Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, November 23, 2009

Yang Mana Duku,Yang Mana Langsat???!!

Haa..Sebelum tengok gambar seterusnya..Sila perhatikan gambar di bawah dengan sepenuh perasaan dan tanpa rasa bersalah..
Rasanya tak ramai yang tak pernah makan / jumpa buah nih kan..
Dah tengok,sila teka mana satu langsat dan mana satu duku... nih kena jujur pada diri sendiri yek..sejauh mana pengetahuan korang pasal buah nih jika tengok begitu sahaja..
Yang mana langsat,kanan atau kiri? Yang mana duku,kiri atau kanan?hehe....
Jawab kat diri sendiri jekk..ngeee

Perhatikan betul2 tauuu...ada yang tak pernah makan ke?sila angkat kibod...nak kenal nie..hehe
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
Dah teka ke?meh tengok betul ke tak.....


Yupp...yg di kiri buah duku....

Di kanan tuh buah langsat...

Nampak serupa tapi tak sama,kan? Salah satu cara nak kenal...dari segi tangkainya..cuba perati tangkainya... Haa,kalo yg dijual kadang2 mana ada tangkai dah...
Ok,meh kite kupas kulit lak...

Dah kupas kulit lak, kenal tak yang mana duku,yang manaaaa langsattt???

Haaa...dah teka dalam kepala hotak masing2??
~
~
~

Tengok gambar nih pulak..heheeee..saja jek ekkk... mesti korang dah kenal mana duku mana langsat..

Buah duku kulitnya lebih tebal dari langsat yang berkulit lebih nipis dan lembut.
Selain tu...manisnya juga berbeza...manis duku lebih cepat ditangkap deria(cewahh kemain bahse aku nehh)...tapi betul la,manis duku nih,walaupun kulitnya masih sedikit kehijauan...tapi dah manis betul...
Kalau langsat lak,makan yg masih hijau tuu..alamat terkulat2 kemasaman kalo x thn masam laa..ehehe
Ada info tambahan?meh laa kongsi... ;)

P/s: Meh laa bagitau tekaan korang betul ke tak..hehehe

Note: Best jek makan buah2 nih kan...susah nak stop..huhu..tp jangan mintak ler...dah abisss :P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

9 Komen Di Sini:

lina_pg said... [Reply to comment]

sue,akak rasa yg kulit tebal buah ada muncung sket duku,yg kulit nipis buah bulat2 tuh langsat..

K.Nor said... [Reply to comment]

akak teka mmg betul dah..
mmg kenal sgt duku dgn langsat ni
akak prefer duku sbb ia manis dr langsat
langsat banyak getah sket kan

taaapiiii kalau makan banyak mula la nak ke toilet
membeser jer
buah2 ni dlm kategori sejuk
mudah sakit ulu hati kalau makan banyak
dan mudah sakit urat
kiranya bisa la
org dlm pantang tak leh langsung makan
haaa ingat tu, jgn bg kat chombi ya...
kan bentan hihi

Jiya said... [Reply to comment]

alaaa.. kacang jek tuu.. (berlagak) duku nampak bulat n kulit tebal. langsat bujur2 skett!! nak hadiahhhhhh!! akekekekkekeke

anamarza said... [Reply to comment]

hihihi..sesape tak kenal tu kena p bertapa la, tuntut ilmu kenali buah2an tempatan... :D

maiyah said... [Reply to comment]

buah duku sdp.. manis n besar kit isinya

FirdHaikaL CHinta ilLahi said... [Reply to comment]

sedapnya buah duku dan langsat...lama gile tak makan.....

indahhouse said... [Reply to comment]

Salam kak Hasue,
oh, baru tau.hihi (kes baru cam mana duku ngan langsat).saya memang tak cam. jarang makan, sbb susah jumpa kat kampung saya dulu.
My Hubby pun kurang suka. Buah ni sejuk, yang penah asma tak leh makan.
Tapi saya suka kalu yg manis2 dan kurang biji. ;)

HaSue said... [Reply to comment]

Kak lina > hehee...dah betul dah akak tuh.

kak nor > betul laa kak nor...kalo makan banyak leh senak dada dibuatnya..hihi..kalo sakit sendi baik xyah makan.lagi2 duku tuh kan.. tuh la, x bagi chombi nih..takut bentan..ekeke

HaSue said... [Reply to comment]

Jiya > ek el..berlagak lak minah nih..yg ko cakap tuh bukan buah rambai ke?ekeke...hadiah?sapa lak kate nak bg hadiah nehh..haha

anamarza > kot2 laa dia jarang2 jumpe kan..hehe

Firdhaikal > kalo lama x makan mesti lagi sedap kan

indahhouse >ha'a nur,buah sejuk nih ramai xleh makan..tp yg leh makan tu mmg best laa kan ..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...