Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, April 16, 2012

Sepetang Di Pantai Mukah.. terjumpa belangkas pulak!

Hujung minggu baru2 ni pergi melawat anak bujang kat asrama..maklum,bukan minggu balik kampung.. ada masa terluang tu pergi laa melawat dia kejap ..
Dalam perjalanan pulang tu kitorang singgah pula kat pantai Mukah ni..cuma beberapa meter dari jalan raya..Oh,diulangi..Mukah yer bukan Mekah.. :D

Tak plan pun nak singgah kat pantai petang tu,kamera dslr pun tak bawak..guna jelah apa2 yang boleh amik gambar..janji ado..

Gaya seorang bujang kecil,teruja tengok laut.. ada hati nak buka baju nak mandi tuu...

Kat Mukah ni pantainya tidak dikomersialkan sangat.. maksud aku nih yang untuk orang bermandi manda atau piknik2 BBQ hujung minggu tu memang takde edisi beramai2..
Kalau ko nak,ko pegi sendiri2 jer..tak komersial cam kat Bintulu adan Tanjung Batu dan beberapa tempat lagi.. kat Miri ada Taman Selera dan Luak Esplanade .. kat Kuching, ada damai beach resort..eh tu memang la komersial kan..haha..
sekadar menyebut beberapa tempat di Sarawak je..


Rasanya ini salah satu sebab pantai di Mukah ni kurang dikomersialkan..lautnya kurang bersih..bukan kotor dengan sampah sarap tapi kotor dengan 'hasil' alam tu yang buat laut tak sejernih sepatutnya.. ada beberapa kuala sungai juga penyebab laut kat sini kurang jernih..
Tapi kalau nak mandi jugak takde hal punya.. :D
Macam nak bbQ pun ok jer..udara laut kat sini best jugak!

Baru nak sampai di gigi air tu,tiba2 nampak belangkas..bukan orang berdating yer tapi belangkas betul.. nama pun belangkas,mesti 2 ekor kan!

'Bah..bahh!' Zhariff memanggil babahnya sambil menunjuk tempat kejadian di mana mangsa tergolek..

Yana..juga teruja melihat belangkas..
Mengikut firasat aku,2 ekor belangkas ni sama2 terhempas di persisiran pantai.. tapi setelah si betina tidak lagi bernyawa,si jantan terpaksa meneruskan kehidupan(sila tengok belangkas yang menuju ke laut). Namun ia tidak sempat sampai ke gigi air .. ala2 kisah romeo n juliet gitu.. boleh tahan jugak mengarutnya firasat aku ni kan!

Fokus sikit..nampak kan, ada 2 ekor? Nun depan nun yang jantan.. Sebenarnya ada 3 ekor..agaknya ia adalah orang ekor ke tiga dalam kisah mereka. Yang ke 3 tu berada jauh sedikit dari yang berdua tadi,jantan jugak..lupa nak snap ..dan mujur yang ke tiga masih hidup..

Dan sebelum balik, aku angkat ler belangkas tu..lepaskan ke laut..agar dapat meneruskan kehidupan dan mencari pasangannya sendiri..


Zhariff .. merenung laut sebelum kami pulang..

Anak2 suka tengok laut.. ada masa boleh singgah lagi.. amik udara laut sekali sekala ni seronok juga kan..
Kali ni berpeluang tengok belangkas secara live lak tu..huhuu..
Oklah,sekadar perkongsian jer.. cuci2 mate.. ^_^


'Alangkah bahagianya pasangan belangkas,
Ke mana pergi sering berdua..
Bersama mereka hingga ke akhir nafas..
Apakah kita begitu jua? Hanya DIA penentu segala... ' :)


P/s:Hargailah pasangan kita selagi mereka ada di sisi..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

22 Komen Di Sini:

Zaliedana said... [Reply to comment]

Bila tgk belangkas nih tingat lak time peknen nana dulu,ngidam nak mkn,smp g kota tinggi johor,sekbek dpt,siap tapau blk mkn kat dlm blk hotel lagi,hehe..Syifa nengok pic zhariff kat ats siap kata g ,mie bebey,bebey,baby dia sebut bebey,hehe..

Acik Erna said... [Reply to comment]

comel je zhariff ambik gambar ditepi laut tu..

tun_telani said... [Reply to comment]

owh.. belangkas duk dlm laut rupa2nya.. huhu.. nmpk ngat masa cikgu ngajar alam dan manusia dulu duk main2 dlm kelas ;p
yg paling penting pesanan khidmat masyarakat kt bawah sekali tu kan.. mmg terbaik ^^

Nur-nba said... [Reply to comment]

Suka baca cerita belangkas tu... tergelak sorang2 ni ;)
Memang seronok dapat menikmati keindahan pantai.. damai je..

Nuwairani Ismail said... [Reply to comment]

wah! boleh buat novel cerita ni..tak pernah lagi tengok belangkas secara live ni..

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam Sue, baru akk tau rupa2nya mukah ada juga pantai, huhu buta geografi betul.

Encemm Zhariff dlm serba biru, sampai kekaki blue heheh.

Akk pernah tgk belangkas yg org dh jual, yg segar n berjalan lagi belum tgk, bestnya dapat menikmati keindahan pantai, walaupun air tak berapa nak bersih

a'in fajar said... [Reply to comment]

1st nengok belangkas, batak la sekejap..br tau rupa belangkas sebenar..slalu ngok org yg menyerupai je..:)..comelnyer c mate sepet dan botak tu

Amie said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Hsue,
comelnya si Zarif tu.....
pasal belangkas tu, teringat dulu masa duduk di kampung, kalau musim belangkas bertelur bersusun je di tepi pantai, kami kutip belangkas betina, dan tanggalkan belangkas jantannya, berkarung-karung kami dapat, panggang atas bara, buka perutnya yang penuh dengan telur... cicah air asam! Hadoooi... sedapnya. Kiranya kami ni kejam... memisahkan pasangan belangkas sebab nak makan telurnya, tak seperti Hasue... hu hu huuuu menyelamatkan belangkas masuk ke laut!

HomeKreation said... [Reply to comment]

hahaha sonok lak baca cerita belangkas... emotional jap si HaSue ni...kikiki.
BTW Taman Selera kat Miri dah tutup... minggu lepas lalu tengok dah naik dua bangunan tinggi, tak taulah apa nak di buat nya....

HaSue said... [Reply to comment]

@Zaliedana
Syifa x sabar2 nak dpt adik dah yer.. tu yg praktis panggil bebey tu :)

HaSue said... [Reply to comment]

@Acik Erna
suke je dier posing2 tu kak.hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
alam dan manusia ni subjek sekolah rendah kan tun?skrg ni sumer tuka ke sains suda..huhuu

HaSue said... [Reply to comment]

@Nur-nba
kisah imaginasi tu..hehe.. mmg seronok je layan angin pantai

HaSue said... [Reply to comment]

@Nuwairani Ismail
Tajuk Novel:Cinta Sang Belangkas
Deskripsi: Setianya sampai ke mati.. :D

HaSue said... [Reply to comment]

@EmbunRosaliza
w'kumsalam..
hehe..
kitorg pun 1st time tgk sendiri yg berjalan tepi pntai ni kak..kalo yg dijual tu penah gak

HaSue said... [Reply to comment]

@a'in fajar
org menyerupai tu belum tentu setianya menyerupai belangkas gak kot..hehe..

HaSue said... [Reply to comment]

@Amie
w'kumsalam..
sy x pandai makan apa2 dr hasil belangkas ni kak..tp tengok ekornya tu macam best juga jd senjata(pulak dah).hehee..

tu la,suami pun ckp smlm,org kalo nak amik belangkas ni org amik yg betina jer..yg jantan org x amik..huhu.. tp yg smlm tu xde telo rasanya.. bukan musim kot

HaSue said... [Reply to comment]

@HomeKreation
hehe..sekali sekala ..menghayati indahnya cerita di sebalik kehidupan.. :D

A'ah kan,dah lama gak tmn selera tu ditutup..tp mungkin ditutup sementara utk naiktaraf kot?sebab tgk aritu mcm ada tempat sementara je disediakan.. bangunan tu pun dah lama dibina x siap2 jugak...huhu

Nieza said... [Reply to comment]

lama tak tgk belangkas, dulu kecikx2 suka ke tepi laut dapatlah tgk.comel jer zhariff dah pandai jln dah yer dia:)

Gee® said... [Reply to comment]

K.gee suka pantun last tu... muhasabah diri kejap...

izahdaut said... [Reply to comment]

hahahaa... gelak aku baca kisah percintaan belangkas siap ada ekor yang ketiga tu.. yela kan.. orang ketiga. kalau belangkas ekor yg ketiga la ek.. hahaha...

Masya said... [Reply to comment]

tak pernah tgk dekat².. jauh sekali nak makan telur dia...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...