Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Friday, April 20, 2012

Tumis Sulur & Batang Keladi.. cedapnyerr!

Assalamualaikum..

Jumaat datang lagi,alhamdulillah.. semoga kita sama2 memanfaatkan hayat yang masih berbaki dengan urusan2 yang halal..

Ini gara2 tergoda melihat menu di dapur Zalia semalam, sulur keladi dengan ikan masin tu..pehh!
Jadi aku dengan gigihnya pergi melawat kebun kecilku di belakang rumah dan mula operasi mengerjakan sulur dan batang keladi..
Hebat sungguh penangaan batang keladi ni..sebab ia antara menu kegemaran my laling..tu yang sanggup gi siang batang keladi sendiri..
Terima kasih laa buat zalia sebab remind ada kebun keladi kat belakang umahku itu dengan menayang menunya tu ha..
Sebelum ni kalau teringin pun memang beli yang dah siap2 siang(dipotong2) tu..senang keje. Ada kebun dah membiak2 kat belakang tu pun buat tak tau je..amik isinya untuk dibuat kuih pun baru berapa kali. Kalau tak tanam selalu pulak nak membeli. Bukan tak rajin nak ngerjakan,cuma tak cukup seru jer..(peh,berpeluh aku pikirkan alasan ni)hehe..

Ada kisahnya..syhh!dendiam tau..segan aii.
Sebenarnya kan(suara pelan je nih),aku pernah laa tolong arwah mak aku nak mencabut keladi ni dibuat gulai kan..masa tu umur kecik lagi,sekolah rendah.
Kebun keladi tu depan umah jer..(sila bayangkan aku di usia itu sangat comel ye..hakhak.. )
Masa tu memang teruja tengok mak aku cabut keladi pastu kupas kulit batangnya yang muda mudi tu...potong2..(dia buh dalam besen/bekas yang berisi air) selain tu isinya pun amik gak sikit..(secara tak langsung aku bagitau la ni cara2 siang batang keladi)

Dengan perasaan mengada2 dan ikut teruja, aku pun kata nak cabut juga..sebab tanah gambut dan subur..ia tak ler memerlukan kudrat yang banyak sangat..
Tapii..tapiii tapii.. setelah ku cabut,"makkkkkk..!!!!" terkejutt!!huwaaa..stress ok..!
Ada ke patut beberapa ekor cacing tanah yang sihat2 dan obesiti duk bergayut dan berpaut sambil goyang2 kaki badan kat tanah yang melekat kat akar keladi tu... terus aku masukkan balik dalam tanah..masa tu aku takut kalo aku campak cacing tu akan berkeliaran..kakakaka.. Lepas kejadian tu,aku malas nak masuk campur dah..tapi makan masih reti pulak kan..

Aku rasa semenjak tu aku memang fobia tengok cacing nih banyak2.. Pastu kan,aku rasa itu jugak faktor kenapa orang tak berapa nak mengajak aku kalau nak gi mancing udang galah ke sungai. Sebab kalau aku ikut gak,mesti mereka stress sebab diorang yang terpaksa pasangkan umpan untuk pancing aku..hahahak.. pendek kata ikut tu nak nyusahkan orang jerlaa kan.. nak buat camne dah takdir.ngeheee.. Tapi sebenarnya dorang baikkk.. memang sukarela jer pasangkan umpan..walaupun masa tu udang ngah galak makan pancing diorang kan,aku jugak tergedik2 masa tu minta pasangkan umpan yang dah habis.. penyabar diorang ni..(kena la puji lebih takut kutuk lebih kang orang tak ajak dah gi mancing :D
Nanti satu hari aku berazam nak berani gak pasang umpan sendiri..pakai glove ke camne ke kan.nanti kite fikirkan.huhuu..udang ni pun satu! Apsal tah suka makan cacing jer..cuba la makan roti ke,mi goreng ke kan.. <-motip marahkan udang??

Oklah..panjang lak cerita pagi nih..aku ingat tadi nak intro sikit jer..heh.
Jom laa layan resepi pulak..ala,resepi simple2 jer..tapi sedappp amat!!(masuk lif,tekan gi tingkat 10)

Best sangat makan bila dah diperah limau kasturi..sebab my laling tak suka perah limau,aku perah ler atas pinggan sendiri jer..nyummm2 :D

Tumis Sulur@Batang Keladi
Resepi:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Batang keladi/sulurnya yang sudah dibersihkan.(ambil juga sedikit isi keladi dan potong berbaji kecil2 dan asingkan)- banyaknya ni agak2 satu famili makan..kalau yg dibeli tu sepeket gitu ler
1-2 tangkai cili merah(kalau nak pedas tambah cili api ikut selera)*
3 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
2 sudu mkn udang kering/ segenggam ikan bilis*
1 inci belacan*
Garam dan perasa/gula
2 keping daun kunyit-hiris@racik halus
Sedikit minyak untuk menumis
Air secukupnya
Limau kasturi-(optional)

Cara2:
  1. Kisar bahan bertanda * menggunakan pengisar kering atau ditumbuk halus.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 tadi sehingga wangi dan sedikit kekuningan. Kacau jika perlu.
  3. Masukkan isi keladi yang diasingkan terlebih dahulu tadi dan kacau sebati. Masukkan sedikit air dan biarkan empuk.
  4. Setelah isi keladi empuk dan air dah mengering,(pastikan jangan hangus) barulah masukkan batang dan sulur keladi dan kacau rata2.
  5. Biarkan layu sebentar dan barulah masukkan air separas sayur keladi tadi.. Tambahkan garam dan perasa/gula dan tutup periuk)
  6. Tunggu sehingga masak,sebatikan rasa. Jika air dah kurang sangat,boleh la tambah tapi jangan terlampau banyak nanti tak sedap..
  7. Masukkan daun kunyit dan padamkan api jika rasa sudah memuaskan.
  8. Jika suka,perahkan limau kasturi ketika menghidang atau setelah mencedoknya ke dalam pinggan nasi anda.. sedia untuk dinikmati bersama lauk sampingan seperti ikan masin.
Aku suka masak batang keladi ni betul2 lembut..best sangat! Daun kunyit antara bahan wajib ada kalau nak masak menu nih..tanpa daun kunyit,macam something missing jer..kalau orang jual tu pun biasanya diorang sertakan daun kunyit gak.hehe..

P/s: Aku guna sarung tangan plastik yang nipis tu untuk menyiang daun keladi ni so tak risau dengan getahnya tu.. kalau korang takde,boleh ikut tips Zalia:
"Tips untuk cuci tangan lepas bersihkan sulur ni sebab getah2nya.
Cuci dengan air limau nipis, kemudian gosok dgn berus dawai cuci periuk.
konpem pastu tapak tangan & jari bersih..."

P/s lagi: Orang kata sulur keladi ni elok untuk selusuh orang nak beranak..korang pernah dengar tak?
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

32 Komen Di Sini:

Rohah said... [Reply to comment]

wah..enaknya kalau dapat makan ni, tak toleh kiri kanan dah.I like3

Shahriah Abdullah Novelis said... [Reply to comment]

Salam.. awal pagi singgah nak cari sarapan.. dapat pulak hidangan tengahari memang best! tak pernah masak.. nak sikit kuah.. isi tu nak banyak..boleh hehehe.. :))

Amie said... [Reply to comment]

Selamat pagu Hasue,
sekarang ni nak cari sulur padi sikit punya susah! Dulu memang jadi salah satu menu keluarga kami sebab memang kalau nak makan cabut aje kat kebun... memang enank banget hidang sama ikan kering!

izahdaut said... [Reply to comment]

napa tah tetibe aku bayangkan budak kecik comot, gigi rongak, ingus meleleh tak pakai baju. hakhakhak.. sapa tah budak tu tapi aku imejin duk ngikut bontot maknyer kat kebun keladi. peh tu penakut cacing walaupun pekebun berjaya. hahaha. apakahh...

selusuh? tak pernah lak dengar. tapi yang aku dengar memang elok tuk perut aku jek. cam ner tu? cer tekan lif ke tingkat 17, apsal tingkat 10 jek? tak sampai lagi umah aku tu. hehe.. sedap giler aku enngok lauk ko ni. takpernh lak masak gini, aku copy resepi nak mintak mak aku masak sesambil aku bacakan resepi. amacam nampak comel tak aku. *nak jugak..kaann.. hahaa

izahdaut said... [Reply to comment]

saja aku pendekkan komen aku tu. karang katanya aku nak repeat paper 2 b,.melayu lak. ko spam sikit komen TUNTELANI karang ye sue. hahahhaa

izahdaut said... [Reply to comment]

eh komen aku yang spam yer sue... malas aaaa cam ni... merajuk aaa.. mana komen aku tadi sue?

Yatie Ahmad said... [Reply to comment]

sedapnya...

dah lama x makan

Sari Yusa Ibrahim said... [Reply to comment]

Salam, Hasue.. lama akak tak makan sulur keladi ni.. haiii.. jauhnya nak naik belon kalau nak minta Sue punya ni, hiks

Sheila Shafeareen said... [Reply to comment]

Salam ehmnm pepagi npk lauk2 kampung spd ni kekadang mkn ratah aje...nak pulak dpt mkn ramai2 hemmm menjilat...sue mkn tak btg keladi masak lepak sama siput sedut....:-)

HaSue said... [Reply to comment]

@Rohah
Kalau toleh kiri kanan smbil mkn tu kompom takut org lain nmpk mkn dgn rakusnya..heheee

HaSue said... [Reply to comment]

@Shahriah Abdullah Novelis
w'kumsalam..
boleh2..boleh tengok jer..sbb dah abis.heee

HaSue said... [Reply to comment]

@Amie
slmt pagu eh pagi jugak kak..
sulur padi ni mcm mana ye kak?ke akak mksudkan sulur keladi?hehe.. menu kampungan ni mmg x mudah nak jemu kan kak..membuka selera ajerr

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
Ko kann..sebab imaginasi ko bukan2 tu yg buat komen ko masuk spam td.haha..cer ko bygkn aku comel2 je..x la jd spammer..kekeke

Aku penah dgr masa aku ngandungkn yana dulu tu.. siyes mudah nk bersalin.tp x tau la kan sebab selusuh ke,sebab kacang bendi ke..atau mmg spesis mudah melahirkan..syukur laa jugak kan..tetibe cite pasal kelahiran.

weh mana aci ko bace resepi je mak ko masak..itu tidak adil!haha

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut lagi
ko niat x baik tuu..kecik ati si tun karang.. err,camne nak bg spam nih?kakaka... ampun tunn,bukan idea akak tau..izah nyer idea..x ikutkan meroyan kang.haha

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut lagi sekali
Ko jgn malas2 zah..aku ni tiba2 rajin balas komen ko smpai 3x tau..ada ko jumpa blogger buat gini sebelum ni?xde kan??hahaha..

izahdaut said... [Reply to comment]

Hahaaha.. Aduh laaa.. Hah spam lagi la komen aku ni karang? Spam dahi ko sue

HaSue said... [Reply to comment]

@Yatie Ahmad
sedap kann kann..hehe

CT Delima said... [Reply to comment]

As'salam Hasue

Tak pernah makan sulur keladi,tapi tengok orang masak pernah lah..hehehe

Tapi bab cacing tu boleh jadi geng. k.ct kalau beli sayur kalau jumpa cacing tu kompomlah kena campak jauh2 sayur tu..hehehe. nak2 kalau beli kobis bulat tu. kena siat satu2 takut ada alien panjang tu..eeee

Anonymous said... [Reply to comment]

salam sue, laaaaama tak mkn...sedap tu,akk suka tapii...susah nk dpt kt sni..untung ada kebun...muahh :) zila66

Nur68 said... [Reply to comment]

As'salam Sue

My peberet ya...makan gia ajak nyaman juak mun tp paling best k melinut...aduhhhhhhh...

tun_telani said... [Reply to comment]

patut laa tun tersedap sambil mkn cekodok.. ada org berniat x baik rupa2nya.. isk isk.. tu laa.. len kali bersihkan hati sucikan niat gitu, baru x masuk spam. ngeh ngeh..

jeles weh rumah org tu mcm2 mende tanam.... ni pokok limau nipis yg tun beli dh besar dlm pasu pun dh nyawa2 ikan nih. haish.. ce kasi sket aura menyuburkan pokok kat tun.

Mas said... [Reply to comment]

hasue...
nanti aku beli keladi...
aku try lak resepi ko nie..
memang buat aku terliurrr jerkk...

Yatie said... [Reply to comment]

no komenlah...mmng sedap gilerrrr kalau lauk mcm ni...makan tak hengatttt....maunya abes semangkuk di hadap sendiri..he3..tu akaklah Sue....

rahel said... [Reply to comment]

Adoiii..pepagi lagi daku tertelan liur byk kali...tulunn..ambo ngencess..sedapnya ambo tengok itu ko punya lauk keladi tu..hulur sini sepinggan..nanti tak payah lagi ambo masak lauk..

kakna said... [Reply to comment]

salam..
dah lama tak makan sayur keladi.malas nak masak sayur keladi ni.nanti makan banyak.. bila la badan ni nak mentin.

Bicara Kak Noor said... [Reply to comment]

salam kenal Sue,sedap nye tengok sayur keladi tu menu orang2 lama ni akak kalau masak ni mesti masak yg lain utk anak2 ...

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, oh tak payah celur2 dulu ek batang keladi tu, kalo akk selalu rebus dulu baru masak heheh.

nampak macam terus sambal sue pulak, best lebur2 gitu hehhe

quinnie said... [Reply to comment]

sedapnya hasue..harus dicuba resepi awak ni..suka sgt ngan keladi..tapi beli je la keladinya..itu pun yg dah siap siang...hehehhe

GreenJade said... [Reply to comment]

oh kite selalu bikin asam pedas utara jek...bagus ni..boleh cuba ;) tenkiu tenkiu sis

ijayuji said... [Reply to comment]

Sulur keladi silap makan miang2 ehehe... suke makan sulur keladi, dulu2 tak reti makan tp bila tgk mak kita mencarik kat tanah2 dekat ngan pokok keladi terliur terus, bila tgk sulur tu di siang dah terasa rasa kesedapannya :D

Nur-nba said... [Reply to comment]

Lama betul tak makan sulur keladi.. Gambar je dah buat kami semua terliur..

sury said... [Reply to comment]

slm sue..adessss nyelur keladi..siney nk carik d kl tok..nk mkn sayur keladi takut2 nk meli,takut kenak keladi x nyaman.keladi "teiland" ada nanam kh sue..nyaman keladi ya bah..mkn alu ingt brtambh2 nasim ooo..mleleh...mnelan air liur jak diat pic ya..ya lh malas nk bw tokkk...:(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...