Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, April 30, 2012

Apam Tapai Nasi .. yang lembut!

Assalamualaikum... ^_^

Bertemu kita di minggu baru dan hari terakhir dalam bulan April.
Menu kali ni bukan je sesuai untuk sarapan pagi,tapi juga sesuai untuk minum petang.
Resepi apam tapai ni,sangat best! Hasil apamnya lembut,buat petang..masih lembut sampai ke petang esoknya.. dah esoknya lagi tak tau la pulak sebab tak sempat kan..dah abis.hee..
Tapi betul la, apam ni aku yang kureng makan apam2 ni pun leh tertelan beberapa bijik..boleh lak pakai 'ter' kan. tak sengaja laa konon tadi tu..huhuu..

Sebenarnya tapai tu aku buat dalam bekas jer..biasanya aku buat bungkus dalam daun2an.. cuma masa tu kira emergency tak sempat amik daun dah,jadi aku campurkan nasi sejuk tu dengan ragi terus campak dalam bekas..dalam hati tu,kalo takde yang nak makan cam biasa,leh buat kuih kan..
Ingatkan incik suamiku itu tidak la berminat nak menjamahnya sebab bukan dalam daun cam biasa kan. Maklum la dia sebagai penggemar tapai nasi ni memang nak bungkus dalam daun jer.. sekali bila dah merasa tapai tu tetap manis,boleh gak la dia layan.. tapi tak abis gak..tu yang aku tapaikan eh tapaikan pulak..aku apamkan tapai tu..jadilah ia apam tapaii...(ending cerita tu ala2 orang2 tua bercerita gitu..) aa,gitu la sejarah bagaimana aku buat apam tapai ni aritu.heh :D


Cuma, apam aku nih pemalu sikit laa..senyum sipu2 jer.. Aku rasa punca sifat malu mereka ni sebab tapai nasi tu aku buh dalam esbok..Ye la,sebab dah masak jadi tapai kan,kena la buh dalam esbok baru best.. so pada suhu sejuk, apam2 jenis mekar ni kadang2 susah nak sengih lebar.. begitu juga kalau nak buat apam soda tu..pastikan semua kena suhu bilik baru sengih manjang.. selain tu guna api besar pun mempengaruhi la kan.. tapi kalau buat apam guna soda yang baru keluar dari peti sejuk insyaAllah tak mekar.hee

Tapi sebab adunan ni dah peram lama sikit kan tu yang ada gak mekarnya tuu.. tapi hasilnya memang mabeles2..! cubalah... terima kasih sofinar yang kongsikan resepi nih kat myr.

Apam Tapai
Resepi: sofinar@myresipi.com

Bahan-bahan ( dlm 30 bj, bgantung pada mangkuk yang digunakan )

1 mangkuk nasi
1/4 biji ragi, tengok la kalau mangkuk kecik kurangkan ragi bgitulah sebaliknya. agak-agak padan dgn nasi la
2 mangkuk tpg beras
1 mangkuk gula
2 mangkuk air
2 sudu teh eno


Cara-cara

Tumbuk ragi hgga hancur, dan ayakkan ke atas nasi sejuk dengan rata. peram tapai nasi ni 2mlm atau 48 jam. Kalau tapai dah berair tak payah 2 mlmpun tak apa.
Campurkan gula dengan tapai dan kacau hingga gula hancur, masukkan sedikit air.
Masukkan tepung beras dan lebihan air tadi kacau hingga sebati
Peram bahan ini selama 5-6 jam
Lastly panaskan pengukus, masukkan eno dan kacau hingga sebati lagi, bila pengukus dah mendidih boleh la di kukus selama 15 minit.

Tak semua sengih..yang putih suci tu paling pemalu takmo senyum jadi kita suruh dia bergambar kat belakang je..ahak

Merujuk resepi sofinar kat atas yang kat bawah ni versi aku buat..kongsikan kat sini gak senang untuk rujukan di masa mendatang..sama jer cuma aku sukat guna cawan.. :)

By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

1 cawan tapai nasi-boleh beli atau buat sendiri(cara buat rujuk resepi di atas)
2 cawan tepung beras
3/4 cawan-tapai dah manis(kalau tapai yg digunakan kurang manis tambah gula ye)
2 cawan air
1 peket kecil ENO

Cara2:
masukkan semua bahan ke dalam blender dan kisar sehingga sebati. perap selama 5-6 jam(tutup bekas tau). Bahagikan kepada beberapa bahagian untuk diwarnakan jika suka.
Kukus menggunakan api besar selama 15 minit. Pastikan pengukus sudah mendidih ketika mula mengukus

Kali ni buat ler kaler BIRU..hee.. yer akak2 adik2 sekalian..kaler biru yang santekk!haha.. ;P

Apam ni berbeza lembutnya tak gebu cam apam mekar biasa tu..tapi lembutnya cam spring..tapi tak kering..hehe..camana tu.. kena cuba sendiri la yer..
Biasanya aku makan apam panas2 suam tu je..yang ni sejuk2 pun syok nak dibaham..hee..dah macam rimau lak. :D
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

19 Komen Di Sini:

nOOrsha said... [Reply to comment]

Menarik apam tapai nasi ko ni sue..adekah same ngan tapai pulut ek..z ingat aku pnh mkn ke x tapai nasi..kekdahnye terlebih mkn semot tu pasal lupe ne..hihi..aku bc reseli aofinar mmg x blend dl tapai tu ke..x berkwrul nasike dlm apam ty...bl baca versi ko br rasa lega abb talai tu ko blend..motip nk rasa lega....hehehe...pepon mulus tulus haluss komolunimbus apam ko ni..aku cop kaler pinkk ek..eh kaler pepel x wat ke..haha

nOOrsha said... [Reply to comment]

Ya amponn..da sent br perasan speling caca marba..lantokler die..hehehe..sile kagum sbb aku bw gune enpon je k..haha..tupun nk blagak..ngeeee

quinnie said... [Reply to comment]

hasue..saya pun pernah buat apam kak sofi ni...tapi dah bertahun jugak le..kekekke...memang sedap apam ni tapi nak membuat tapainya tu yg malas...kekekek

tun_telani said... [Reply to comment]

kak sue... yg kaler biru tu xtahan tun nengoknyer..
mantap ah wat tapai sendiri! mane resepi tapai nyer.. mane aci letak resepi apam je.. hasben tun suka makan, tp tun xpernah lg wat tapai, sbb tun x mkn sgt tapai ni, malas pun ye gak. biasa tunggu raya je baru dpt makan. hihi

Mat Gebu said... [Reply to comment]

Yuu huuu..assalammualaikum, apam ada lagi ke, aku pantang tau dgr apam2 ni semua....mcm geramm je...erkk mcm keji ke bunyi dia...hahaha...

Chik Mimi said... [Reply to comment]

cantiknya sue ,lama akak tak buat apam

Asyifa Mustaffa said... [Reply to comment]

Salam kak.sue, cntiknya apam dia....
sy mmg suka la sngt kat apam nie....sedap ! lembut sngt.....!!!

Gee® said... [Reply to comment]

canteknyaaaa....

Norzie hany said... [Reply to comment]

feveret saya ni,bolehlah saya try resepi ni nanti.

Bicara Kak Noor said... [Reply to comment]

salam Sue, aduiii gebus2 nye apam tu sedapppp akak pun peminat apam ni bak sebiji nak rasa ni lapo dah tengok

Yana Shaiful said... [Reply to comment]

Salam Kak Sue..yana dtg nk amek apam kaler biru jer hihii..xpnh try bt sndiri lg apam tapai nii..slalu beli jer kat psr malam..males bab nk bt tapai tuu ^__^

Watierman said... [Reply to comment]

Assalam Dik Sue...cantik menarik tertarik apam mu Dik!!! maca ada magnet gitu!!

Diana @ Melley Mey said... [Reply to comment]

Assalamualaikum sue...
wah cantiknya apam yg sue buat tu... mmg nampak lembut... menarik d mata akak... kalau dpt makan nie lg ler seronok kan.. ;)

Shahriah Abdullah Novelis said... [Reply to comment]

SAlam Hsue cayang...

wahhhhh sana sini membuat kuih apam gini mekar dan cantik.. hajat di hati nak jugak membuat.. tapi tak ada kawan yang nak di ajak makan...

tumpang makan kat sini ajelah yaa...

izahdaut said... [Reply to comment]

Mis spam yang santik dtg.. Aku baru lagi makan apam. Rasa mcm yis pun tak kluor habis lagi dri badan mungkil ku ini. Wakaka.. Tapi mmg nampak halus mulut gebuss sakan apam tu sha eh sue eh shasha eh sha alyahya.. Haishhhh kikiki

Si Matatajam said... [Reply to comment]

Rajinnya wat kuih ye....

zila 4ever said... [Reply to comment]

salam sue
colour2 menarik..kita minat kt yg warna biru tue..part yg nak buat tapai tue yg malas..he hehhe klu tinggal makan mmg lajuu jer..:)

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, rasanya akk pun belum pernah mkn apam tapai mcm ni, nampak sanga sedap, basah2 gitu. Kalo guna tapai pulut mungkin rasa lain kut sue, tapai nasi tak ada org jual, kalo tapai pulut ada sokmo heheh

kedai habibah said... [Reply to comment]

hehehe mcm sedap je.nk cuba buat gak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...