Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Tuesday, April 10, 2012

Mudahnya Memasak Laksa Sarawak...

Assalamualaikum.. ^_^
Selamat pagiiii..!!
Korang dah bangun ke tuuu?? Aku rasa mesti korang dah bangun sebab kalau lum bangun camner nak bace entri nih kan..hee...saje buat lawak bodo pepagi nih. :D

Eh tajuk entri cam tajuk buku Chef Hanieliza gitu.hehe..
Tapi saja nak bagitau mudah sebenarnya nak masak laksa sarawak ni apatah lagi dengan adanya stok pes laksa hj manan.. so far memang rempah ni terbaikkk gitu..memudahkan kerja dan sedap kat tekak.

Sebenarnya,aku buat laksa ni sama masa buat bubur nasi entri sebelum ni gak. Gara2 terliurrrr nengok mereka yang menayang2 laksa masing2 kat FB...mencik! hinshh2.. :P
Aku tak boleh tengok orang tayang2 ni...tengok jer mesti terbayang2 dan terasa2 kat tekak..lagi2 bila gandingkan laksa nih dengan belacan baru+cili pedas2 pastu perah limau kasturi..erghhhh.. memang aku stress jer.hahaha... sebab tu malam2 pun aku boleh melaksa walaupun bahan2 tak berapa nak complete..yang penting bahan2 asas tu wajib ada.. heh...dah buat tu,baru puas hati aku! keskeskes...

Jika guna pes laksa Hj Manan tu, memang akan disertakan resepi sekali kat dalam tu.. sebelum ni pun dah tepek gak resepi dalam blog ni..pepandai laa google yer..
Kot2 korang nak kirim rempah tu,insyaAllah kalau ada kelapangan boleh je belikan tapi tunggu balik kampung dulu la sebab kat sini susah nak cari.ngee..Kat Kuching nun berlambak jek.. harga pun lebih murah banding kat tempat lain area sarawak..

Bila terkenanang ada pes ni kan,terus aku panaskan air 2 liter,mendidih...masukkan udang kejap(udang ni penting untuk rasa laksa sarawak yang sedap),sejatkan udang tu(celur la nih),lepas tu masuk pes laksa dan serai yang dah diketuk.
Lepas tu..biar mendidih dalam 15 minit gitu dengan api perlahan. Sementara tu,boleh laa goreng ayam ke,goreng tauhu, celur tauge,goreng telur,potong telur yang dah direbus dan yang paaaaling penting adalah sambalnya.. boleh gak kalau nak buat sambal yang digoreng cam Dygjack buat.. :)
Sambalnya ni,kalau tak abis sekali makan tu,boleh je simpan dalam bekas pastu buh dalam esbok. Bahan2 lain pun sama..cam buat malam hari kan,esok pagi boleh makan laksa lagi..tinggal panaskan kuah ajerr..

Dah renihnya cukup tu baru buh santan pekat(guna santan kotak pun dah ok sangat dah)...perasakan dengan garam dan gula.. kena terasa sikit masinnya baru best..lepas tu,taraaa...dah siap laksa sarawakkk!! Mudah,bukan? Tak sampai 1 jam pon.. yang penting,bahan2 ader je.kalo baru nak gi membeli masa tu jugak memang ler macam payah je ek..hehe

Laksa sarawak tak memerlukan isi ikan seperti laksa2 lain.. keistimewaannya terletak pada rasa rempah pada kuah dan sambal belacan pure itu sendiri.. pedas2 masam gituu..yummmm!!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

22 Komen Di Sini:

quinnie said... [Reply to comment]

sedapnya tengok laksa hasue ni...kita tak pernah makan..tak tau la bila rajin nak buat sendiri...hehehhe

Mama Hawa/Mama Nani said... [Reply to comment]

Salam rindu Hasue!!!

mesti lah dah bangun hehehe !!!
slmt pagi hasue :) wow mama blm pernah lagi masak laksa sarawak nie.... kalau pagi nie dpt sarap alangkah indah nyer hehehe

izahdaut said... [Reply to comment]

aku dah brapa kali pegang perencah ni. duk tagak2 jugak nak buat. sbb kalau aku buat, aku je sengsorang baalun. sbb aku je yg gemor, laki aku bukan ler tak gemor, tapi keutamaan menu ni ada udangkan. tu yang segan nak buat tuk dia. kang sakit kaki dia, sapa yang rugi. aku jugak.. akakaka..tapi aku nak buat gak.. pastiiii

sebab per tau, ritu last skali akk aku yg kuching tu balik, dia buat seperiuk beso, ramai la masa tu ngan anak2 sdara aku lagik kan, rasanya aku nak picit2 jek diorang sik menambah je. tercontrol pemakanan aku nengok diorang neh. aku dapat nambah 3 kali jek. sebab pikir segan nak gaduh ngan budak kecik. amacam sopan santun jek kan aku nikan.. ^______^

HaSue said... [Reply to comment]

@quinnie
Tak pernah makan tp dapat bygkan x rasa dier kak?hehe

zila 4ever said... [Reply to comment]

salam sue
x pernah lg makan laksa serawak nie..rasanya kt sini ada jual tp kita jer kot yg x tau kat mana nk mencari..mmg terliurr tgk pic tue..:)

Anna Qawina said... [Reply to comment]

Sue...sedapnya, aku pun ada lg gg ko n Tun bg pes ni..nk buat tp odang sutun ayam xde..cam x best je la kalo bhn x lngkap, xkan nk boh ikan bilis je kn..hehe..

Pst : sopannye izah daut...minik sape gamaknye yer..

charmyiex said... [Reply to comment]

huhu..mun dia mkuching, pagi2 dah boleh g bekpes laksa sarawak kt astana ya..mek ada stok pes hj manan kat ctok, tggu time nk polah jak..hehe..bila homesick, baruk mek polah..

♥♥azatiesayang ♥♥ said... [Reply to comment]

salam Sue..K.atie pon xpernah mkn laksa sarawak gakkkkkk...
Htr la semangkuk dua kat sini :D

CT Delima said... [Reply to comment]

As'salam Hasue

ngencesssss! tak boleh cakap banyak dah, air dalam mulut asik nak keluar aje ni tau! sampai hati dok tayang2 ehh..

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Morning sue, terpana sudah akk ngan laksa sarawak ni, mmg kecur liur di buatnya, nape tayang pagi2 ni, telan ayaq liuq dh ni.

MMg senang sangat buat laksa ni, kalo pes yg dulu kena tapis2 sikit n rasa rempah dia kuat sikit, tapi pes hj manan ni mmg best sangat. MMg betul sue, kalo ada semua bahan2 sekejap je nak buat nya.

Agak mahal juga ya pes ni, tak mcm pes tomyam murah aje heheh. tak atu akk nak cakap tentang kesedapan n kesenangan serta kecepatan membuat laksa ni.

::Azura Rahman:: said... [Reply to comment]

Sue.. berapa erk rege pes ni..?.. ada office-mate ni org sarawak.. blh kzura kirim dgn dia nnti..

terliur sgt tgk mee sarawak hasue nie.. huhuhu..

Errah said... [Reply to comment]

menyelerakan sangat

Watierman said... [Reply to comment]

Assalam Dik Sue..mak aiii memang lah tak pernah makan laksa Sarawak ni...tapi bila dipromosikan dengan tayangan perdana cam gini..terasa cam nak jilat jer skrin tu....!Pesanan untuk Dik Izahdaud...kalau buat..jamu Akak..yang jakun ni...sebab nanti banyak sangat sian pulak nak abiskan sorang2...Sue tak marahkan Akak selitkan pesanan tuk Dik Izah tu!!! ishk...ishk!

Chah said... [Reply to comment]

errr...gosok2 mata mokcik, banyak tul entry 2,3 ari ni yer...dah pasang tenet 7 penjuru ker? hihihi..

x penah buat laksa sarawak...tapi kalau ada org buatkan cm ni, memamg ai sukahati lalalala gembira riang ria betul..

♥MAMASYAZA♥ said... [Reply to comment]

sedapnye bila tgk udanggg...nyummmm

Sunah Sakura said... [Reply to comment]

rindunya mok makan laksa sarawak...ada jak kat umah nun pek laksa ya..tapi kat umah sik berapa rami orang..malas mok polah, kelak sik habis...

zai said... [Reply to comment]

hmmm...rasenya mcm ada lagi je pes yg dh dibeli sejak berkurun gak la,belum xpired lg kot...nak try gak nnt(x tahu bile)...terasa kemasaman,kepedasan(lg pedas lg kaw) dan kelikatan kuahnya iteww...

tun_telani said... [Reply to comment]

kak sue.. mmg promote baikkkk punya... kalau la hj manan baca n3 ni, agak2 dpt bekalan pes laksa percuma seumur hidup x? hihi...
nengok ni mmg rasa mcm nk gi cari udang je.. pes hj manan tu mmg susah betul nk cari kt sini kan. last time masa gi kuching tgk org jual 3 peket 10inggit! kecik ati rasa sbb selama ni beli 5inggit sepekat. huhu..

HaSue said... [Reply to comment]

@Mama Hawa/Mama Nani
salam rindu juga buat mama..!
Nanti kalau berkesempatan mama akan merasa juga keenakannya.. pasti berbeza dengan rasa laksa2 yang lain.hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
Aku rasa nanti mesti pes tu merasa ko pegang je sampai expired.haha..
Wehh...3x tambah JER? aku sekali tambah pun malu2 kalau ada orang tau..amacam?ko dapat bayangkan tak betapa pemalunya aku nih?kakaka..
Tapi betul laa jah,kalo yang kena taste kite,semangkuk tak cukup woo...!

Eh mesti ko dah kurus kering ni kan sebab dgn tak sengaja ko terkontrol pemakanan pada hari tu..hihi

Amie said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Hasue,
paling sedap makan laksa sarawak yang orang buat dan hidang depan mata... bubuh udang banyak2, dengan rasa pedasnya, masya-Allah.... harus tersedak2 menghirup kuahnya he he hehh

ogyep yummy mellow said... [Reply to comment]

memang mudah lagi sedap... i likeeee laksa sarawak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...