo nak halus,cover la bekas tu dengan plastik wrapping cling tuh supaya licin cam dibungkus juga

*kalo cekedis cam jiya leh makan banyak2.. :P

P/s: Kalo jagung krim nih aku syorkan jenama Ayam brand..sedap berbanding jenama lain setakat nih..aheh(nih ikut tekak aku la)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

16 Komen Di Sini:

ain said... [Reply to comment]

betullah apa sue kata, kalau dtg rajin tu, semua boleh buat wlu ngan sebelah mata aje, tapiii klu malas yg dtg....semua bhn dpn mata pun buat2 tak nmpak aje.hehe

allkmurni said... [Reply to comment]

betul la k.ain...macam saya la jugak....byk malas drpd rajin...
x penah tau ade tepung hoen kwe...huhu(bute msk tul la sy nih)hehe...mkn potato tau laa...:)

surisarawak said... [Reply to comment]

sdpnye dpt mkn kiuh lmbut2 utk minum ptg..huhu tlio...

maiyah said... [Reply to comment]

baca ni pun sblah mata je hehe

ima said... [Reply to comment]

amboi!!!merah menyala....kak ima suka warna merah tu...tapi kalau dapat rasa lagi sukalah jawabnya....hehehe


p/s..sue tq ye kongsi resepi daging hitam manis tu...sedap betul,anak2 akak suka sgt..hari ni pun masak lauk tu atas permintaan anak2.

Fa'e said... [Reply to comment]

menarik je nmpk....ish, kalo dpt menarik masuk mulut trus lagiiii...menarik!

merah pon xpe sue, asalkan sedap dimakan...kenyang puyut! hehehe....

kat cni xde la pulak tpg tu...mmg malas laa jawabnye....

geraugebang said... [Reply to comment]

wow, pink lagi. Hatiku tertawan laa.

Kulanz Salleh said... [Reply to comment]

eh.. ni bole jual ni masa pesta jagung nanti.. tu ada campur jagung juga kan? hehe

Jiya said... [Reply to comment]

amboii tuan tanahhh.. kutuk aku jek nko yerkk!! bak sini cream corn hoen kwe tu skett!! king nko tak takot ker makan kaler merah2 ni.. akekekekeke!

HaSue said... [Reply to comment]

kak ain > betul laa kak..kadang2 masa membeli kemain semangat lagi..tp bila dah dibeli..semangat tuh ikut terpendam dalam kabinet ngan bhn2 tuh.hahak

HaSue said... [Reply to comment]

Kak allkmurni > sue pun sebelum tau,sue tak tau gak wujud tepung nih kak..(rasanya semua org pun camtu ek)hihii... mekasih mkn potato.hehe

HaSue said... [Reply to comment]

kak surisarawak > terlio mesti polah yaa..hehe

kak maiyah > amboi terer kak maiyah..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

kak ima > kalo akak dekat nak jer kongsi2 makan..suap2an gitu.hikhik..

wahh..alhamdulillah..anak2 suka yer..mekasih bg feedback eh kak..mesti seronok anak2 suka apa yg kita masak kan? ;)sama2 kak

HaSue said... [Reply to comment]

kak fa'e > kat sana takde tepng hoen kwe eh kak...takpela,balik msia kang buat leh bisnes je terus..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

kak geraugebang > tertawan tu tande2 nak buat sndiri tuh kak..hehe

Kulanz Salleh > betul tuh..leh bisnes masa pesta jagung tuh kang..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

Jiya > apa plak mintak2 hoen kwe org nih..ko gi wat lagik sana!aku dah terjangkit tedekut ko nih..muehehe.. ayang i mana reti takut2 nih..dier berani taw!hahak..dier ok jek jiya..janji sodap..kaler tuh pun suke jek..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...